همشهری آنلاین: عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به ارائه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به کمیسیون آموزش مجلس گفت: اهداف بلند مدت این سند و شرایط موجود حاکی از آن است که آمادگی در آموزش و پرورش برای اجرای سند تحول بنیادین وجود ندارد.

نورالله حیدری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب افزود: پیش از رونمایی این سند کمیسیون نیاز دید تا مجموعه‌ای را از آموزش و پرورش برای ارایه توضیحاتی به حضور بخواند لذا دبیر شورای عالی آموزش و پرورش، معاون پرورشی آموزش و پرورش، معاونت امور مجلس آموزش و پرورش و تعدادی از دست اندرکاران سند تحول در کمیسیون حاضر شده و به ارایه گزارش در خصوص سند تحول بنیادین پرداختند.

وی با تاکید بر این‌که گزارش ارایه شده نتوانست اعضای کمیسیون را قانع کند، ادامه داد: حاضرین در این گزارش تنها به کلیات سند پرداختند و به دلیل ضیق وقت نتوانستند وارد جزئیات شوند، اما هدف از تشکیل جلسه مذکور این بود که ببینیم ماهیت سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش چیست و در نهایت چه آثاری می‌تواند به صورت عملیاتی در آموزش و پرورش به جا بگذارد.

عضو کمیسیون آموزش افزود: محتوای سند تحول بنیادین وزین، پرمغز و قابل قبول است اما متاسفانه برنامه‌ اجرایی در آموزش و پرورش برای عملیاتی کردن آنها به چشم نمی‌خورد.

به گفته حیدری، در نهایت قرار شد جلسه دیگری با دعوت از معاونت‌های مختلف آموزش و پرورش تشکیل گردد تا مشخص شود برای اجرایی کردن سند تحول بنیادین که بسیار هم فراگیر و عمیق است چه برنامه‌هایی باید داشته باشند، از آنجا که زمان جلسه روز گذشته برای بررسی تمام برنامه‌ها کفایت نمی‌کرد لذا بیشتر به کلیات پرداخته شد، اما مسئولان آموزش و پرورش می‌توانند در جلسه آتی میزان آمادگی این وزارتخانه برای اجرای این سند را بیشتر توضیح دهند.

عضو کمیسیون آموزش هم‌چنین خاطرنشان کرد: اگر آموزش و پرورش برنامه‌های اجرایی را ارایه کند که چگونه، با چه اعتبار و نیرویی و در چه فرجه زمانی قصد اجرای سند بنیادین تحول را دارد شاید کمیسیون قانع شود، اما اگر دوباره به همین شکل حضور یافته و به بیان یکسری کلیات بسنده کنند بدون این‌که بسترهای اجرایی دیده شده برای آن اعلام شود کمیسیون نسبت به اجرای سند تحول بنیادین ابهام خواهد داشت.

وی در خاتمه تاکید کرد: به نظر می‌رسد آموزش و پرورش قصد دارد این سند را از مهرماه سال آینده به اجرا درآورد اما این کار بسیار سنگین است و در شرایط فعلی آن را آماده اجرا نمی‌بینیم، مگر این‌که در یک تلاش فزاینده که آن هم بعید به نظر می‌رسد وارد میدان شوند و کارهایی انجام دهند اما اهداف بلند سند تحول بنیادین و شرایط موجود حاکی از آن است که آمادگی در آموزش و پرورش برای اجرای سند تحول بنیادین وجود ندارد.

 

کد خبر 153595

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز