همشهری آنلاین: پس از موفقیت ایران در کنترل پهپاد سیا هنگام نقض حریم هوایی‌ این کشور، وزیر دفاع آمریکا از ادامه ماموریت این هواپیماهای جاسوسی در غرب افغانستان خبر داده است.

آمریکا

به گزارش پرس تی وی، لئون پانتا روز سه شنبه (۲۲ آذر) به شبکه فاکس نیوز گفت، این عملیات که از پایگاه هوایی شینداد در غرب افغانستان انجام می‌شود، مسلما ادامه پیدا می‌کند.

پان­تا گفت، باید از این عملیات حمایت کرد تا ماموریت و کار محوله انجام شود.

واحد جنگ الکترونیکی و پدافند هوایی نیروهای مسلح ایران روز یکشنبه ( ۴ دسامبر، ۱۳آذر) یک فروند هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی از نوع آر کیو-۱۷۰را که به مناطق مرزی شرق ایران تجاوز کرده بود، هدف قرار داده و آن را در شهر کاشمر در ۲۲۵ کیلومتری مرز افغانستان، با کم­ترین خسارت وارده، به زمین نشاندند.

یک روز بعد و روز سه ­شنبه (۶ دسامبر، ۱۵ آذر)، دو مقام آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود، تایید کردند هواپیمای تحت کنترل نیروهای مسلح ایران، بخشی از ماموریت شناسایی سازمان سیا بوده که از پایگاه­ اطلاعاتی آمریکا در افغانستان سازماندهی می‌شود.

این مقامات مدعی شدند، توانایی شناسایی هواپیمای آر کیو -۱۷۰ این امکان را به آن می­دهد تا با پرواز در مناطق مرزی افغانستان با ایران، اطلاعاتی را از داخل خاک جمهوری اسلامی بدست آورد.

هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد واشنگتن رسما از تهران خواسته است این هواپیمای بدون سرنشین را به آمریکا بازگرداند.

سردار احمد وحیدی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: پهپاد جاسوسی آمریکا جزو مایملک جمهوری اسلامی ایران است و کشورمان تصمیم می‌گیرد که در این خصوص چه اقداماتی انجام دهد.

هواپیمای بدون سرنشین مدل آر کیو-۱۷۰ در شرکت لاکهید مارتین طراحی و ساخته شده است.

جمهوری اسلامی ایران ماموریت جاسوسی هواپیمای آمریکایی را اقدامی خصمانه دانسته و تصریح کرده است، تهران درباره نقض تمامیت ارضی به سازمان ملل شکایت خواهد کرد.

کد خبر 153893
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز