گروه بین‌الملل: با بحران‌سازی‌‌ ائتلاف العراقیه به رهبری ایاد علاوی برای دولت عراق، نوری مالکی، نخست‌وزیر این کشور خواستار برگزاری کنفرانس ملی با حضور رهبران سیاسی این کشور شد.

نوری مالکی

به‌دنبال صدور قرار بازداشت برای طارق‌الهاشمی، معاون رئیس‌جمهوری به اتهام دست داشتن در عملیات تروریستی و فرار وی به منطقه کردستان این کشور، علی موسوی، مشاور رسانه‌ای نخست‌وزیر عراق در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد: نوری مالکی، خواستار برگزاری نشست سران سیاسی عراق برای بحث و مذاکره درباره اختلاف‌ها و پیدا کردن راه‌حلی برای خروج از بحران سیاسی و امنیتی فعلی شده است.

به‌دنبال تحقیقات درباره عملیات تروریستی علیه مقام‌های دولت عراق ازجمله نخست‌وزیر این کشور، یک کمیته قضایی حکم جلب طارق الهاشمی معاون جلال طالبانی، رئیس‌جمهور عراق را صادر کرد. صدور این حکم پس از آن صورت گرفت که تعدادی از محافظان طارق‌الهاشمی به دست داشتن او در عملیات تروریستی و حمله به مقام‌های دولتی و امنیتی عراق اعتراف کردند؛حملاتی که به عقیده بسیاری برای برافروختن آتش درگیری‌های فرقه‌ای در این کشور پس از خروج کامل نیروهای آمریکایی از عراق صورت گرفته است.

فرار الهاشمی به اربیل

یکی از افراد بازداشت شده در اعترافات تلویزیونی که پخش شد اعلام کرد که شخصاً حدود ۳ هزار دلار از طارق‌الهاشمی برای عملیات تروریستی پول دریافت کرده است. مروان احمد الدلیمی، از محافظان معاون رئیس‌جمهوری عراق در اعترافات خود تاکید کرد: طارق الهاشمی پس از منفجر کردن بمب در مسیر یک خودرو پلیس و کشته‌شدن 3نفر، شخصا به ما پاداش مالی داده است.

وی گفت: تحویل بمب و سلاح‌های دارای صدا‌خفه‌کن از طریق احمد قحطان، مسئول دفتر طارق‌الهاشمی صورت می‌گرفت.روز گذشته سرتیپ کمال حسین از مقام‌های ارشد وزارت کشور در یک نشست خبری اعلام کرد: براساس ماده چهارم قانون ضدتروریسم، حکم جلب برای طارق‌الهاشمی صادر شده و توسط 5قاضی امضا شده است.به‌دنبال این مسئله طارق الهاشمی برای فرار از بازداشت خود به اربیل، مرکز منطقه خودمختار کردستان عراق رفت و در آنجا به مذاکره با مسعود بارزانی، رئیس این منطقه پرداخت. در حالی که خبرهای ضد‌و نقیضی از فرار الهاشمی به ترکیه منتشر شده بود وی روز گذشته در نشستی خبری در عراق اتهامات مطرح شده علیه خود را رد کرد.وی در این نشست مدعی شد که حکم بازداشت وی یک «حمله سیاسی» است.

بحران‌سازی‌ با تحریم کابینه

براساس اعلام سرویس اطلاعاتی ارتش عراق، برخی از اعضای العراقیه در اقدامات تروریستی اخیر این کشور ازجمله ترور نافرجام نوری مالکی در روز ۲۸ماه گذشته میلادی دست داشته‌اند. افرادی مانند طارق الهاشمی و صالح المطلق از اعضای برجسته این ائتلاف نامشان در فهرست متهمان حملات تروریستی و ترور مالکی وجود دارد.

به‌دنبال این مسئله، صالح‌المطلق معاون نخست‌وزیر عراق اعلام کرد که وزرای وابسته به ائتلاف العراقیه شرکت در جلسات کابینه را معلق خواهند کرد. پیش از این ائتلاف العراقیه به بهانه انحصارگری مالکی در قدرت از تحریم پارلمان این کشور توسط نمایندگان خود خبر داده بود. روز یکشنبه نوری مالکی از پارلمان خواسته بود تا به صالح المطلق، معاون نخست‌وزیر و از رهبران العراقیه رأی عدم‌اعتماد بدهند.

ابراز شگفتی طالبانی

جلال طالبانی، رئیس‌جمهور کرد عراق با ابراز شگفتی از صدور حکم بازداشت طارق الهاشمی اعلام کرد که این تصمیم بدون مشورت با وی صورت گرفته است. دفتر طالبانی در بیانیه‌ای اعلام کرد که مسائل به‌وجود آمده باید در آرامش حل شود. پس از انتخابات پارلمانی عراق در سال گذشته نوری مالکی، رهبر ائتلاف دولت قانون توانست با حمایت گروه‌های سیاسی دیگر پس از مذاکراتی طولانی و رکوردشکن دولت ائتلافی این کشور را تشکیل دهد. ائتلاف کردها به رهبری مسعود بارزانی برای تشکیل این دولت از مالکی حمایت کرده بودند اما اکنون بارزانی در حال حمایت از ائتلاف العراقیه به ریاست ایاد علاوی است.

رئیس پارلمان عراق و بارزانی هم پیش از این خواستار برگزاری نشست سران سیاسی عراق شده بودند و بسیاری امیدوار هستند که شدیدترین بحران دولت عراق در یک سال گذشته طی این نشست بتواند حل و فصل شود.

کد خبر 154440
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز