آلما شفتی: یک معلم به ما نوشتن و خواندن یاد داد. یکی تاریخ و علوم. یکی جغرافیا و یکی هندسه. معلمی هم بود که ادبیات درس می‌داد. زیست‌شناسی، عربی، زبان و جبر هم بود.

هفته‌نامه همشهری دوچرخه شماره 632

اما کسی به ما تحقیق‌کردن یاد نداد؛ گرچه همه از ما تحقیق می‌خواستند. واقعاً کسی هست که اهمیت تحقیق را بداند و برای آن تلاش کند؟ از دانش‌آموز گرفته که بیش‌ترین بهره را در این زمینه می‌برد تا معلم و مدیر؟مهشید قلی‌پور، آموزگار و محقق امور پژوهشی به سؤال‌های ما در این زمینه پاسخ می‌دهد.

  • تحقیقات و پروژه‌­های‌پژوهشی در دنیای دانش­‌آموزان چه نقشی دارد؟

تحقیق و پژوهش در سال‌های اول و دوم دبیرستان تا حدودی هست، البته بیش‌تر در رشته­‌های انسانی و تجربی و در رشته­‌های ریاضی تقریباً نیست. با ورود به سال‌های سوم و چهارم دیگر تقریباً پژوهشی در کار نیست و بیشتر درس­‌ها تئوری هستند. چرا که دانش‌­آموزان در این برهه بیش‌تر درس می­‌خوانند و تست می‌­زنند تا خودشان را برای کنکور آماده کنند. چون معدل سال سوم دبیرستان اهمیت زیادی دارد. اما تحقیق و پژوهش در مدارس ایران از دوره‌ی ابتدایی شروع می‌­شود و در دوره‌ی راهنمایی اوج می‌‌گیرد. در دوره ابتدایی با موضوع‌های ساده و در دوره‌ی راهنمایی تخصصی‌­تر می‌شوند.

  • فکر نمی‌­کنید که این روند باید در دوره‌ی دبیرستان حتی پررنگ­‌تر شود؟

دقیقاً همین‌طور است. چرا که دبیرستان باید دانش­‌آموزان را برای دانشگاه آماده کند و متأسفانه نظام آموزشی چندان به این مسئله‌ی مهم توجه نمی­‌کند.

  • خود دانش­‌آموزان تا چه‌حد در انجام پروژه­‌های تحقیقی جدی هستند؟

متأسفانه بیش‌تر دانش‌آموزان به جای این‌که با علاقه و جدیت کارهای تحقیقی را دنبال کنند، با چند کلیک و در نهایت پرینت از اینترنت پروژه­‌های تحقیقی را تحویل می‌­دهند. درحالی‌که حتی یک‌‌بار آنچه را که پرینت گرفته‌‌اند، نمی‌‌خوانند. که این‌هم برمی­‌گردد به سیستم که دانش‌آموزان را سطحی بارمی‌‌آورد و مبنای‌ کار را بر نمره می­‌گذارد نه یادگیری.

  • در این میان مدارس چه نقشی دارند؟

البته اخیراً در بعضی مدارس اتفاق‌هایی خوبی از این حیث افتاده است. مثلاً در اواخر سال، جشنواره‌هایی به نام جشنواره‌ی دستاوردهای
تحقیقی-پژوهشی دانش‌آموزان برگزار می‌کنند و از بهترین آثار تقدیر می‌کنند و آن را به جشنواره‌ی خوارزمی معرفی می‌کنند. اما متأسفانه این اتفاق بیشتر در مدارس غیرانتفاعی می‌­افتد و شاید تاحدی هم جنبه‌ی تبلیغاتی داشته باشد.

  • همان‌طور‌که می­‌دانید در مدارس کشورهای پیش­رفته، معلمی به نام معلم پژوهش حضور دارد که مانند استاد راهنما کارهای پژوهشی بچه‌ها را از نزدیک بررسی می­‌کند. آیا در ایران هم چنین سیستمی وجود دارد؟

بله. دو سه سالی هست که در بعضی مدارس یک معاون پژوهشی با همین وظیفه‌ پروژه‌­های تحقیقی را زیر نظر می­‌گیرد. البته در مدارس مختلف عنوان­‌های متفاوتی دارد؛ مثل معاون پژوهشی، یا معلم کاوش، که در یک یا دو جلسه مراحل انجام تحقیق را آموزش می­‌دهند. اما خب این اتفاق تازه است و هنوز در خیلی از مدارس شناخته نشده است. بااین‌حال مهم‌ترین مسئله در انجام یک پژوهش موفق برای دانش‌آموزان، داشتن انگیزه، پشتکار و تلاش است.

کد خبر 154784
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز