همشهری آنلاین- محمد رسولی: کوبا به دنبال ونزوئلا برای مقابله با غول نرم‌افزار جهان، مایکروسافت و رهایی از از سلطه این شرکت از نرم‌افزارهای منبع‌باز استفاده می‌کند.

هر دو دولت تصمیم گرفته‌اند که با کنار گذاشتن نرم‌افزارهای خصوصی مایکروسافت به استفاده از نرم‌افزارهای منبع‌باز روی آورند و در اولین قدم از سیستم‌ عامل لینوکس استفاده کنند.

آنها معتقدند که نرم‌افزارهای مایکروسافت کشورشان را به این شرکت وابسته می‌کند، در حالیکه لینوکس و سایر نرم‌افزارهای منبع‌بازکدباز، مربوط به گروههای برنامه‌نویسی از سراسر جهان هستند و  وابستگی خاصی برای آنها بوجو نمی‌آورند

هکتور رودریگز، مسئول دپارتمان دانشجویی استفاده از نرم‌افزارهای منبع‌باز، در این زمینه می‌گوید:" نرم‌افزارهای خصوصیی نوعی وابستگی تکنولوژی برای ما ایجاد می‌کنند و این موضوع از دیدگاه ایدئولوژیک ما مشکل دارد."

دپارتمان او دارای 1000 دانشجو می‌باشد که در حال بررسی و کار بر روی این پروژه هستند. این دپارتمان که بخشی از دانشگاه علوم اطلاعاتی کوبا  است که بر روی گسترش نرم‌افزار و آموزش آن کار می‌کند( کل دانشگاه 10000 دانشجو دارد).

پیش از این نیز بسیاری از کشورها به دلیل انحصارطلبی مایکروسافت در دنیای نرم‌افزار و علی‌الخصوص دنیای سیستم‌‌های عامل‌، اقدامات مشابهی انجام داده بودند که از جمله آنها می‌توان به کشورهای چین، نروژ و بلژیک اشاره کرد که همگی آنها قصد انتخاب لینوکس را به عنوان سیستم ‌عامل ملی خود دارند.

مقامات دولتی کوبا نیز اعلام کرده‌اند به دلیل تهدیدهای آمریکا علیه این کشور و برای  حفظ امنیت ملی، این پروژه را به سرانجام خواهند رساند.

 رامیو والدز، وزیر ارتباطات کوبا و یار دیرین فیدل کاسترو، از جمله طرفداران این طرح است که بدگمانی را نسبت به مایکروسافت و ارتباط آن با ارتش و سازمان‌های  جاسوسی در  این کشورا برانگیخته و با راه‌اندازی اجلاسی در هفته گذشته، قصد توسعه نرم‌افزارهای منبع‌باز را در این کشور دارد.

او  عرصه سیستم‌های اطلاعاتی را میدان جنگی نامیده که در آن کوبا بر علیه امپریالیسم می‌جنگد.

کوبا سالانه تعداد زیادی کامپیوتر وارد می‌کند که بر روی آنها  ویندوز نصب شده است و همچنین بسیاری از نرم‌افزارهای سازگار با ویندوز را از کشور‌های ثالث خریداری می‌کند که معمولا  چین، مکزیک یا پاناما هستند.

کوبایی‌ها همچنین با استخدام متخصصان خود که در خارج از کشور فارغ‌التحصیل شده‌اند، قصد دارند هر چه زودتر این طرح را به مرحله اجرایی برسانند.

کوبا در زمینه نرم‌افزارهای خصوصی با مشکلات دیگری نیز روبرو است که از جمله آنها می‌توان به مسئله ارتقای نرم‌افزارها اشاره کرد. به دلیل عدم وجود اینترنت پر سرعت در این کشور  و ضعیف بودن تجهیزات ( ناشی از تحریم آمریکا) ، کوبایی‌ها آنها قابلیت اتصال با کیفیت بالا و پر سرعت به اینترنت را ندارند و به همین دلیل در دانلود نرم‌افزارها و ارتقای آنها دچار مشکل هستند.

شرکت‌های آمریکایی فروشنده تجهیزات و همچنین سرویس‌دهنده‌ها نیز از  همکاری با این کشور واهمه دارند زیرا دولت آمریکا بارها هر نوع تجارت با کوبا  را ممنوع اعلام کرده است.

کارشناسان کوبایی چندی پیش قصد داشتند که با قرار دادن نرم‌افزارها بر روی یک سرور داخلی سرعت دسترسی به آنها را بالا ببرند ولی سرور آنها بسیار ضعیف بوده و به سرعت مورد حمله هکرها قرار گرفت.

طبق گفته رودریگز، کابینه کوبا ضرب‌الاجلی را برای انتقال از ویندوز به لینوکس مشخص کرده و  وزارت فرهنگ کوبا مسئول مدیریت آن اعم از آموزش و انتقال را بر عهده گرفته است. قرار است نسخه‌ای از لینوکس به نام NOVA که بر پایه سیستم عامل Gentoo‌ است به زبان لاتین تبدیل شده و مورد استفاده قرار گیرد.

همچنین هزارن نفر از دانشجویان در حال تحصیل رشته‌های مهندسی سخت‌افزار و نرم‌افزار هستند تا بتوانند در این پروژه‌ کشورشان را یاری دهند و به نظر می‌رسد آموزش و استفاده از لینوکس در این کشور در حال رشد سریع باشد.

طبق آمار اتحادیه نرم‌افزارهای منبع‌باز و رایگان کوبا، دو سال پیش  تنها 600 نفر در این کشور از این نرم‌افزارها استفاده می‌کردند در حالیکه اکنون تعداد آنها به 3000 نفر رسیده و روز به روز در حال افزایش است.

بسیاری از مردم کوبا دارای کامپیوتر شخصی نیستند و برای استفاده از اینترنت می‌بایست به کافی‌نت‌های دولتی یا مدارس و دانشگاه‌ها مراجعه کنند.

جالب این بود که در کنفرانس برپاشده بوسیله والدز، اکثر کامپیوتر و نوت‌بوک‌های‌ شرکت‌کنندگان دارای ویندوز XP بوده و همچنین کامپیوتری که ویدیو پروژکتور بر روی آن نصب بود به دلیل اختلال در سیستم‌عامل لینوکس، تعویض و یک کامپیوتر با ویندوز XP جایگزین آن شد؛ همین موضوع باعث گردید آغاز جلسه با نمایش کلمه Windows XP بر روی پرده باشد.

Rasouli@Hamshahri.org

کد خبر 16001

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز