همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه با بیان اینکه پیش‌بینی نمی‌کردیم معترضان وارد سفارت انگلیس شوند گفت در حال بررسی روش‌های ادامه کار با انگلیس هستیم.

صالحی علی اکبر

به گزارش ایسنا، علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه کشورمان که ظهر یک‌شنبه در مصاحبه مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه نامیبیا سخن می‌گفت، با بیان این که اقدام آمریکا درباره نقض حریم هوایی توسط هواپیمای بدون سرنشین اقدامی تجاوزکارانه است، گفت: ما با هماهنگی سایر دستگاه‌ها از تمامی امکانات قانونی و مقررات‌های بین‌المللی استفاده می‌کنیم. در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل این موضوع مطرح شده است و قرار است این موضوع به سازمان همکاری‌های اسلامی و جنبش غیرمتعهدها و سازمان‌های دیگر نیز منعکس شود.

وی خاطرنشان کرد: نیت آمریکا از این اقدامات برای ما مکشوف است و ما در این رابطه اقداماتی که در چارچوب کنوانسیون‌ها است را انجام می‌دهیم.

 صالحی با بیان این که این بحثی حقوقی است و باید با دقت پیگیری شود، تصریح کرد: نیات آمریکا برای ما همواره مکشوف بوده است. آنها هیچ گاه خیرخواه مملکت ما نبوده‌اند. هر چند در صحبت‌ها و کلام‌شان سعی می‌کردند که به گونه‌ای دیگر وانمود کنند، اما در عمل می‌بینیم که با اقدام اخیر تجاوزکارانه خود نیت درونی خود را ظاهر کردند. امیدواریم این درسی برای آمریکا در سایر کشورهایی که شیوه‌ تخاصم را در مورد ما به کار گرفته‌اند، باشد و بدانند که ایران کشوری هوشیار است و همواره در حالت آماده باش است و به خوبی و زیبایی می‌تواند از تمامی حاکمیت ملی خود دفاع کند. همانطور که در تجاوز اخیر از طریق این هواپیما به خوبی توانست از حاکمیت خود صیانت کند واین هواپیما را با حداقل خسارت به زمین بنشاند.

 وزیر امور خارجه همچنین در پاسخ به پرسش دیگری در مورد این که برخی در مجلس و همچنین برخی گروه‌ها وزارت خارجه را به اقدام انفعالی در قبال انگلیس متهم می‌کنند؟ گفت: یکی از کشورهای دیگری که متاسفانه دشمنی‌اش با کشور عزیز ما دیرپا بوده است، انگلیس است. ما بیش از چند قرن است که از دشمنی‌های انگلیس بی‌بهره نبوده‌ایم. همواره درصدد بوده‌اند به نحوی مسائل را برای کشور ما ایجاد کنند. در هر فرصتی سعی می‌کردند ضربه‌ای بزنند.

 وی گفت: در واقعه اخیر جای تاسف دارد که انگلیس عجولانه اقدام کرد و کاتولیک‌تر از پاپ شده بود و در اقدامی نمایشی بانک مرکزی را تحریم کرد. ما اصلا مراوده‌ی مالی با انگلیس نداشتیم و این اقدام صرفا اقدامی عجولانه و نمایشی بود.

 وی به گفت‌وگوی تلفنی‌اش با وزیر خارجه انگلیس اشاره کرد و گفت: دو بار با ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس گفت‌وگوی تلفنی داشتم که بار دوم آن مربوط به سفارت ایران در آنجا بود . بار اول در گفت‌وگویی تلفنی که پس از واقعه‌ اعتراض جوانان به سفارت انگلیس در تهران بود وی جویای این مسائل شده بود. تلفنی به وی گفتم این جوش خروش و عصبانیت جوانان ما متراکم از قرن‌ها به ویژه دو قرن اخیر است. این عصبانیت ناشی از اقدامات از سوی کشور شما نسبت به کشور ما و به خصوص اقدام غیرحکیمانه و غیرعاقلانه‌ تحریم اخیر بود.

 صالحی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی اقدام به تصویب کاهش روابط کرد که این اقدامی در راستای پاسخگویی به مجموعه‌ رفتارهای انگلیس بود. ایران هر چقدر سعه صدر و حوصله نشان داد متاسفانه طرف مقابل این گونه برداشت کرد که ایران علاقه‌مند به پاسخگویی نیست که ملت ما در زمان مناسب خود پاسخ لازم را به زیبایی داد.

 وزیر امور خارجه ادامه داد: اما این که به درون سفارت ورود پیدا شد امری بود که پیش‌بینی نمی‌شد و نه عزیزان ما در مجلس و نه مسئولان انتظامی این موضوع را پیش‌بینی نمی‌کردند. آنها مجوز داشتند و قرار بود اعتراضی در مقابل سفارت انگلیس بشود، اما در چارچوب مقررات و قوانین کشورمان قرار بود این اعتراض‌‌ها صورت گیرد، البته از اینکه این اتفاق رخ داد و خارج از مقررات اقدامی انجام گرفت، متاسفیم. به نظر ما جای این اقدام نبود.

 رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: البته ما این موضوع را درک می‌کنیم. در بسیاری از موارد شور و هیجان آن‌قدر بالا است که نمی‌توان آن را کنترل کرد. انسانی که مظلوم واقع می‌شود و ظلم‌های فراوان به او می‌شود چاره‌ای جز فریاد بلند ندارد، اما در همه مواقع و مواضع باید برخی مقررات و اصول را در رفتار و منش خود مد نظر قرار دهیم.

 صالحی با بیان این که جمهوری اسلامی ایران و انقلاب آن مبتنی بر اخلاق است، اضافه کرد: اخلاقیات این نظام منبعث از دین حنیف و مبین اسلام است. یقینا ما اگر در چارچوب اخلاقیات عمل کنیم به تمامی مواهب و خواسته‌های خود به بهترین شیوه می‌رسیم بدون اینکه اجازه دهیم دیگران خدای نکرده از رفتار ما سوء برداشت کنند، اما به هر حال این اتفاق افتاد.

 وی گفت: رابطه‌ بین انگلیس و ایران قطع نشده است البته انگلیس در اقدامی شتابزده دیپلمات‌های خود را خواست و خواستار ترک دیپلمات‌های ما شد. به نظر ما این اقدامی شتابزده و غیر قابل توجیه از سوی انگلیس بود، اما به هر حال ما مشکلی نداریم و این موضوع را به خود آنها واگذار کرده‌ایم.

 صالحی ادامه داد: معاونت کنسولی وزارت خارجه در مورد امورات ایرانیان مقیم در انگلیس اعلام کرد که ایران از تمامی امکانات خود برای تامین نیازهای اصولی شهروندان و هموطنان ما در انگلیس استفاده خواهد کرد و نخواهیم گذاشت آنها دچار مشکلی شوند.

 وی در پاسخ به پرسشی در مورد این که چه پیگیری‌هایی برای حل موضوعات کنسولی ایران در انگلیس خواهید داشت و آیا موضوع انتخاب حافظ منافع در انگلیس را در دستور کار دارید؟ گفت: ما در حال گفت‌وگو در این باره هستیم. آ‌نها نیز پیشنهاداتی داشته‌اند کشوری را به عنوان حافظ منافع معرفی کرده‌اند اما این موضوع باید در چارچوب کنوانسیون‌ها باشد . حافظ منافع معنی خاص خود را دارد ما فعلا در حال گفت‌وگو هستیم . برروی شیوه‌ها و روش‌های ادامه کار صحبت می‌کنیم هنوز به نتیجه‌ی خاصی نرسیده‌ایم که بخواهیم آن را اعلام کنیم اما گفت‌وگوها ادامه دارد.

صالحی همچنین  در مورد تلاش برای اعمال تحریم‌ها از سوی انگلیس و فرانسه علیه ایران، گفت: تحریم‌های انگلیس و فرانسه امر جدیدی نیست. این موضوع‌ها از قبل بوده است و آن ها هر روز برای خالی نبودن عریضه موضوعی جدیدی را با عنوان تحریم به لیست اسامی اضافه می‌کنند. یکبار می‌گویند 30 نفر از مسئولین بار دیگر 60 نفر و زمانی صد نفر از مقامات و شرکت‌ها. آن‌ها برای این‌که افکار عمومی خود را نسبت به واقعیت‌هایی که در داخل انگلیس وجود دارد منحرف کنند متوسل به این اقدامات می‌شوند.

 صالحی گفت: بررسی کنید در آخرین اجلاس سران اتحادیه اروپا چه گذشت. کافی است مطبوعات ما این موارد را به درستی برای مردم عزیزمان منعکس کنند. به اندازه کافی بین آن‌ها اختلاف وجود دارد. در آخرین نشست سران، انگلیس باز تکروی کرد. به گونه‌ای که رئیس جمهور فرانسه گفت انگلیس فقط می‌خواهد از مواهب اتحادیه اروپا استفاده کند و از مشکلات آن به دور بماند و نخست‌وزیر انگلیس نیز بسیار صریح و روشن گفت انگلیس به تمام اتحادیه اروپا می‌ارزد و ما به دنبال حفظ منافع انگلیس هستیم. برای کل اروپا در مقابل انگلیس بهایی قائل نیستیم.

 وی ادامه داد:‌ وقتی آن‌ها در میان خود این گونه به هم بی حرمتی می‌کنند و با یکدیگر اختلاف دارند یقین بدانید وحدت ظاهری آن‌ها فقط یک ویترین است. آن‌ها در درون خود می‌دانند که هر کدام به دنبال منافع حداکثری خود هستند و جهان‌بینی آن‌ها جهان‌بینی منفعت‌طلبانه است. در این جهان‌بینی جز این انتظاری نیست.

 وزیر امور خارجه افزود: بنابراین آن‌ها هر چند وقت یکبار صحبتی راجع به ایران می‌کنند و ما هم به این صحبت‌ها عادت کرده‌ایم. به لطف الهی و با همت این مردم عزیز یقین بدانید از این گردنه‌های سخت هم مانند بقیه سربلند عبور خواهیم کرد. ما ملتی تاریخ‌ساز و با ریشه هستیم. ملتی نیستیم که به تازگی در عرصه‌ بین‌المللی ظاهر شده باشد. در تاریخ ما مشکلات و محدودیت‌های این چنین بسیار دیده‌ایم و توانستیم آن‌ها را پشت سر بگذاریم. این بار در بستر انقلاب عزیز اسلامی خود یقین بدانید با وحدت وانسجامی که در داخل داریم به خوبی از این گردنه عبور خواهیم کرد. باید صبور باشیم و با متانت نسبت به تحولات عمل کنیم.

 وزیر امور خارجه کشورمان در ابتدای نشست مطبوعاتی مشترک خود با یوتونی نوجوما ،وزیر خارجه نامیبیا ضمن خیر مقدم به وی و خوش‌آمدگویی گفت: در مذاکراتی که داشتیم موضوعات بین‌المللی و تحولات منطقه‌یی مورد بحث قرار گرفت. روابطمان با نامیبیا به قبل از استقلال این کشور و در سال 1990 میلادی برمی‌گردد. آن زمان ایران در حد توان خود به کمک مردم نامیبیا رفت تا به آن‌ها برای کسب استقلال کمک کند. پس از کسب استقلال تاکنون روابط دوجانبه خوبی داشته‌ایم. البته سفیر ما در نامیبیا سفیر کشورمان در آفریقای جنوبی هم هست که قرار شد در آینده نزدیک سفارت ما در نامییبا تاسیس شود.

 وی با اشاره به مذاکرات در مورد روابط دو جانبه گفت: نیازهای نامیبیا در مسائل کشاورزی، معدن، صنعتی و انرژی و نفت وگاز مطرح شد. ضمن اینکه همراه وی وزیر معدن نامیبیا نیز حضور دارد.

 صالحی گفت: قرار شد راجع به احداث پالایشگاه در نامیبیا با مسوولین وزارت نفت گفت‌وگو شود. مذاکرات ابتدایی در سال 2007 انجام شده بود که قرار شد آن‌ها پیگیری شود پس از بررسی‌ها و امکان‌سنجی وقتی به این نتیجه رسیدند که احداث پالایشگاه در نامیبیا پروژه ثمرده است این کار انجام خواهد شد.

 رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان افزود: در مورد صنعتی، کشاورزی و زمینه‌های زیرساختی با توجه به تجارب خوب ایران پس از انقلاب آمادگی خود را در ارائه خدمات اعلام کردیم.

 وی همچنین گفت:‌ از موضع‌گیری‌های نامیبیا در عرصه‌های بین‌المللی در ارتباط با ایران تشکر می‌کنیم. این کشور همواره موضع‌گیری‌های مثبتی نسبت به ایران در عرصه‌های بین‌المللی داشته است. عضو جنبش غیرمتعهدها است و با هم همکاری‌های خوبی داریم. امیدواریم با دعوتی که از رئیس‌جمهور نامیبیا شده است شاهد حضور وی در ایران باشیم که به تسریع پروژه‌ها کمک خواهد کرد.

کد خبر 153505
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز