گروه حوادث: دزدان مسلح که در جریان 6 سال فعالیت مجرمانه به 10 طلافروشی و 4 بانک در شیراز و اصفهان دستبرد زده بودند، به دام پلیس افتادند.

حوادث

اعضای این باند در جریان یکی از سرقت‌ها، وقتی در محاصره مردم قرار گرفتند، آنها را به گلوله بستند و 2 نفر را به قتل رساندند.
بعدازظهر 24 آبان ماه امسال، وقتی یک خودروی زانتیا مقابل طلافروشی بزرگی در شهرستان بیضا در استان فارس توقف کرد، کسی از نقشه‌ای که سرنشینان آن در سر داشتند، خبر نداشت.

مرد که اسلحه در دست و کلاه گیس زنانه به سر داشتند به سرعت از ماشین پیاده شدند و در خلوتی خیابان، وارد طلافروشی شدند. مرد طلافروش وقتی لوله اسلحه آنها را مقابل چشمانش دید، خشکش زد و دزدان مسلح با تهدید او، شروع به جمع‌آوری طلاها کردند. سارقان مسلح بعد از سرقت حدود 8.5کیلو طلا، از مغازه خارج شدند و سوار بر خودروی زانتیا، پا به فرار گذاشتند.

سقوط دزدان به دره

پس از فرار سارقان، ماجرا به پلیس گزارش و تحقیقات برای دستگیری دزدان مسلح آغاز شد. مشخصات خودروی زانتیا در اختیار تمامی تیم‌های گشت قرار گرفت و با شروع طرح مهار، ماموران تمامی خیابان‌های منتهی به محل سرقت را زیرنظر گرفتند. از آنجا که احتمال می‌رفت دزدان مسلح قصد فرار از شهر را داشته باشند، تمامی خروجی‌ها نیز تحت کنترل پلیس قرار گرفت تا اینکه ساعاتی بعد، ماموران به یک خودروی زانتیا که 2 مرد سوار آن بودند، مشکوک شدند.

شباهت زیاد این خودرو با خودروی دزدان، باعث شد که فرمان ایست صادر شود اما راننده زانتیا با سرعت زیاد فرار کرد. عملیات تعقیب و گریز در یکی از جاده‌های خروجی شهر کلید خورد و بقیه تیم‌های گشتی نیز به این محل اعزام شدند. بعد از گذشت 3ساعت از زمان سرقت، وقتی سرنشینان خودروی زانتیا پلیس را در یک قدمی خود دیدند، سعی کردند هر طوری شده از دید آنها مخفی شوند اما در همین هنگام خودروی آنها به دره سقوط کرد و هر دو متهم که مجروح شده بودند، دستگیر شدند.

اعتراف به سرقت

متهمان پس از انتقال به اداره پلیس به سرقت مسلحانه از طلافروشی اعتراف کردند اما مدعی شدند که بعد از سرقت، 2 نفر از همدستانشان در بین راه از آنها جدا شده و به محلی نامعلوم گریخته‌اند. تنها چند ساعت بعد از دستگیری این دو متهم، ماموران متوجه زن و شوهر جوانی شدند که به اداره پلیس مراجعه کرده و قصد داشتند اطلاعاتی راجع به سرنوشت 2 جوان دستگیر شده به دست آورند.

ماموران که به آنها مشکوک شده بودند، این زوج را دستگیر کردند و لحظاتی بعد معلوم شد که آنها، همان 2 همدست فراری سارقان مسلح هستند که برای اطلاع از زنده یا مرده بودن 2 متهم دستگیر شده به اداره پلیس مراجعه کرده بودند.

سرقت‌های سریالی

با دستگیری هر چهار عضو باند و کشف طلاهای مسروقه و چند قبضه اسلحه از آنها، بازجویی‌های پلیسی شروع شد. درحالی‌که سارقان مدعی بودند فقط به یک طلافروشی دستبرد زده‌اند اما ماموران در بررسی سلاح‌های کشف شده از آنها به این نتیجه رسیدند که از این سلاح‌ها در جریان سرقت‌های دیگری هم استفاده شده است. با این اطلاعات بود که متهمان مجبور شدند به همه سرقت‌هایی که پیش از این مرتکب شده بودند اعتراف کنند. آنها در ادامه گفتند که در جریان چند سال فعالیت مجرمانه علاوه بر سرقت خودرو به چند طلافروشی و بانک نیز دستبرد زده و در جریان این سرقت‌ها دست به جنایاتی هم زده‌اند.

رگبار مرگ

بررسی‌های پلیس نشان می‌دهد که اعضای این باند در جریان یکی از سرقت‌هایشان، بعد از دستبرد به 2 مغازه طلافروشی در شیراز، رهگذران را به گلوله بسته و باعث مرگ 2 نفر و مجروح شدن4 نفر دیگر شده بودند.

براساس این گزارش، ساعت 8 شب 15 شهریورماه سال گذشته یک خودروی پژو مقابل 2مغازه طلافروشی در خیابان شیخ‌علی چوپان شیراز توقف کرد و 4 مرد نقابدار از آن پیاده شدند. مغازه‌های طلافروشی در مجاورت هم قرار داشتند و به همین دلیل مردان نقابدار با تبرهایی که در دست داشتند شیشه ویترین هر دوی آنها را شکسته و شروع به جمع‌آوری طلاها کردند. به‌دنبال این ماجرا، صاحبان هر دو مغازه فریاد زنان به پیاده رو دویدند تا مانع سرقت طلاها شوند و تعدادی از رهگذران هم که با مشاهده مردان تبر به دست شوکه شده بودند، به کمک مغازه‌داران شتافتند.

نقابداران مسلح بعد از جمع‌آوری مقداری طلا، قصد فرار داشتند اما وقتی خود را در محاصره مردم دیدند، ترسیده و وحشت‌زده با اسلحه شروع به تهدید آنها کردند. در همین هنگام صدای شلیک چندین گلوله در فضا پیچید و با پراکنده شدن مردم، سارقان سوار خودروی خود شدند و با سرعت پا به فرار گذاشتند.

در جریان تیراندازی 4نفر مجروح شدند که بلافاصله توسط نیروهای امدادی به بیمارستان انتقال یافتند. با گزارش ماجرا به پلیس، تیم‌هایی از اداره آگاهی و کلانتری راهی محل حادثه شدند و تحقیقات تخصصی برای شناسایی و دستگیری دزدان جنایتکار شروع شد. بررسی‌ها نشان می‌داد که سارقان از یک خودروی مسروقه برای سرقت از طلافروشی استفاده کرده بودند. ماموران با دریافت مشخصات خودرو، جست‌وجوی گسترده‌ای را برای شناسایی آن شروع کردند و ساعاتی بعد موفق شدند این خودرو را که در منطقه‌ای خلوت از شهر رها شده بود، پیدا کنند اما در آن زمان هیچ ردی از سارقان مسلح پیدا نشد.

6 سال سرقت

سردار سجادیان، رئیس پلیس استان فارس روز گذشته در تشریح دیگر سرقت‌های این باند مخوف گفت: نخستین سرقت این باند در مهرماه سال 84 رخ داد. آنها در جریان این سرقت به یکی از بانک‌های شیراز دستبرد زدند و پس از آن به فعالیت‌های مجرمانه خود ادامه دادند. وی ادامه داد: سن سارقان دستگیر شده بین ۲۵ تا ۳۷ سال است و آنها تا‌کنون اقدام به سرقت از 1۰ طلافروشی، 4بانک و 5خودرو کرده‌اند که در سرقت از 2 بانک ناکام بوده‌اند. سردار سجادیان افزود: متهمان در جریان سرقت یکی از خودروها که متعلق به زن جوانی بود، بعد از سد کردن راه او، وی را به گلوله بسته و بعد از مجروح کردن این زن، خودروی پژو 206 او را به سرقت برده بودند. وی با اشاره به اینکه متهمان اهل شیراز، اصفهان و خوزستان هستند تصریح کرد: آنها 2 فقره سرقت از طلافروشی‌ها را در اصفهان مرتکب شده بودند که تحقیقات در این زمینه ادامه دارد.

رئیس پلیس استان فارس یادآور شد: سردسته این باند مرد جوانی است که از همسر خود نیز در سرقت‌ها استفاده می‌کرد. همسر این مرد بعد از هر سرقت، با همدستی زن دیگری، طلاهای مسروقه را به طلافروشی می‌برد و آنها را با طلاهای جدید عوض می‌کرد و بعد طلاهای جدید را در طلافروشی‌های دیگر به فروش می‌رساند.

کد خبر 153631
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز