همشهری آنلاین – محمد رسولی : اتحادیه اروپا مجددا مایکروسافت را تهدید به غرامت سنگین چندین میلیون یورویی کرد تا شاید مسئولان این شرکت را مقید به رعایت قوانین ضدانحصار کند.

اتحادیه اروپا اعلام کرد شرکت مایکروسافت از رقبای خود درخواست وجوه سنگین برای در اختیار گذاردن اطلاعات ویندوز سرور خود کرده است.

اطلاعات مربوط به ویندوز سرور برای تمام رقبای مایکروسافت لازم و ضروری است زیرا آنها با استفاده از آن، می‌توانند سیستم‌عامل سرور خود را سازگار با ویندوز تهیه کنند تا مصرف‌کنندگان بتوانند بین تمام سرورها ارتباط برقرار کنند در غیر اینصورت سیستم ‌عامل غیر مایکروسافتی در بین کاربران منزوی شده و ضرر هنگفتی خواهد کرد.

طبق معمول مایکروسافت با استفاده از قدرت و نفوذ خود در دنیای نرم‌افزار، قصد دارد رقبا را مجبور به پرداخت وجوه سنگین کند تا فقط شرکتهایی که این مبلغ را پرداخت می‌کنند، بتوانند با سیستم‌عامل ویندوز ارتباط برقرار کنند. به صورت اتوماتیک این موضوع باعث خواهد شد که تمام تولید‌کنندگان سیستم‌عامل، به نوعی زیر مجموعه مایکروسافت شده و مجبور به پیروی آن شوند.

این عملکرد مایکروسافت همواره در چند سال اخیر مورد اعتراض اتحادیه اروپا قرار گرفته و بارها این شرکت را جریمه کرده است تا بلکه بتواند از سوء استفاده‌های این شرکت جلوگیری نماید.

مایکروسافت در واکنش به این تهدید اتحادیه اروپا اعلام کرده که برخورد این اتحادیه بسیار عجیب و بی‌مانند محسوب می‌شود و با ادامه این روند اقتصاد این اتحادیه با خطر روبرو خواهد شد!

اتحادیه اروپا نیز صراحتا اعلام کرده که اگر مایکروسافت اطلاعات لازم را در اختیار رقبا قرار ندهد، به زودی با جریمه سنگین 3 میلیون یورویی به ازاء هر روز مواجه خواهد شد.

حدود یکسال پیش این اتحادیه از مایکروسافت درخواست کرد که هرچه سریعتر اطلاعات کامل و دقیق سیستم‌عامل سرور خود را در اختیار رقبا قرار دهد تا آنها بتوانند سیستم‌عامل خود را به نحوی تهیه کنندکه به راحتی قابلیت برقراری ارتباط با یکدیگر را داشته باشند.

مایکروسافت شش ماه پس از این درخواست اسنادی را در 1500 صفحه در اختیار این اتحادیه قرارداد که متخصصان پس از بررسی، آن را بسیار ضعیف و ناکافی دانستند و به همین دلیل اتحادیه آنرا به مایکروسافت مرجوع کرد و این شرکت را تهدید به جریمه سنگین کرد.

مایکروسافت پس از این واکنش، اعلام کرد که سایر اطلاعات در مورد ویندوز سرور محرمانه هستند و در صورتی که رقبا به آن احتیاج دارند، می‌بایست هزینه سنگینی را برای خرید آن پرداخت کنند.

پس از آن اتحادیه اروپا گفتگوی خود را با مایکروسافت قطع کرده و به یکباره مایکروسافت را تهدید به جریمه 3 میلیون یورویی کرد که با تعجب مسئولان این شرکت مواجه شد.

مسئولان اتحادیه اروپا اعلام کرده‌اند که زمان کافی برای اینکار در اختیار مسئولان مایکروسافت قرار داده‌اند و این شرکت تنها قصد دارد با تلف کردن زمان، این موضوع را بی‌اهمیت جلوه دهد تا از اذهان پاک شود. به همین دلیل دیگر گفتگو با آنها نتیجه‌ای نداشته و تنها با قانون می‌توان آنها را مجبور به انجام قانون کرد.

این اولین بار نیست که اتحادیه اروپا با زور و جریمه مایکروسافت را مجبور به رعایت قوانین می‌کند. این اتحادیه از سال 2004 و با تصویب قانون ضدانحصار  تاکنون دوبار مایکروسافت را جریمه کرده است.

اولین بار درست پس از تصویب این قانون 613 میلیون دلار جریمه برای مایکروسافت صادر شد و پس از آن نیز زمستان گذشته پرداخت 371 میلیون دلار دیگر به این شرکت تحمیل گردید که همگی به دلیل سوء استفاده مایکروسافت از قدرت مطلق نرم‌افزاری خود در جهان و آسیب رساندن به رقبا بوده است.

مایکروسافت با برخی از رقبایش نظیر Sun MicroSystem و ناول توافقنامه امضاء کرده است و مشکل چندانی با آنها ندارد و عمده اختلاف و شکایت‌ها از جانب سیستم‌‌های عامل منبع‌باز نظیر لینوکس بوده است.

Rasouli@Hamshahri.org

کد خبر 17137

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز