تهران، به گفته بسیاری از کارشناسان گردشگری امکانات گردشگری گوناگون و فراوانی دارد اما نمی‌تواند متناسب با این امکانات پذیرای گردشگران داخلی و خارجی باشد. گردشگری تهران انگار در میان حصاری دست و پا می‌زند.

تهران - آثار تاریخی

ناصر کرمی، کارشناس گردشگری معتقد است: تهران، مهم‌ترین شهر توریستی ایران است؛ حتی مهم‌تر از اصفهان، شیراز و یزد. او می‌گوید: مهم‌ترین دلیل آن، پایتخت بودن آن است؛ چراکه اساسا تا از پایتخت کشوری دیدن نکنید، نمی‌توانید بگویید که آن کشور را دیده‌اید و حس کاملی از آن کشور نخواهید داشت. به همین گونه، تا پاریس را نبینید نمی‌توانید بگویید که فرانسه را دیده‌اید و تا زمانی که به لندن نروید حسی از انگلستان نخواهید داشت. توریستی که به ایران می‌آید شاید یزد و کرمان در برنامه گردشش نباشد ولی اصفهان و شیراز باشد یا عکس آن، ولی همه آنها می‌خواهند تهران را ببینند. بنابراین یکی از جذابیت‌های هر کشوری، پایتخت آن است. به گفته کرمی، شاید گردشگران آن چیزی را که انتظار دارند نبینند، زیرا آنها به‌دنبال خاطره و قصه‌های هزارو‌یک شب به شرق سفر می‌کنند، ولی آنچه را که انتظار ندارند می‌بینند چون فکر می‌کنند پا به شهر و کشوری خاکی، پر از زباله و کثیف می‌گذارند اما وقتی وارد تهران می‌شوند برعکس انتظارشان با شهری تمیز و امن مواجه می‌شوند.

وی وجه دیگر اهمیت تهران را اینگونه بیان می‌کند که تهران محل وقوع مهم‌ترین حوادث 200 سال اخیر است. با وجود اینکه بسیاری از شهر‌های توریستی ما محل وقوع حوادث تاریخی است ولی آنقدر زمان زیادی از این وقایع گذشته که دیگر اهمیت گذشته را ندارد و فراموش شده است، حالا دیگر داستان حمله محمود افغان به اصفهان حساسیتی در گردشگر ایجاد نمی‌کند اما وقایع تاریخ معاصر جذابیت بیشتری نزد گردشگر دارند که تهران مهم‌ترین محل وقوع این حوادث از قاجار تا به حال است.

به گزارش شهرنوشت،کرمی ادامه می‌دهد: تهران دارای تعداد زیادی دریاچه و رودخانه است و قدیمی‌ترین منطقه طبیعی حفاظت‌شده جهان که 300سال عمر دارد چسبیده به تهران است که همان مجموعه جاجرود، سرخه‌حصار و خجیر است. همچنین می‌توانید در این شهر به یکی از زیبا‌ترین پیست‌های اسکی دنیا بروید؛ دیزین پیست اسکی‌ای است که شهرت بین‌المللی دارد و سالانه میزبان تعداد زیادی علاقه‌مند به این ورزش از نقاط دور دنیاست. این درحالی است که با فاصله کمی از تهران می‌توانید بیابانگردی را تجربه کرده یا در غار‌ها و آبشارهای طبیعی اوقات فراغت خود را سپری کنید. کرمی می‌گوید یکسری بناهای تاریخی هم عمدتا از دوره کریمخان‌زند به بعد در تهران وجود دارند مثل مجموعه کاخ‌ها و... .

این کارشناس گردشگری می‌گوید: تهران شهربازی خوبی ندارد که درخور کلانشهری با جمعیت بیش از 8 میلیون نفر باشد. تهران شهری روزانه است و شب ندارد و مسافر یا گردشگر ساعت 9 شب به بعد دیگر کاری ندارد که در شهر انجام دهد چون جایی برای تفریح در شب باز نیست.

مدیرعامل شرکت خدمات مسافرتی تهران گشت وابسته به شهرداری تهران ولی معتقد است که تمام ساخت و ساز‌ها در تهران با توجه به توسعه گردشگری شهری انجام شده است. با استفاده از خطوط گسترده حمل و نقل شهری همه مردم می‌توانند با کمترین هزینه از شمالی‌ترین نقطه شهر به جنوبی‌ترین نقطه آن سفر کنند.

او می‌گوید: مسئولان شهری در معرفی جاذبه‌های گردشگری تهران عقب مانده‌اند. برای همین وقتی تعطیلاتی پیش می‌آید همه مردم در همین بوستان‌هایی که از سال‌ها پیش شناخته شده هستند جمع می‌شوند و بر این اعتقادند که تهران جای دیدنی ندارد. درحالی‌که علاوه بر جاذبه‌های گردشگری داخل تهران، 27 روستای هدف گردشگری در اطراف تهران وجود دارد و مردم از آن بی‌خبرند؛ چراکه ذائقه مردم هنوز به آن سمت نرفته و حتی شهرداری هم در معرفی این جاذبه‌ها نتوانسته خوب عمل کند.

خسروی می‌گوید که شهرداری تورهای گردشگری با شعار «تهران را بهتر بشناسیم» و «تهران شهر من» را از فرهنگسرا‌ها و مراکز وابسته به شهرداری برگزار کرد. هرساله 20 هزار دانش‌آموز در بهمن ماه از موزه‌های مرتبط با تاریخ انقلاب توسط شهرداری بازدید می‌کنند اما اینها همه برای جذب گردشگر و معرفی جاذبه‌های تهران کافی نیست.

او ادامه می‌دهد: ما در معرفی هویت محلات غافل بوده‌ایم، ما باید شناسنامه محلات را در اختیار شهروندان قرار دهیم، زیرا اگر نتوانیم هویت محلات را از لحاظ بنا حفظ کنیم آن را برای همیشه از دست خواهیم داد.

کد خبر 151829

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز