یکشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۳:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: ترکیه برای شدت بخشیدن به عملیات نظامی علیه پ.ک.ک سربازان تازه نفس به مرزهای عراق اعزام می‌کند.

ارتش ترکیه از چند روز پیش عملیات جدیدی علیه مواضع حزب کارگران کردستان(پ. ک.ک) آغاز کرده است.

رسانه‌های ترکیه روز شنبه 10 فوریه(21 بهمن) به نقل از برخی منابع نظامی اعلام کردند واحدهایی از نیروهای ویژه ترکیه به منطقه کوه‌های جبار و منطقه جودی که از هفته گذشته شاهد عملیات شدید نظامی است اعزام شده‌اند.

همچنین واحدهایی از نیروهای ویژه ترکیه در طول مرزهای عراق مستقر شدند و یک کاروان شامل 50 خودروی نظامی از استان شرناق به مناطق کوهستانی موازی با مرزهای عراق اعزام شد و بالگردهای کبرا و اسکورسکی نیز به پشتیبانی آن پرداختند.

همچنین به گزارش خبرگزای شینهوا منابع نظامی ترکیه اعزام این نیروها به جنوب شرقی این کشور را به خاطر آمادگی برای حملاتی دانستند که نیروهای ترکیه بهار آینده و در دوره توقف فعالیت نیروهای حزب کارگران کردستان، به مواضع این حزب خواهند داشت.

حزب کارگران کردستان اکتبر گذشته آتش‌بسی یک‌طرفه اعلام کرد.

توپخانه ارتش ترکیه پیش از این بارها مواضع این حزب را در شمال عراق نزدیک مرزهای ترکیه گلوله‌باران کرده است. با فروپاشی رژیم بعثی در عراق فعالیت‌های پ.ک.ک در شمال عراق شدت یافت و طی این مدت دولت ترکیه بار‌ه در این خصوص به دولت عراق هشدار داده است.

از سوی دیگر تحرکات کرده‌های عراق و تلاش برای دستیابی به خودمختاری در این منطقه دولت ترکیه را به شدت نگران کرده است. ترکیه بیم آن دارد که موفقیت‌های کردهای عراق به کرد‌های ترکیه روحیه داده و آنها را نسبت به تحقق آرزوهای خود جدی تر کند.

ترکیه بار‌ها به آمریکا به عنوان نیروی اشغالگر عراق اعتراض کرده است که مانع از فعالیت‌های کرد‌های ترکیه در شمال عراق نمی‌شود. همچنین چندین بار تهدید کرده است که به شمال عراق حمله خواهد کرد،اما تاکنون با واکنش تند آمریکا و رهبران کرد عراق نتوانسته است که تهدید خود را عملی کند.

کد خبر 15485

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز