سه‌شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۰ - ۱۹:۴۷
۰ نفر

گروه اجتماعی: سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش پس از سال‌ها انتظار دیروز به‌طور رسمی رو‌نمایی شد تا هر وزیری نتواند به سلیقه خود این دستگاه تأثیر‌گذار را اداره کند.

آموزش تحولات

رئیس‌جمهور در آیین رونمایی از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: با تدوین این سند پای در راهی می‌گذاریم که به فضل الهی سرتاسر نور و روشنایی و قله آن رسیدن به همه آرزوها و آرمان‌های فطری و تاریخی بشر است.محمود احمدی‌نژاد افزود: هر معلمی یک مربی است و فرقی نمی‌کند که معلم چه درسی باشد. در نظام تعلیم و تربیت همه مربی هستند.

مسئولیت اصلی بر عهده آموزش‌وپرورش است که دارای 2رکن مدیریت و مدرسه است و مدرسه چند رکن دارد که مهم‌ترین رکن آن معلم است. وی با بیان اینکه الگوی جامعه ما مربیان و معلمان هستند تأکید کرد: باید بهترین‌ها معلم شوند که خدا را شکر اینگونه هستند و باید این مسئله مستمر باشد. رئیس‌جمهور دانش‌آموزان را رکن دوم مدرسه و تعلیم و تربیت دانست و گفت: بالاترین سرمایه یک ملت دانش‌آموزان و زیباترین کار، تعلیم و تربیت آنهاست. باید توجه کنیم که بچه‌ها بزرگ‌تربیت شوند.

رتبه‌بندی معلمان مانند استادان دانشگاه

وزیر آموزش و پرورش نیز در این آیین گفت: رتبه‌بندی معلمان همانند استادان دانشگاه از اتفاقات خوب سند تحول بنیادین است و براساس آنچه در این سند و در تعریف و تدوین دانشگاه فرهنگیان دیده شده، دانشگاهی تمام عیار است که معلمان را درخور نظام جمهوری اسلامی ایران تربیت خواهد کرد.

حمید‌رضا حاجی‌بابایی افزود: از ویژگی‌های تعیین‌کننده در سند تحول توجه به اهداف تعلیم و تربیت، تفکر‌محور کردن دانش‌آموزان، خلاقیت و نوآوری، نگاه به دانش‌آموز، نگاه به معلم و نگاه به نظام تعلیم و تربیت است. وی اظهار کرد: در سند تحول بنیادین بر متناسب‌سازی ساعات و کتاب‌های درسی دانش‌آموزان تأکید شده و نگاه به سند درس ملی به‌عنوان یکی از اسناد ذیل این سند که نقشه راه کلاس، مدرسه و ارزشیابی را تعیین می‌کند از مباحث دیگری است که مورد تأکید قرار گرفته است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش در این سند به‌عنوان مهم‌ترین نهاد مولد سرمایه اجتماعی و نهاد حاکمیتی تعریف شده و هیچ نکته‌ای را امروز در آموزش و پرورش پیدا نمی‌کنیم که در سند به آن توجهی نشده باشد.وی با بیان اینکه یکی از برنامه‌های این سند تحول بنیادین در ساختار محتوای نظام تعلیم و تربیت است، افزود: طی 6 سال همه کتاب‌ها و ساختار نظام آموزشی تغییر خواهد کرد و برای این کار ستاد‌ها و کارگروه‌های مختلفی شکل گرفته است.

حاجی‌بابایی در پایان اظهار کرد:‌ طی 10‌روز گذشته با حدود 6‌هزار و500 مدیر مدرسه کارگاه‌های روزانه برای تبیین ابعاد سند تحول داشته‌ایم و پس از این برای تمام کارشناسان آموزش و پرورش و مدیران مدارس کارگاه‌های آموزشی با 2 موضوع تألیف‌ کتاب‌های جدید دوم و ششم ابتدایی و نیز تغییر ساختار آموزش و پرورش برگزار می‌شود. وی تصریح کرد: هیچ ساختاری را در آموزش و پرورش تغییر نمی‌دهیم بلکه به‌دنبال تغییر محتوا هستیم اما ناگزیریم برای ایجاد تحول در محتوا ظرف را نیز آماده کنیم.

کد خبر 153761
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز