قم: استان قم به‌دلیل نامناسب بودن شرایط آب و هوایی و زمین زارعی قادر به تامین گندم مورد نیاز خود نیست و به‌دلیل نامرغوب بودن گندم وارداتی، نان قم برخی اوقات دچار افت کیفیت می‌شود.

به گزارش مهر، در حال حاضر گندم استان قم به‌دلیل پایین بودن کیفیت با چند نوع گندم وارداتی از دیگر مناطق مانند لرستان، کرمانشاه، همدان‏، ساوه و اراک مخلوط می‌شود تا به حد استاندارد لازم برسد.

با توجه به اینکه استان‌های دیگر گندم‌های باکیفیت را در سیلوهای خود نگهداری می‌کنند و سپس گندم‌هایی که از لحاظ کیفیت در سطح پایین‌تری قرار دارند را صادر می‌کنند، این امر سبب کاهش کیفیت گندم استان قم می‌شود. مدیرعامل شرکت تولید بازرگانی آرد قم در این رابطه با اشاره به اینکه کیفیت گندم استان قم در حد استاندارد نیست، اظهار داشت: همواره با موضوع بی‌کیفیتی گندم استان مواجه هستیم بنابراین مجبور هستیم که گندم‌های بی‌کیفیت را با ترفندهای خاص به حد استاندارد برسانیم.

سیدمرتضی حسینی با بیان اینکه بیشتر گندم موجود در سیلوهای استان وارداتی بوده و در قم کشت و تولید نشده است، افزود: دیگر شهرهای کشور در کشت و تامین گندم خودکفا هستند؛ به‌عنوان مثال شهری مانند کرمانشاه گندم باکیفیت را در سیلوهای خود نگهداری و مابقی گندم‌هایی که از لحاظ کیفیت در سطح پایینی است را به قم صادر می‌کند. حسینی با اشاره به اینکه کشت گندم در قم تنها 2ماه مصرف استان را پاسخگو است، اظهار داشت:‌ با توجه به اینکه باکیفیت‌ترین گندم در شهرهای گلستان و خوزستان تولید می‌شود، مدیران استان برای اینکه خود را از برخی مشکلات و مسائل تبرئه کنند می‌گویند گندم مصرفی قم از این دوشهر تامین می‌شود درصورتی که کامیون‌های حامل گندم مراجعه‌کننده به سیلوی استان از دیگر شهرهای کشور هستند. وی ادامه داد:‌ به‌طور کلی 4کارخانه تولید‌کننده آرد در استان قم وجود دارد و یک‌کارخانه تولید آرد نیز در شرف راه‌اندازی است.

کیفیت گندم قم یکنواخت نیست

مسئول اتحادیه نانوایان استان قم نیز با انتقاد از اینکه کیفیت گندم استان قم به‌صورت یکنواخت نیست، گفت: با توجه به فصل سرما و ماندگاری بهتر آرد و گندم در این فصل، نانواهای استان با استفاده از تجربیات و افزودنی‌های لازم کیفیت نان استان را به حد قابل‌قبول می‌رسانند اما عرضه نان با کیفیت نیازمند یکنواخت بودن کیفیت گندم وارداتی به قم است.

بیش از 20 نانوایی در قم تعطیل شد

ابوالفضل عالمی‌زاده از تعطیلی بیش‌از 20 نانوایی در قم همزمان با اجرای طرح هدفمند‌سازی‌ یارانه‌ها در کشور خبر داد و افزود: کاهش درآمد نانوایی‌ها و همچنین افزایش حقوق نیروهای کار آنان سبب تعطیلی برخی از نانوایی‌های استان شده است.
وی با بیان اینکه برخی از شهروندان بر این باورند که نان باکیفیت نان سفید است، افزود: نان هر قدر دارای سبوس بیشتر و تیره‌تر باشد باکیفیت‌تر است. وی با تاکید بر اینکه این امر نیازمند فرهنگسازی و اطلاع‌رسانی در جامعه است، ابراز داشت: امروزه این فرهنگ در اصفهان به‌خوبی نهادینه شده است و مردم اصفهان از نان سفید استقبال نمی‌کنند و بیشتر نان سبوس‌دار و تیره‌تر خریداری می‌کنند.

کد خبر 153571

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز