همشهری آنلاین: شهردار تهران گفت: بر اساس طرح جامع عمرانی شهر تهران، سال آینده سالی است که همه بزرگراه‌ها، تقاطع‌ها و رینگ‌های داخلی و خارجی تهران به طور کامل به اتمام می‌رسد و هیچ تقاطع و بزرگراهی بر اساس این طرح نیمه تمام نخواهد ماند

دکتر محمد باقر قالیباف صبح امروز در مراسم بهره برداری از پل‌های ارتباطی بزرگراه شهید باکری به باند شمالی آزاد راه تهران - کرج با بیان اینکه در ماه محرم و صفر فضا متفاوت می‌شود و دلیل آن نیز ارادت مردم ما به نهضت امام حسین (ع) است، گفت: در این ایام جوانان ما نیز تلاش دارند که هم بخش حماسی و عاطفی عاشورا را مورد توجه قرار دهند و هم شناخت و معرفت بیشتری نسبت به عاشورا پیدا کنند.

وی افزود: امام حسین (ع) وقتی حماسه عاشورا را رقم می‌زدند اساس آن را امر به معرف ونهی از منکر قرار دادند ومهمترین تاثیر امر به معروف و نهی از منکر در هر جامعه‌ای آن است که اجازه ندهد که جای ارزش و ضد ارزش جا به جا شود و چیزهایی که در جامعه بد است، خوب جلوه کند و امام حسین (ع) نیز در فلسفه عاشورا از بدعت گذاری در دین جلوگیری کردند.

به گزارش تهران سما، شهردار تهران تصریح کرد: فلسفه نهضت امام حسین (ع) آن بود که یزیدیان نتوانند عقل و عقلانیت و فرصت فکر کردن را از مردم بگیرند. امر به معروف و نهی از منکر این ارزش‌ها را در جامعه احیا می‌کند و امیدوارم در جامعه اسلامی ما نیز همچنان که مباحث حماسی و احساسی عاشورا که در تاریخ انسانیت بی نظیر است مورد توجه قرار دارد به بعد شناختی آن نیز توجه شود و اگر فردی در جامعه با صداقت سخن بگوید اورا مورد تمسخر قرار ندهیم و هر کسی که با دوز وکلک و دروغ کار را پیش برد بگوییم انسان زیرک و پخته‌ای است .

قالیباف افزود: وقتی ارزش‌ها در جامعه جابه جا شود ، صداقت به عنوان ساده اندیشی مطرح و نیرنگ و دروغ کیاست و سیاست می‌شود.

شهردار تهران با بیان این که نهضت امام حسین (ع) اتفاق افتاد تا اجازه ندهد دین جدش که بر مبنای صداقت و اخلاق است از مسیر خارج شود و کسی مانند یزید در صدر حکومت اسلامی بنشیند و همه منکرات را به عنوان خوبی‌ها در جامعه اسلامی بسط دهد‌، گفت: همه ما باید از عاشورا دو نکته را یاد بگیریم که آن هم خوب زندگی کردن و خوب مردن را درس می‌دهد و این درس آزادی است که از سرور شهیدان می‌گیریم و قطعا انسان‌هایی که خوب زندگی کنند خوب نیز می‌میرند .

شهردار تهران با بیان اینکه شهید باکری تربیت شده فرهنگ عاشورا بود و هم خوب زندگی کرد و هم خوب زندگی را بدرود گفت، اظهار کرد: از خانواده شهدا و جانبازان می‌خواهیم که دعا کنند تا خداوند ما را یک لحظه به حال خود وا نگذارد و در مسیر اهل بیت (ع) و انقلاب اسلامی که ریشه در فرهنگ عاشورا دارد سربازی کنیم و آرمان‌های امام و شهدا را تحت رهبری مقام معظم رهبری پیش ببریم.

شهردار تهران در ادامه ضمن تشکر از همه دست اندرکاران این پروژه و شهروندانی که در مدت اجرای پروژه زحمات زیادی را متحمل شدند گفت: یکی از معضلات این پروژه بحث مربوط به روشنایی آن بود که قوانین و ضوابط روشنایی اتوبان‌ها را بر عهده شهرداری نگذاشته است اما با توجه به اهمیت روشنایی برای چنین پروژه‌هایی و اینکه مردم می‌خواهند تا کار تمام و کمال تحویل آنان داده شود موضوع در دست پیگیری است و امیدواریم به زودی معضل روشنایی آن برطرف شود.

وی با اشاره به نقش این پروژه در تسهیل ترافیک گفت: این اتوبان وقتی می‌تواند کارایی داشته باشد که به بزرگراه کرج متصل شود و همه دسترسی‌های آن ایجاد شود که با تلاش‌هایی که انجام شده تقاطع آزادگان و تقاطع وردآورد باز شده و مجموعه اتوبان شهید باکری نیز تا اول سال آینده باز خواهد شد.

قالیباف با بیان اینکه در همه نقاط شهر به دنبال ایجاد زیر ساخت‌های اساسی هستیم افزود : با این باور کارهای کوتاه و ضربتی را دنبال نمی‌کنیم هر چند که برخی نیازهای شهر و شهرداری چنین است .

شهردار تهران تصریح کرد: شهر زمانی می‌تواند پایدار باشد که زیر ساخت‌های آن مهیا شود و سال آینده بر اساس طرح جامع عمرانی شهر تهران همه بزرگراه‌ها تقاطع‌ها و رینگ داخلی و خارجی شهر به اتمام می‌رسد.

وی ادامه داد: البته این کار به معنای آن نیست که ترافیک برطرف شود چرا که بخشی از موضوعات رابطه منطقی با هم ندارند و تا زمانی که بین ورود و خروج خودرو در شهر تناسبی وجود نداشته باشد هر چه اتوبان و پل بسازیم خاصیتی ندارد.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: سالیانه در تهران چهارصد هزار خودرو پلاک می‌شود و با این سرعت کارهای عمرانی آن طور که باید مورد بهره وری مردم قرار نمی‌گیرد و معضل آلودگی هوا را هم همچنان نیز داریم.

قالیباف افزود: مصمم هستیم که به زیرساخت‌های شهر توجه کنیم و امروز در حوزه عمرانی اگر یک دهه قبل برای تهران کار تونل کردن در بخش‌های مترو حمل و نقل و تاسیسات یک طرح بود می‌دیدیم که برخی می‌گفتند به دلیل جنس خاک تهران و آب‌های زیرسطحی حفاری ممکن نیست اما امروز در همان شرایط شاهدیم که کارهای زیرساختی برای مترو تاسیسات وحمل و نقل در ابعاد فنی، اقتصادی و زمان مقرون به صرفه است.

وی در ادامه با اشاره به برخی جوسازی‌ها در مورد پروژه‌های اجرا شده گفت: در مورد تونل توحید آنقدر جو سازی کردند که برخی از من می‌پرسیدند وقتی از زیر تونل عبور می‌کنیم مطمئن باشیم یا نه که من در پاسخ به آنها می‌گفتم تونل توحید افتخار مهندسی کشور است ومن فقط آن را پشتیبانی کردم و هر که این پروژه را تضعیف می‌کند زحمات مهندسی کشور را نادیده گرفته است. هر چند که ما به این فضاسازی‌ها توجهی نداریم.

قالیباف با اشاره به اینکه ایجاد زیرساخت‌ها با سرعت در حال انجام است، گفت: وضعیت غرب تهران نسبت به شرق بهتر است و قطعا الویت شهرداری شرق تهران نسبت به غرب است هر چند که شهروندان منطقه شاهد هستند که با این حال کار شهرداری در این قسمت نیز متوقف نشده و با شتاب بیشتری نسبت به قبل ادامه دارد.

وی در ادامه توجه به مسائل فرهنگی و اجتماعی را از موضوعات جدی شهرداری دانست و گفت: شهرداری تهران شاید در گذشته به حوزه آسیب‌های اجتماعی در شهر توجهی نداشته است اما در این دوره توجه به این موضوع و به ویژه مواد مخدر و اعتیاد که ریشه در بیکاری دارد و مسئولیت آن بر عهده سایرین است در الویت شهرداری است و ما امروز در شهرداری ایجاد بستر برای اصلاح این موضوعات را به طور جدی دنبال می‌کنیم و بحث‌هایی مانند کودکان فرار ، بی خانمان‌ها ، زنان سرپرست خانوار وغیره به طور جدی مورد توجه ما است.

شهردار تهران با بیان این که قطعا کارهای بر زمین مانده زیاد است، گفت: وقتی امروز شهرداری را با سه سال قبل مقایسه می‌کنیم باید حتما وضعیت ما رو به بهبود باشد و همچنین روند کار و شاخص‌ها باید با دیگر شهرهایی که هم وزن ما هستند جایگاه خود را داشته باشد.

وی افزود : هرچند امروز در مترو مشکلات زیاد است اما در هیچ شهری در دنیا سالی 25 کیلومتر تونل حفر نمی‌کنند و 15 کیلومتر به بهره برداری نمی‌رسانند و اگر تهران در اجلاس مترو پلیس به مقامی دست یافت به این دلیل است.

قالیباف با تاکید بر توسعه حمل و نقل عمومی و به ویژه حمل و نقل ریلی اظهارکرد: اگر امروز مشکلاتی در این زمینه است به دلیل عقب ماندگی‌های زیاد گذشته است، قبلا در تهران به طور متوسط 5/2 کیلومتر مترو ساخته می‌شد اما هم اکنون به 15 کیلومتر رسیده است که شتاب بیشتر این کار نیاز به همراهی، اعتبارات و غیره دارد.

شهردار تهران با تاکید بر این که اعتماد مردم به شهرداری سرمایه ماست، گفت: مردم باید به شهرداری و مدیران شهر اعتماد کنند، هرچند ممکن است از سر لطف به مدیران شهر اعتماد داشته باشند اما باید بتوانند به شهرداری نیز اعتماد کنند و همه دست به دست هم بدهیم تا این اعتماد نسبی ایجاد شود و روز به روز بیشتر شود .

کد خبر 154049
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز