چهارشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۰
۰ نفر

محمد مصطفی‌نیا: پارسال هم عاشورا و هم اربعین در حرم پیام‌رسان واقعه‌ی عاشورا بودم؛ در حرم حضرت زینب‌س و حسینیه‌ها و خیابان‌های اطراف حرم.

هفته‌نامه همشهری دوچرخه شماره 631

در منطقه‌ای از حومه‌ی دمشق بودم که ما ایرانی‌ها و بسیاری از شیعیان، صمیمانه آن را «زینبیه» می‌خوانیم و خود اهالی دمشق آن را به نام «سیده زینب» می‌شناسند. در آن‌جا تقریباً همزمان، عزاداری مردم چند کشور را دیدم؛ علاوه بر هم‌وطنان ایرانی، عراقی‌ها، پاکستانی‌ها و کم و بیش برخی از اهالی کشورهای دیگر. همین بهانه‌ای شد تا محرم امسال به جست‌وجوی نکته‌ها و تصویرهایی از مراسم و شیوه‌ی عزاداری دوستداران امام حسین‌ع در کشورهای گوناگون بپردازم. تصویرها و نکته‌هایی که شاید یک شماره‌ی دوچرخه هم برای نشان دادنشان کم باشد و به‌همین خاطر به چاپ چندتایی از آنها در این صفحه بسنده می‌کنیم.

«شاه است حسین/ پادشاه است حسین/ دین است حسین/ دین‌پناه است حسین/ سر داد و نداد دست در دست یزید/ حقا که بنای لا اله است حسین» این ابیات از مشهورترین ابیاتی است که در  روزهای محرم در هند شنیده و دیده می‌شود.

دوستداران امام حسین‌ع در کابل (افغانستان) رسم دارند که روز عاشورا به یاد علی‌اصغر‌ع  به عزاداران شیر گرم بدهند.

شیعیان ساکن نیویورک (امریکا) راهی ویژه‌ی خود برای جبران دوریشان از کربلا پیدا کرده‌اند؛ آنها ماه محرم در مسجد نیویورک ماکتی از حرم امام حسین‌ع د‌ارند...

چهره‌های شیطانی لشکریان یزید. شیعیان منطقه‌ی «سنابس» در بحرین روز عاشورا مراسم ویژه و شبیه‌خوانی خاصی دارند.

دسته‌ی‌ زنجیرزنان روستای «اوجام» (شرق عربستان سعودی). شیوه‌ی عزاداری اهالی این روستا در منطقه‌ی خودشان ویژه است.

کد خبر 154542
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز