نگاهی به بازار سفر در سرمای زمستان بیانگر این موضوع است که به‌طور طبیعی به همان اندازه که برخی مقاصد مانند ترکیه از رونق همیشگی برخوردار نیستند، مقاصدی همچون مالزی متقاضی دارند.

مشهد - حرم امام رضا

در سفرهای داخلی نیز به همین ترتیب، جزایر کیش و قشم پذیرای بسیاری از علاقه‌مندان به سفر هستند. البته شهر مشهد را باید مستثنی دانست که با وجود هوای سرد، به‌دلیل مصادف‌شدن با دهه آخر ماه صفر و شهادت امام‌رضا(ع)، مسافران بسیاری دارد.

به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی، به گفته مسئولان فروش تورها با توجه به نوسان و افزایش قیمت ارز، بازار تورها با وجود آنکه مانند سال گذشته نیست ‌اما از رونق نسبی برخوردار است. در چنین موقعیت‌هایی، تعطیلی سبب افزایش قیمت سفر و در عین حال افزایش متقاضی می‌شود. با این شرایط در تورهای داخلی، مقاصد کیش و مشهد که دارای تنوع پرواز و قیمت هستند و مسافران حق انتخاب بیشتری دارند از رونق بیشتری برخوردارند.

محدودیت پرواز و ریزش مسافر

تأثیر تنوع پرواز و هتل را می‌توان در مقایسه مقاصد کیش و قشم به خوبی دریافت. قشم به لحاظ جاذبه طبیعی و بکر بودن، دوستداران خاص خود را دارد ولی برنامه پروازی بسیار محدود سبب ریزش مسافران شده است.

به گفته مدیر فروش تور قشم، در حال حاضر شرکت ایران‌ایر روزانه یک پرواز و شرکت ماهان یک روز در میان یک پرواز به مقصد قشم دارند که بهای آن نیز 230 هزار تومان می‌شود. ولی جزیره کیش روزانه چندین پرواز دارد و چارتر، سبب کم شدن قیمت بلیت گاهی تا 40هزار تومان می‌شود.

مورد دیگر آنکه هتل‌های قشم از کیفیت پایینی برخوردار هستند و به سختی می‌توان هتل مناسب که اتاق خالی داشته باشد، پیدا کرد. به این ترتیب هماهنگ کردن و یافتن بلیت و اتاق مطابق با آنچه مسافر می‌خواهد، به سختی ممکن می‌شود. بنابراین می‌توان گفت اگر مسئولان چاره‌ای برای پروازهای قشم از نظر محدودیت و قیمت بیندیشند، سفر به این جزیره که در فصل خاصی صورت می‌گیرد، از شرایط بهتری برخوردار خواهد شد.

در تورهای خارجی نیز این رونق بیش از همه شامل دبی شده که علاوه بر شرایط آب و هوایی مناسب، برگزاری نمایشگاه‌های وسایل پزشکی و آتش‌نشانی نیز مزید بر علت شده است. این در حالی است که قیمت سفر به دبی با 3شب اقامت در هتل 3ستاره، 240هزار تومان همراه 170دلار می‌شود. در همین زمان، کمترین قیمت سفر به استانبول با هوای سرد به 500هزار تومان خواهد رسید.

به گفته مدیر فروش یکی از دفاتر، مسافری که یک بار در سال سفر می‌کند، به‌دنبال ارز مسافرتی است اما برای آنها که چندین بار در سال سفر خارجی دارند، تفاوتی ندارد و ارز آزاد می‌خرند.

دبی در صدر فروش

از نکات جالب در بازار سفر می‌توان به تفاوت فاحش در فروش برخی دفاتر اشاره کرد، زیرا در حالی که ظرفیت تورهای مالزی یکی از دفاتر از چند هفته پیش پر شده، دفتر دیگر از کسادی کار در تمام مقاصد خبر می‌دهد. در مورد قیمت تور مالزی نیز باید گفت به‌علت بُعد مسافت، برخلاف مقاصد نزدیک مانند ترکیه و دبی که سفر با 3 شب اقامت ممکن است، حداقل مدت تور یک هفته و قیمت، یک‌میلیون و 300هزار تومان خواهد بود.

هند، یکی دیگر از مقاصد این فصل سال محسوب می‌شود و متقاضی نیز دارد. گویا تور مثلث طلایی شامل دهلی‌، آگرا، جیپور علاقه‌مندان بیشتری دارد. اما آنها که ساحل دریا را ترجیح می‌دهند، گوآ و دوستداران سینمای هند یا بالیوود، بمبئی را انتخاب می‌کنند.

از نکات قابل توجه در مورد مقصد هند، ‌این است که بیش از یک بار برای هر مسافر گزینه سفر خواهد بود. قیمت تور هند با مدت 7 شب و 8 روز، از 795هزار تومان آغاز می‌شود.

کد خبر 157988

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز