گروه بین‌الملل - محمد کرباسی: درباره بحران سیاسی اخیر عراق همزمان با انفجارهای خونین این کشور، با حسین رویوران، کارشناس خاورمیانه گفت‌وگو کرده‌ایم.

 حسین رویوران،
  • همزمان با خروج نظامیان آمریکایی از عراق، تنش‌های سیاسی و حملات تروریستی در‌ عراق شدت گرفته است. ارتباط آمریکا با این وقایع را چطور ارزیابی می‌کنید؟

حوادثی که در چند روز گذشته اتفاق افتاده است ارتباط مستقیمی با بحث طارق الهاشمی و مدیریت گروه‌های تروریستی از سوی وی دارد. به عبارت دیگر این فرد متهم به مدیریت گروه‌های تروریستی است و زمانی که این اتهام درباره او مطرح شد به سرعت گروه‌های طرفدار او شروع به عملیات تروریستی از جمله انفجار در ۱۸ نقطه بغداد در پنجشنبه هفته گذشته کردند. این مسئله نشان می‌دهد که طارق الهاشمی با این گروه‌های تروریستی ارتباط مستقیمی دارد.

اینکه این مجموعه برای نا‌امن کردن عراق با آمریکا در ارتباط هستند در چارچوب تحلیل مطرح می‌شود و شاخص عینی در این رابطه تاکنون وجود ندارد، اما طارق‌الهاشمی جزو گروه‌های بیداری در بغداد بوده و آمریکایی‌ها بودند که این فرد را به این جایگاه رساندند. پیش از آن طارق‌الهاشمی آدم شناخته شده‌ای نبوده است. اگر این سابقه را در نظر بگیریم که اساساً این آمریکا بوده که طارق الهاشمی را وارد ساختار قدرت کرده و اکنون این شخص متهم به تروریسم است، می‌توان نتیجه‌گیری کرد که آمریکا به‌گونه‌ای با گروه‌های تروریستی در ارتباط بوده است.

  • ائتلاف العراقیه پس از جریان‌های اخیر پارلمان و کابینه را تحریم کرده است. این ائتلاف می‌تواند دولت نوری مالکی را منحل کند؟

العراقیه چنین قدرتی ندارد. پارلمان عراق ۳۲۵ کرسی دارد که ۸۹کرسی آن در اختیار العراقیه است. شیعیان اکثریت را در پارلمان دارند و با این اکثریت می‌توانند بدون العراقیه کابینه را تشکیل دهند و همه کارهای خود را پیش ببرند. اصرار آقای مالکی برای حضور العراقیه به خاطر بحث حکومت اجماع ملی است که در آن شیعیان، سنی‌ها و کردها باشند وگرنه براساس قانون برای انتخاب رئیس‌جمهور نیاز به ائتلاف دو سوم وجود دارد ولی برای انتخاب نخست‌وزیر و تشکیل کابینه اکثریت نصف بعلاوه یک کافی است.

  • کردها چه نقشی در این میان بازی می‌کنند؟ آنها برای تشکیل دولت با آقای مالکی پس از انتخابات ائتلاف کردند اما اکنون به طارق الهاشمی پناه داده‌اند.

درست است که کردها در این موضوع تا حدی رفتار نابهنجار داشتند و به نوعی به طارق الهاشمی پناهندگی دادند اما در عین حال جلال طالبانی، رئیس‌جمهور عراق اعلام کرده است که محاکمه طارق الهاشمی باید به‌صورت قانونی صورت گیرد و در تلاش است تا این اتفاق بیفتد. کردها راهبرد اصلی‌شان ائتلاف با شیعیان به حساب می‌آید و این مسئله تغییر نکرده است. پناه دادن به الهاشمی یک مسئله ناهنجار در این میان است اما ائتلاف میان شیعیان و کردها همچنان مستحکم و قوی است.

  • مالکی می‌تواند بدون العراقیه کابینه تشکیل دهد اما از سوی دیگر تشکیل نشست ملی برای حل اختلاف‌ها پیشنهاد شده است. مالکی چه راهکاری را برمی‌گزیند؟

از لحاظ قانونی نوری مالکی می‌تواند با در دست داشتن اکثریت کرسی‌های پارلمان العراقیه را به‌صورت کامل کنار بگذارد. این مسئله اما به معنای کنار گذاشتن سنی‌های عرب از قدرت است و حذف آنها می‌تواند یک سر‌خوردگی سیاسی در میان آنها ایجاد کند. به همین خاطر این کار راه حل درستی به حساب نمی‌آید. شکی در این مسئله نیست که همه گروه‌های سیاسی باید در سیاست عراق مشارکت داشته باشند. اگر افرادی مثل طارق الهاشمی و صالح المطلق متهم هستند این به همه العراقیه مرتبط نیست، هر چند مالکی می‌تواند به‌صورت قانونی العراقیه را کنار بگذارد اما ضرورت‌های سیاسی ایجاب می‌کند که سنی‌ها در کنار شیعیان و کردها در قدرت باشند.

کد خبر 155075
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز