گروه بین‌الملل: آخرین گروه از سربازان آمریکایی روز گذشته سرانجام از عراق خارج شدند تا پس‌از نزدیک به ۹ سال این کشور از حضور نیروهای اشغالگر خالی شود.

آمریکا

۵۰۰ نظامی آمریکایی باقیمانده در عراق ساعت ۷:۳۸ صبح دیروز به وقت محلی به‌وسیله ۱۱۰ خودروی زرهی از مرز جنوبی عراق عبور کرده و وارد کویت شدند تا کابوس جنگی که بی‌خانمان شدن1.7میلیون عراقی و کشته شدن ده‌ها هزار نفر از مردم این کشور را به‌دنبال داشت پایان یابد.

حمله آمریکا به عراق پیش از سحرگاه ۲۰ مارس با حمله موشکی به جنوب بغداد که تصور می‌شد محل اختفای صدام است شروع شد و در اوج حضور نیروهای آمریکایی در این کشور، ۱۷۰ هزار سرباز در 500 پایگاه نظامی در سراسر عراق حضور داشتند.
نیروهای آمریکایی به عملیات رزمی خود در عراق در سال ۲۰۱۰ پایان دادند و تمامی مسئولیت‌های امنیتی به نیروهای عراقی واگذار شد. روز گذشته زمانی که آخرین خودروی زرهی آمریکا از مرز جنوبی عراق عبور کرد گیت‌های مرزی پشت‌سر آنها بسته شد تا لحظه پایان حضور نیروهای بیگانه در تاریخ ثبت شود. در حال حاضر تنها ۱۵۷ سرباز آمریکایی که مسئولیت‌های آموزشی دارند در سفارت آمریکا حضور دارند و گروه کوچکی از تفنگداران دریایی هم برای حفاظت از ماموریت‌های دیپلماتیک در عراق به سر می‌برند. خروج آخرین گروه‌ نیروهای آمریکایی در آستانه رسیدن به ۳۱ دسامبر ۲۰۱۱ که به‌عنوان ضرب‌الاجل خروج نظامیان این کشور تعیین شده بود صورت گرفت.

باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا هفته گذشته اعلام کرد که نیروهای این کشور با سربلندی عراق را ترک می‌کنند. این در حالی است که بسیاری از مقام‌های آمریکایی به‌شدت نگران هستند که پایان حضور نظامی، نفوذ واشنگتن در عراق را دچار مشکل کند. هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا به همین خاطر با اشاره به ادامه انجام ماموریت‌های آموزشی و پشتیبانی نیروهای آمریکایی تأکید کرده است که آمریکا حضور دیپلماتیک قوی در عراق خواهد داشت.

ناتو هم روز شنبه در اقدامی غیرمنتظره به‌صورت رسمی به ماموریت 7ساله خود برای آموزش ارتش عراق پایان داد. مقام‌های این سازمان اعلام کرده‌اند که این مسئله به‌دنبال عدم‌توافق مقام‌های دولت عراق برای مصونیت قضایی نیروهای خارجی در این کشور صورت گرفته است.

واشنگتن هم در تلاش بود که چندهزار نفر از نیروهای خود را همچنان به بهانه مبارزه با تروریسم در عراق باقی نگه دارد اما نتوانست موافقت مقام‌های عراقی را برای مصونیت قضایی نیروهای خود به دست بیاورد. پایان حضور نظامی آمریکا در عراق که کشته شدن حداقل 100هزار نفر از مردم این کشور و حدود ۴ هزار و ۵۰۰ سرباز آمریکایی را به‌دنبال داشت یکی از وعده‌های انتخاباتی باراک اوباما بود که برای وی بدون شک در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور بسیار حائز اهمیت است. در افکار عمومی آمریکا اشغال عراق که هزینه‌ای یک تریلیون دلاری داشت منفورترین اقدام نظامی آمریکا بعد از جنگ ویتنام به حساب می‌آید و به همین خاطر اوباما می‌تواند از بازگرداندن نظامیان این کشور به خانه‌هایشان استفاده خوبی داشته باشد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده است که فرماندهان آمریکایی برای خروج نیروهای خود ماهانه ۱۰۰ هزار دلار به سران قبیله‌ای پرداخت می‌کردند تا کاروان‌های زرهی آنها بتوانند در امنیت، بزرگراه‌های جنوب عراق را برای خروج از این کشور طی کنند، هر چند مقام‌های آمریکایی در تلاش هستند که به هر شکل ممکن بر تصمیم‌گیری‌های دولت عراق تأثیر‌گذار باشد اما بدون شک پایان حضور نیروهای اشغالگر نفوذ و قدرت مانور واشنگتن در عراق را بسیار کمتر از گذشته خواهد کرد.

آخرین سرباز آمریکایی که در عراق کشته شد

وزارت دفاع آمریکا روز گذشته نام امانوئل هیکمن را به عنوان آخرین سرباز کشته شده این کشور در عراق اعلام کرد. این سرباز ۲۳ ساله در روز 14 نوامبر، در بغداد بر اثر انفجار بمب کنار جاده‌ای کشته شد تا سرنوشت نام وی را به عنوان آخرین نظامی کشته شده آمریکا در عراق رقم بزند.

کد خبر 154198
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز