به‌رغم دیدگاه‌های وارد‌کنندگان مبنی بر مشکلات تامین درهم امارات، بانک مرکزی قطع معاملات درهمی با امارات را رد کرد.

روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد: عطف به خبر منتشره در برخی رسانه‌های جمعی مبنی بر ممنوعیت گشایش اعتبار برای کالاهای وارداتی از امارات متحده عربی و قطع معاملات درهمی با امارات به اطلاع می‌رساند که مطالب منتشره صحت نداشته و تکذیب می‌شود و معاملات ایران با این کشور کمافی‌السابق در چارچوب حفظ منافع ملی برقرار است.به گزارش همشهری تنش‌های اخیر در مبادلات تجاری کشورمان با امارات موجب شده تا دیدگاه‌های متناقضی در‌باره امکان ثبت سفارش و گشایش ال‌سی برای واردات کالا از امارات متحده عربی مطرح شود.

دیدگاه چندی پیش رئیس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس مبنی بر ممنوعیت گشایش اعتبار اسنادی واردات کالا از امارات با واکنش رئیس سازمان توسعه تجارت ایران مبنی بر رد توقف گشایش اعتبار اسنادی برای واردات از امارات مواجه و حمید صافدل اعلام کرده است کماکان گشایش اعتبار برای واردات از کشور امارات انجام می‌شود و هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد. اما به‌رغم این دیدگاه رئیس‌کل سازمان توسعه، وارد‌کنندگان از تداوم مشکلات ثبت سفارش، گشایش ال‌سی و واردات کالا از امارات خبر می‌دهند.

مشکل حل نشده است

و اما نایب رئیس اتاق بازرگانی صنایع و معادن ایران به خبرنگار ما گفت: گرچه ظاهرا گفته‌های سازمان توسعه تجارت ایران مبنی بر امکان ثبت سفارش و گشایش اعتبار اسنادی برای امارات مطابق روال گذشته درست است اما در عمل امکان واردات کالا به‌دلیل تامین نشدن ارز مورد نیاز و تبدیل دلار به درهم در امارات وجود ندارد. ابراهیم جمیلی با بیان اینکه مرحله بعد از ثبت سفارش، گشایش اعتبار توسط بانک‌های اماراتی است، افزود: بانک مرکزی امارات درهم مورد نیاز بانک‌های این کشور برای نقد شدن ال‌سی را تامین نمی‌کند و این رویه وارد‌کنندگان ایرانی را با مشکل تفاوت نرخ درهم بانکی با آزاد به میزان 300تومان در دلار و 100‌تومان در درهم مواجه کرده است.

کد خبر 154829
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز