جمعه ۲۰ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۳:۴۶
۰ نفر

گروه دانش: در حالی که خیلی از شرکت‌های امنیتی از مایکروسافت به دلیل گذاشتن آنتی‌ویروس و فایروال رایگان به همراه ویندوز به دیوان عالی اروپا شکایت کرده‌اند، شرکت امنیتی روسی کاسپرسکی پشتیبانی ویستا را به بسته‌های امنیتی اینترنت و آنتی‌ویروس خود اضافه کرد.

مایکروسافت در10 سال گذشته و به‌خصوص از ارائه ویندوز 98 به بعد، معمولاً همراه نسخه‌های مختلف ویندوز، نرم‌افزار خاصی  که برتری‌های قابل توجهی نسبت به سایر رقبایش دارد را به طور رایگان روی ویندوز قرار می‌دهد.

این کار باعث می‌شود که شرکت‌های کوچک‌تر که بعضاً نرم‌افزارهای خوبی هم دارند، مزیت رقابتی خود را به دلیل رایگان‌ بودن این نرم‌افزارها از دست بدهند.

این شرکت‌ها از مایکروسافت شکایت می‌کنند و سابقه نشان‌ داده که شرکت متمول مایکروسافت هم همه جریمه‌ها را پرداخت می‌کند و عملاً آن زمینه نرم‌افزاری را در اختیار مطلق خود می‌گیرد.

معروف‌ترین این ماجراها قبل از ارائه ویستا، شکایت شرکت نت‌اسکیپ از مایکروسافت بود.

نت‌اسکیپ یک وب‌بروزر معروف به همین نام داشت که حتی در اوایل دهه میلادی جاری به دلیل قابلیت‌هاوبرتری‌هایی که نسبت به اینترنت‌اکسپلورر داشت ، کاربران زیادی هم داشت.

اما به خصوص بعد از ارائه ویندوز ملنیوم (ME)، کاربران رایگان‌بودن اینترنت‌اکسپلورر را به برتری‌های نت‌اسکیپ ترجیح دادند.

برای همین، این شرکت هم از مایکروسافت برای رایگان ‌بودن اینترنت‌اکسپلورر شکایت کرد و مایکروسافت هم جریمه شد. با این‌وجود، امروزه کمتر کسی از نت‌اسکیپ برای وب‌گردی استفاده می‌کند.

 نمونه دیگر قراردادن ویندوز مدیاپلیر است که کار و کاسبی دیگر نرم‌افزارهای مدیاپلیر را تقریبا کساد کرده ‌است.

پس از رواج روزافزون اینترنت، امنیت شبکه و حفاظت از داده‌ها در مقابل ویروس‌ها و کدهای مخرب، به مبحث بسیار مهمی تبدیل‌شده‌است.

ویندوز در نسخه‌های قبلی همیشه از این حیث در ضعف بوده و شرکت‌های نرم‌افزاری بزرگ دیگری مثل سیمانتک و کاسپرسکی و سوفوس و اف-‌ سکیور و ... بوده‌اند که جور ایرادات امنیتی ویندوز را می‌کشیدند.

اما مایکروسافت همراه ویندوز ویستا نرم‌افزاری به اسم One Care را به طور رایگان قرار داده‌است. One Care یک بسته امنیتی کامل است که مایکروسافت ادعا کرده ویندوز را از هر آنتی‌ویروس و نرم‌افزار جاسوسی دیگری بی‌نیاز می‌کند.

البته تجربه نشان داده است، در این‌جور موارد مایکروسافت زیاد لاف می‌آید. اما اگر کاربران به خاطر مهم‌ترین مزیت رقابتی One Care یعنی رایگان بودن آن به سراغ آن بروند، بقیه شرکت‌های امنیتی به شدت متضرر می‌شوند.

به نظر می‌رسد که مایکروسافت با ارائه ویستا قصد دارد که این‌بار بازار نرم‌افزار‌های امنیتی را از دست رقبا خارج کند.‌ برای همین قبل از عرضه ویستا، شرکت‌های امنیتی مثل سیمانتک (صاحب نرم‌افزار آنتی‌ویروس نورتون)، ترندمیکرو و برخی دیگر از فروشندگان آنتی‌ویروس One Care  و به خصوص مشخصه Patch Guard آن را مورد انتقاد قرار داده‌اند.

با همه این اوصاف، شرکت روسی کاسپرسکی که از معتبرترین و بزرگ‌ترین شرکت‌‌های امنیتی است، نه تنها به این جمع اضافه نشده بلکه چند روز پیش، پشتیبانی ویستا را به بسته‌های امنیتی اینترنت و آنتی‌ویروس خود اضافه کرده است.

این پک با نسخه‌های 32 و 64 بیتی ویندوز ویستا سازگاری دارد. هنوز معلوم نیست که این وسط چه چیزی به کاسپرسکی می‌رسد.

شاید این شرکت به هسته اصلی ویندوز دسترسی دارد، یا شاید اصلاً خودش به مایکروسافت در مورد One Care مشاوره امنیتی می‌دهد.

کد خبر 15354

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز