گروه شهری- محمد باریکانی: فعالان اقتصادی کشور و اعضای اتاق بازرگانی ایران صبح دیروز در نشست مشترک خود در کرمان خواستار حل مشکلات صنعت گردشگری این استان و ورود بیشتر گردشگران به خطه‌ای با 7هزارسال تمدن شدند.

کرمان - شاه نعمت الله ولی

به گزارش همشهری، فعالان اقتصادی و گردشگری که برخی از آنها اعضای کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی کرمان بودند با اشاره به قابلیت‌های موجود در عرصه گردشگری استان کرمان و جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی این استان همچنین خواستار حل مشکلات گردشگری استان کرمان به‌منظور ورود بیشتر گردشگران به این نقطه از کشور شدند. رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی کرمان و معاون توسعه و سرمایه‌گذاری این اتاق در نشست مشترک اعضای اتاق بازرگانی کشور گفت: کرمان بهشت معادن خاورمیانه است.

سید محمد ابراهیم علوی با اشاره به‌وجود یک چهارم باغات کشور در استان کرمان گفت: جیرفت مشهور به هند ایران است و این منطقه قابلیت‌های زیادی در استفاده از موضوع طبیعت دارد.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی کرمان همچنین از توسعه بازار گردشگری کرمان به کشورهای آسیای جنوب شرقی خبر داد و گفت: جشنواره‌های استانی در موضوع برداشت محصولات کشاورزی یا آیین گلابگیری در کرمان از جاذبه‌های گردشگری مناسبی هستند که تورگردان‌ها می‌توانند گردشگران زیادی را برای بازدید از این منطقه ترغیب کنند.

وی با اشاره به مذاکرات انجام شده از سوی اتاق بازرگانی کرمان با مسئولان کردستان عراق در موضوع تبادل گردشگر افزود: با قطر و عمان نیز مذاکراتی داریم تا به‌صورت هفتگی گردشگران را به کشور جذب کنیم. همچنین با وزیر گردشگری مالزی در مورد برقراری پرواز و تبادل گردشگر با استان کرمان مذاکراتی داشته‌ایم. وی کرمان را به‌عنوان یکی از 5استان نمونه گردشگری کشور دانست و گفت: جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی بسیاری در این استان وجود دارد. گردشگران نجوم به این استان سفر می‌کنند و حیات وحش استان کرمان نیز جاذبه دیگری برای گردشگران است.

علوی همچنین معادن موجود در استان کرمان را یکی از جاذبه‌های این استان در موضوع «زمین‌گردشگری» خواند و افزود: استان کرمان همچنین می‌تواند در موضوع سفر با انگیزه‌های پیوند کبد و مغز استخوان و جراحی چشم به‌عنوان مقصدی برای گردشگری سلامت درنظر گرفته شود. موضوع ناامنی در استان کرمان پس از به گروگان گرفتن گردشگران ژاپنی نیز از دیگر مواردی بود که رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی کرمان به آن پرداخت.

علوی گفت: خوشبختانه از 5 سال پیش تاکنون موضوع ناامنی در استان کرمان حل شده است و این استان اکنون امن است و به هیچ‌وجه به‌عنوان منطقه قرمز برای گردشگران مطرح نیست.

محمد حسین تجلی، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان نیز با حضور در این نشست گفت: استان کرمان دومین استان پهناور کشور پس از سیستان و بلوچستان است. وی با اشاره به قدمت دیرینه استان کرمان گفت: در استان کرمان جاذبه‌های طبیعی و تاریخی و فرهنگی بسیاری وجود دارد.

وی جاذبه‌های طبیعی کرمان را متعلق به 2میلیون سال پیش در دوره زمین‌شناسی خواند و گفت: یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های کرمان بیابان لوت است و کلوت‌ها نیز تحت‌تأثیر همین تغییرات ایجاد شده است. محمد حسین تجلی افزود: دشت‌لوت به‌عنوان یکی از اعجازهای آفرینش در استان کرمان قرار دارد. وی همچنین با اشاره به آب و هوای معتدل در فصول گرم و سرد سال و وجود مناطق ییلاقی در برخی شهرستان‌های استان کرمان گفت: با توجه به این مناطق است که فعالیت عشایری به‌عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری انسانی در این نقاط شکل گرفت.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی استان کرمان گفت: با وجود همه این جاذبه‌ها متأسفانه در نوروز تنها 6 هزار گردشگر خارجی به استان کرمان سفر کردند.

کرمانی، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران و عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی صنایع و معادن استان کرمان نیز در این نشست با انتقاد از وضعیت گردشگری در کشور گفت: وضعیت کرمان بسیار غم‌انگیز است. وی افزود: موضوع گردشگری باید یک‌بار برای همیشه در حاکمیت حل شود و برای فعالان این صنعت نیز مشخص شود که آیا اصولا صنعت گردشگری باید در ایران وجود داشته باشد یا خیر؟

کرمانی افزود: اگر با دید باز با موضوع برخورد نکنیم هیچ تحولی در صنعت گردشگری کشور اتفاق نمی‌افتد. وی تاکید کرد: باید پذیرفت که توسعه صنعت گردشگری راه حل برون‌رفت از بحران اشتغال در کشور است و اگر حتی تولید نفت نیز به 300 میلیون بشکه در سال برسد باز هم توان ایجاد اشتغال به اندازه صنعت گردشگری را ندارد. اینکه با توجه به ظرافت‌های خاص صنعت گردشگری چرا اتاق بازرگانی و صنایع و معادن کشور به این صنعت ورود کرده است سؤال همشهری از رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی کرمان بود. سید‌محمد ابراهیم علوی در پاسخ به این سؤال گفت: رسالت اتاق‌های بازرگانی حمایت از بخش خصوصی و ایجاد راهکار و مشاوره است. بنابراین هم اتاق بازرگانی ایران و هم در اتاق استان‌ها، کمیسیون‌های گردشگری تخصصی تشکیل شده‌ تا در کنار دستگاه‌های حاکمیتی بتوانند چالش‌ها و مشکلات این صنعت را تبیین و برطرف شدن موانع را پیگیری کنند.

به گفته وی، ارتباطی که اتاق بازرگانی با استاندارها و وزرای کشور دارد این فرصت را در برابر بخش خصوصی صنعت گردشگری قرار می‌دهد تا بتوانند با مشورت اتاق بازرگانی موانع را از پیش‌رو بردارند و مشکلات خود را در این صنعت پشت‌سر بگذارند.

کد خبر 154842

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز