گروه سیاسی: بعدازظهر یکشنبه جمعی از اهالی ‌ مؤسسه همشهری نشست صمیمانه‌ای را با دکتر ولایتی ، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل و سخنگوی جبهه متحد اصولگرایان برگزار کردند.

دیدار دوستانه  اهالی همشهری  با دکتر ولایتی

در این نشست که به‌صورت پرسش و پاسخی انجام شد، اصحاب رسانه که در محصولات همشهری اعم از روزنامه، مجلات، سایت‌ها و... قلم می‌زنند، مباحث متنوعی را در حوزه‌های بیداری اسلامی، مناسبات ایران و غرب و موضوعات داخلی مانند انتخابات مجلس و استراتژی جبهه متحد اصولگرایان در هفته‌های آینده در قالب سؤال مطرح کردند و مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل با سعه‌صدر به همه سؤالات پاسخ گفت. وی در پاسخ به سؤالی درخصوص وحدت‌شکنی برخی اضلاع اصولگرایی تصریح کرد: دیگران مجبور نیستند از ما حرف شنوی داشته باشند. وحدت جز از طریق نشست و برخاست‌های سیاسی و گفت‌وگو‌های دوستانه و صبر و گذشت به دست نخواهد آمد. وی با بیان اینکه ما در ایران هیچگاه حزب موفقی نداشته‌ایم، افزود: البته مانعی هم برای تأسیس احزاب وجود ندارد ولی خب طبیعت مردم ما و کشور‌هایی مانند ما با طبیعت حزبی‌ای که در غرب وجود دارد متفاوت است. در اینجا باید با مدل ایرانی کار کرد یعنی با رفاقت و دوستی و تفاهم و تعامل مسائل را پیش برد که البته از مدل حزبی سخت‌تر است. چون حزب مرامنامه و قوانین داخلی دارد و چارچوب‌های رقابت در آن مشخص است.

نمی‌خواهیم رودرروی هم قرار بگیریم

ولایتی در پاسخ به این سؤال که برخی این رویکرد جبهه متحد را به انفعال تعبیر می‌کنند، اظهار داشت: آنانی که می‌گویند انفعال یعنی می‌خواهند با صراحت برخورد کنیم و دعوا مرافعه راه بیفتد که نفعی برای نیرو‌های انقلاب ندارد. اساس در برخورد خودی‌ها، گذشت و تعامل است. وی با تأکید بر اینکه گذشت انفعال نیست، افزود: تنها افرادی می‌توانند در کنار هم کار کنند که نسبت به هم گذشت داشته باشند؛ در غیراین صورت هیچ دونفری با هم جمع نمی‌شوند. البته این تعامل باید در چارچوبی قابل‌قبول صورت گیرد.سخنگوی جبهه متحد اصولگرایان با اشاره به تفرقه افکنی‌های موجود، تصریح کرد: قطعا اگر همه یک حرف را می‌زدیم و وحدت داشتیم بهتر بود اما حالا که اینطور نشده ما نمی‌خواهیم رودر روی هم قرار بگیریم. وی در خصوص عدم مرزبندی شفاف برخی چهره‌های سیاسی اصولگرا با گروه های وحدت شکن گفت: به هرحال همیشه بعضی‌ها هستند که مترصدند ببینند کدام طرف شانس پیروزی بیشتری دارد تا با او باشند. وقتی هم که مردد باشند، هم با این خواهند بود و هم با آن. اینها همیشه بوده و هست. اما مردم ما هوشیارند و اینطور نیست که کسی بتواند با دودوزه بازی نظر مردم را به‌خودش جلب کند.

وحدت‌شکنی آثار زیانباری خواهد داشت

وی با اشاره به انتقاداتی که درخصوص عملکرد این جبهه مطرح می‌شود، گفت: حتما انتقاداتی وجود دارد اما همین تشکیلات فعال جبهه متحد تا‌کنون از تشکیلات رقبا از هر طیف و جناحی بهتر و قوی‌تر عمل کرده است.ولایتی با اشاره به اختلاف نظر‌های موجود در میان اصولگرایان، اظهار داشت: با وجود این اختلافات اصولگرایان توانسته‌اند مجلس هفتم و هشتم را داشته باشند. اما به هر‌حال وحدت شکنی برخی اضلاع اصولگرایی آثار زیانباری خواهد داشت.

تحریم برای ما موضوع جدیدی نیست

وزیر پیشین امور خارجه کشورمان در پاسخ به سؤالی درخصوص تأثیر تحریم‌های جدید بر روند فعالیت‌های ایران، خاطرنشان کرد: تحریم برای ما موضوع جدیدی نیست. اتفاقا برای دنیا هم جدید نیست. در واقع تحریم عمدتا یک ابزار سیاسی است در خدمت قدرت‌های بزرگ و در جهت اعمال فشار به کشور‌های مستقلی که حاضر نیستند منافع این کشور‌ها را تأمین کنند. با این حال در حال حاضر بیشتر تحریم‌ها در قالب سازمان ملل و شورای امنیت انجام می‌شود و قدرت‌های بزرگ عضو این شورا از حربه تحریم برای پیشبرد سیاست‌ها و اعمال نظراتشان استفاده می‌کنند. وی با اشاره به فشارهایی که در زمان جنگ تحمیلی به کشور وارد می‌شد، گفت: در واقع ما از ابتدای انقلاب تحریم بودیم. در جنگ8‌ ساله ما اجازه خرید ساده‌ترین تسلیحات مانند گلوله خمپاره را نداشتیم در حالی که پیشرفته‌ترین تجهیزات نظامی از قبیل هواپیما و تانک و موشک و هلی‌کوپتر را در اختیار عراق می‌گذاشتند.

می توان راه‌هایی برای عبور از تحریم پیدا کرد

ولایتی با اشاره به ناکارآمدی تحریم‌ها، تصریح کرد: به‌رغم این تحریم‌ها ما کارمان را پیش بردیم و هر چه گذشت بیش از گذشته بر اقتدار ایران افزوده شد. بنابراین می‌توان راه‌هایی برای عبور از تحریم پیدا کرد تا کشور‌های تحریم‌کننده نتوانند همه راه‌ها را ببندند. البته کار دشوار‌تر می‌شود که این طبیعی است. بنابراین تجربه بنده می‌گوید تحریم‌های اخیر نیز چه در رابطه با بانک مرکزی و چه در رابطه با نفت تأثیر چندانی در روند جمهوری اسلامی نخواهد داشت. وی در پاسخ به سؤالی درخصوص علت افزایش فشارها در شرایط کنونی، خاطرنشان کرد: اینطور نیست که تحریم‌ها و فشار‌های کنونی سخت‌ترین فشار‌هایی باشد که کشور ما تا‌کنون به‌خودش دیده است؛ بلکه ما در جنگ تحمیلی شرایط بسیار سخت تری را تجربه کرده‌ایم. البته حالا چون زمان گذشته است اندکی فراموش کرده‌ایم. مقایسه آن فشار‌ها با فشار‌های کنونی به ما این نکته را یادآوری می‌کند که فشار‌های کنونی هم غیرقابل تحمل و ویران‌کننده نیستند.

وی با بیان اینکه موضوع هسته‌ای بهانه‌ای است که غرب گاهی از آن و گاهی هم از موضوعات دیگر مانند حقوق بشر یا مبارزه با تروریست جهت وارد کردن فشار به جمهوری اسلامی ایران استفاده می‌کند، هدف از افزایش فشار‌ها را انحراف افکار عمومی منطقه و ایران از موضوع بیداری اسلامی و نقش جمهوری اسلامی در آن دانست. وی تصریح کرد: آنها از ما راضی نخواهند شد مگر اینکه این حکومت برود و کشور دوباره عرصه یکه تازی‌های آنان شود.‌

کد خبر 156736
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز