گروه سیاسی: مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل و دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی 3ماه پس از برگزاری نخستین کنفرانس بیداری اسلامی در شهریورماه در یک نشست خبری درخصوص فعالیت‌های انجام شده در مجمع جهانی بیداری اسلامی و همچنین برنامه‌های آتی این مجمع گفت: تصمیمات نخستین اجلاس مجمع عمومی بیداری اسلامی این بود که این حرکت نهادینه شود و از همین‌رو دبیرخانه آن و همچنین دبیر کل این مجمع که با اجماع تعیین شده بود به کار خود ادامه داد.

ولایتی

‌دبیر کل مجمع بیداری اسلامی با اعلام این خبر که اجلاس جوانان مجمع بیداری اسلامی در تاریخ‌های 9 و 10 بهمن در تهران برگزار خواهد شد، گفت: این اجلاس با حضور قریب به هزار نفر از جوانان کشورهای اسلامی برگزار می‌شود که در دعوت‌ها توازن مذهبی و قومی رعایت خواهد شد.

وی ادامه داد: با فاصله 4ماه یعنی در اردیبهشت سال 1391 نیز اجلاس زنان فعال در بیداری اسلامی و سپس اجلاس نویسندگان و هنرمندان را خواهیم داشت.

قطب بزرگ کشورهای اسلامی در جهان

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل با اعلام اینکه در جهان اسلام امروز بیداری اسلامی حرف اول را می‌زند، گفت: ملت‌های مسلمان با روی کار آمدن افرادی که وابستگی به سیاست‌های غربی داشته و با اسرائیل سازش می‌کنند، موافق نیستند.

ولایتی همچنین درخصوص ارتباط میان بیداری اسلامی و تحولات غرب گفت: تحولات اسلامی بشارت‌دهنده است ولی تحولات غرب از زاویه دیگر باید نگاه شود. وی افزود: غربی‌ها در حوزه سیاسی نه توان قبلی را دارند تا سیاست‌های خود را به کشورهای اسلامی تحمیل کنند و نه کشورهای اسلامی دیگر تحمیلات غرب را می‌پذیرند لذا توازن غیرعادلانه‌ای که در گذشته بوده تغییر کرده است.

مشاور مقام معظم رهبری تأکید کرد: جهان شاهد تغییر توازن‌ها خواهد بود و غرب چه بخواهد و چه نخواهد کشورهای اسلامی به یک قطب بزرگ قدرت در جهان تبدیل خواهند شد.

وی در پاسخ به سؤال یک خبرنگار مبنی بر رقابت ایدئولوژیک ایران و ترکیه در نهضت‌های اخیر اسلامی گفت: جمهوری اسلامی ایران در رابطه با بیداری اسلامی با هیچ کشور دیگری رقابت نمی‌کند و تلاش ما این است که تنها به دیگر کشورها کمک کنیم. صرف‌نظر از مصادیق باید گفت که تحولات در منطقه به سمتی می‌رود که اسلام سکولار که روی دیگر لیبرال دمکراسی است در آینده کشورهای جهان اسلام جایی نداشته باشد.

بشار اسد سقوط نمی‌کند

سوریه و تحولات آن یکی از محورهای اصلی پرسش و پاسخ دیروز خبرنگاران با علی اکبر ولایتی بود. دبیر کل مجمع بیداری اسلامی درباره اتفاقات سوریه گفت: به‌نظر می‌رسد بعضی کشورهای منطقه دخالت‌هایی را در سوریه دارند که به نفع خود آنها نیست زیرا نخستین خواسته اغلب مردم سوریه جلوگیری از دخالت بیگانگان در امور کشورشان است.

وی افزود: مردم سوریه مطالباتی دارند و دولت این کشور نیز قول اصلاحات را داده است.

ولایتی تأکید کرد: اگر دخالت در کشورهای همسایه مجاز تلقی شود دیگر نمی‌توان توقع خاصی از همسایگان داشت.

وی حکومت بشار اسد را ریشه دار عنوان کرد و گفت: ما پیش‌بینی نمی‌کنیم که دولت اسد به سمت سقوط برود.

ولایتی با اشاره به دخالت‌های غربی‌ها در امور سوریه گفت: اگر کشورهای منطقه هم به تبع کشورهای غربی در امور سوریه دخالت کنند با طناب آنها به چاه رفته‌اند.

وی با اشاره به سابقه سوریه در مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی گفت: اگر آمریکا به‌عنوان مدافع سوریه در این کشور دخالت کند بعید نیست ولی سؤال اینجاست که چرا کشورهای مسلمان با توطئه غربی‌ها همنوا شده و حیثیت سیاسی خود را از بین می‌برند.

ولایتی همچنین درخصوص اظهارات رهبر اپوزیسیون سوریه مبنی بر جلوگیری از حمایت ایران از حزب‌الله و گروه‌های مقاومت اسلامی گفت: این شخص با چنین مواضعی نشان می‌دهد که خاستگاهش کجاست و به کجا وابستگی داشته و همین، نشان از فقدان پایگاه این شخص در سوریه دارد.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در رابطه با مناسبات رسمی ایران و عربستان و مواضع برخی نهادهای غیردولتی در زمینه حمایت از شیعیان معترض در کشور عربستان گفت: روابط رسمی ایران و عربستان مشخص است اما اینکه ان‌جی‌اویی باشد و بخواهد از نظراتی در کشور عربستان حمایت کند، مغایرتی با تعهدات رسمی دولت‌ها ندارد.

تأثیر بیداری اسلامی در‌آمریکا و اروپا

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی در پاسخ به سؤال خبرنگار همشهری مبنی بر اینکه آیا تحرکات اخیر مردمی در بخش‌هایی از اروپا و آمریکا به معنای تسری بیداری اسلامی به این کشورهاست یا نه، اظهار داشت: بیداری اسلامی تهدیدی جدی علیه کشورهای غربی به شمار می‌رود زیرا نفوذ آنها را در کشورهای اسلامی قطع می‌کند و آینده منافع اقتصادی غرب در کشورهای اسلامی را در معرض تهدید قرار می‌دهد.

علی اکبر ولایتی با بیان اینکه آینده اقتصادی کشورهای غربی با توجه به قطع منافع نامشروعشان در کشورهای اسلامی، با خطر مواجه شده است، افزود: این کشورها دیگر با دست باز و خاطرجمع به تجارت در کشورهای اسلامی مبادرت نمی‌کنند که این خود به‌طور غیرمستقیم موجب رکود اقتصاد غرب است. مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل تأکید کرد: در بسیاری از کشورهای غربی اسلام به‌عنوان دین دوم به شمار می‌رود که این موج قابلیت تسری به مسلمانان آن کشورها را نیز خواهد داشت.

کد خبر 153780
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز