پنجشنبه ۱ دی ۱۳۹۰ - ۱۹:۵۷
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: عمیق‌تر شدن بحران مالی در اروپا، ده‌ها هزار اروپایی را به مهاجرت از خانه و کاشانه‌اشان وعمدتا به مقصد نیم‌کره جنوبی واداشته است.

eu300

در حالی که آمارهای رسمی نشان می‌دهد موج عظیمی از مهاجران در سال جاری میلادی موطن خود را در پرتغال، یونان و ایرلند ترک کرده‌اند، دیگر شواهد نیز همین روند را در اسپانیا و ایتالیا تایید می‌کند.

بنابر آمارهای بانک جهانی، فقط در سال ۲۰۱۰ میلادی ۱.۲۱ میلیون یونانی یعنی معادل ۱۰.۸ درصد از جمعیت این کشور، مهاجرت کرده‌اند.

یونان، آلمان، استرالیا، کانادا، آلبانی، ترکیه، انگلیس، قبرس و بلژیک، مقصدهای اصلی یونانی‌ها در این روند مهاجرت هستند.

در سال جاری میلادی، ۲۵۰۰ شهروند یونانی به استرالیا مهاجرت کرده و ۴۰ هزار تن دیگر نیز برای مهاجرت به جنوب ابرازعلاقه‌مندی کرده‌اند.

در ایرلند کشوری که ۱۴.۵ درصد از جمعیت آن بی‌کار هستند، از آوریل سال ۲۰۱۰ تا آوریل سال جاری میلادی، چهل هزار و ۲۰۰ دارنده گذرنامه ایرلندی مهاجرت کرده‌اند که این آمار در مقایسه با مقطعی مشابه در سال گذشته افزایش قابل ملاحظه‎ای داشته است.

بر اساس این گزارش در مقطعی مشابه در سال گذشته میلادی، ۲۷ هزار و ۷۰۰ ایرلندی مهاجرت کرده بودند.

این درحالی است که به گزارش دفتر اداره مرکزی آمار ایرلند، این رقم تا پایان سال میلادی جاری به ۵۰ هزار نفر مهاجر و عمدتا به مقصد استرالیا و امریکا، افزایش می‌یابد.

وزارت امورخارجه پرتغال نیز ازمهاجرت دست‌کم ده هزار نفر به مقصد کشور نفت‌خیز آنگولا در سال جاری میلادی خبر داده است.

این در حالی است که پرتغالی‌ها به سوی مستعمرات سابق پرتغال از جمله موزامبیک و برزیل در حال مهاجرت هستند.

بنابر آمارهای ارائه شده از سوی دولت برزیل، شمار خارجی‌هایی که به طور قانونی در برزیل زندگی می‌کنند در ماه ژوئن به ۱.۴۷ میلیون نفر افزایش یافته است که ۳۳۰ هزار نفر از آن‌ها پرتغالی هستند.

از زمان تشکیل اتحادیه اروپا ، قلمروی این اتحادیه همواره برای آن‌دسته از افرادی که به دلیل جنگ، آزار و اذیت و فقردر دیگر نقاط دنیا، خواستار پناهندگی هستند، به عنوان مامن تلقی شده است.

این درحالی است که وخیم‌تر شدن بحران بدهی، دولت‏های اروپایی را به اتخاذ تدابیر ریاضتی و اصلاحات اقتصادی سخت‌تر که شرایط را برای شهروندان عادی دشوار کرده ، واداشته و باعث شده تا موج جدیدی از سیل مهاجرانی که در حال ترک این قاره هستند، به راه افتد.

از سوی دیگر، بحران بدهی اروپا همچنین برخی از ناآرامی‌های خون‎بار اجتماعی و اعتصابات را در یونان علیه تدابیر ریاضتی در این کشور موجب شده و علاوه بر آن طبق گزارش‎های موجود بیش از یک‌صد نفر نیز در جریان ناآرامی‌های مرگ‌بار و اعتراضات خشونت بار در رم زخمی شده‌اند.

اروپا در اوایل سال ۲۰۱۰ میلادی در یک بحران عمیق مالی فرو رفت، و ورشکستگی اکنون بسیاری از کشورهای مقروض این قاره از جمله یونان، پرتغال، ایتالیا، ایرلند و اسپانیا را تهدید می‌کند.

کد خبر 154615
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز