یکشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۰ - ۰۵:۴۲
۰ نفر

محمد کرباسی: انتخابات مصر تنها به خاطر اینکه نخستین رای‌گیری آزاد در این کشور پس از بیش از ۳۲سال دیکتاتوری مبارک به حساب می‌آید مهم و برجسته نیست.

مصر

 در این کشور شاخص جهان عرب،برای نخستین بار است که یک رقابت سیاسی تمام‌عیار در جریان است و این بار بازیگران صحنه با همیشه متفاوت هستند. مهم‌ترین وجه تمایز دیگر این است که برای نخستین بار احزاب اسلامگرا توانستند بدون دردسر و ممنوعیت در انتخابات شرکت کنند و با استقبال گسترده مردم هم مواجه شدند. اخوان المسلمین که اکنون برنده بزرگ مرحله اول انتخابات پارلمانی مصر شده است، اصلی‌ترین بازیگر صحنه سیاسی مصر خواهد بود.ائتلافی که این گروه با احزاب سیاسی دیگر تشکیل می‌دهد، دولت آینده مصر را رقم می‌زند.

بازیگران اصلی سیاست مصر

حزب النور
بزرگ‌ترین حزب سلفی‌ها در مصر است که پس انقلاب این کشور شکل گرفت و رهبری آن به‌عهده عماد عبدالغفور است. در زمان حکومت مبارک سلفی‌ها تحت فشار بودند اما پس از انقلاب مصر گروه‌های سلفی‌ فرصت مناسبی برای سازماندهی خود به دست آوردند.
این حزب، افراط‌گرا شناخته می‌شود و مقام‌های آن وعده وضع قوانین سختگیرانه‌تری را در مصر داده‌اند. این حزب در گذشته با هرگونه فعالیت سیاسی مخالف بود. در مرحله اول انتخابات پارلمانی مصر این حزب بعد از اخوان المسلمین در جایگاه دوم قرار گرفت.

شورای نظامی حاکم
شورای‌عالی نیروهای نظامی پس از مبارک قدرت را در مصر بر عهده گرفت و ریاست آن را ژنرال محمد حسین طنطاوی، وزیر دفاع سابق رژیم مبارک برعهده دارد. معترضان بسیاری در دور جدید اعتراض‌های مصر خواستار کناره‌گیری این ژنرال ۷۵ساله و شورای تحت امر او از قدرت شدند اما با وجود کشته شدن بیش از ۴۰نفر او کوتاه نیامد.
در اسناد سفارت آمریکا در مصر که در سال ۲۰۰۸ توسط ویکی‌لیکس افشا شد آمده است، افسران ارتش از طنطاوی به بدی یاد می‌کنند و او را «سگ مبارک» می‌خوانند.

اخوان‌المسلمین
جنبش اخوان‌المسلمین در سال ۱۹۲۸میلادی با تأثیر از اندیشه‌های سیدجمال الدین اسد‌آبادی در شهر اسماعیلیه مصر به رهبری حسن البنا بنیان نهاده شد. هر چند مبارک در زمان حکومت خود فعالیت این جنبش را ممنوع کرد و اعضای آن به بهانه‌های مختلف هر چند وقت یک‌بار بازداشت می‌شدند اما این جنبش اسلامگرا هنوز یکی از قدرتمند‌ترین قطب‌های سیاسی در این کشور است. در انتخابات اخیر حزب آزادی و عدالت وابسته به این جنبش پیشتاز رای‌گیری‌هاست و به احتمال زیاد می‌تواند در نخستین انتخابات آزاد مصر بیشترین کرسی‌ها را به دست بیاورد. رهبری جنبش اخوان‌المسلمین را اکنون محمد مرسی برعهده دارد. عصام العریان، نایب رئیس و محمد سعد الکتاتنی دبیرکل حزب هستند.در مرحله اول انتخابات پارلمانی مصر اخوان المسلمین با یک پیروزی بزرگ به عنوان حزب اول به پارلمان راه یافت.

ائتلاف امتداد انقلاب
این ائتلاف با اتحاد ۲حزب سوسیالیست، ۲حزب لیبرال و یک حزب اسلامگرا یک روز پیش از پایان ضرب‌الاجل شروع انتخابات تشکیل شد. تولد این ائتلاف در ۲۴نوامبر در ‌واقع به خاطر اختلاف‌ها در فراکسیون مصری‌ها رخ داد. اعضای جدا شده از این جبهه با نگرانی از نفوذ و تأثیر‌گذاری مقام‌های سابق رژیم مبارک تصمیم به تشکیل ائتلاف خود گرفتند.

حزب الوفد جدید
حزبی لیبرال که در سال ۱۹۸۳ برای تجدید حیات حزب الوفد تأسیس شد. این حزب تقریباً همان خط‌مشی حزب الوفد سابق، مهم‌ترین حزب تاریخ مصر را دنبال می‌کند که در سال ۱۹۵۲ منحل شده بود.ریاست حزب الوفد جدید هم‌اکنون بر عهده السید بدوی است.

حزب مصری‌های آزاد
این حزب سکولار و لیبرال را نجیب ساویرس، میلیاردر مصری پس از سقوط مبارک تأسیس کرد و یکی از اعضای اصلی ائتلاف مصریان در انتخابات است. ساویرس در ماه‌های گذشته در گفت‌وگو با رسانه‌های غربی همواره تلاش کرده است که ترس از به قدرت رسیدن اسلامگراها را گسترش دهد. این حزب برای شرکت در انتخابات به سمت فراکسیون مصری‌ها که بیشتر سکولار و با گرایش‌های چپ هستند، رفت؛ هر چند این تلاش چندان موفق نبود.

حزب العدل
این حزب را در اصل جوانانی از جمعیت ملی برای تغییر تشکیل دادند که نقشی اساسی و مهم در برگزاری اعتصاب‌ها و تظاهرات در زمان انقلاب 25 ژانویه مصر داشت.این حزب خواستار تشکیل دولت مدنی و اقتصادی متکی بر بازار آزاد است.

فراکسیون مصری‌ها (الکتله المصریه)
ائتلافی از چندین گروه لیبرال، سوسیال دمکرات و چپگرا که با هدف مقابله با اخوان‌المسلمین در ۱۵ آگوست معروف شد. این ائتلاف ابتدای شکل‌گیری بسیار گسترده بود اما مدت کوتاهی اختلاف‌ها در آن بالا گرفت و گروه‌های زیادی از آن جدا شدند. احزاب مصری‌های آزاد و مصری‌های سوسیال دمکرات و التجمع تنها در ماه نوامبر به‌عنوان اعضای اصلی این ائتلاف باقی ماندند. این حزب در مرحله اول انتخابات پارلمانی مصر سوم شد.

التجمع
پس از الوفد و اخوان‌المسلمین، التجمع قدیمی‌ترین حزب سیاسی است که در انتخابات مصر شرکت کرده است. ریشه‌های این حزب به زمان ریاست‌جمهوری انور سادات برمی‌گردد که تنها سازمان سیاسی مصر را در سال ۱۹۷۶ به ۳ بخش تقسیم کرد.

حزب الوسط
اولین حزبی که پس از سقوط مبارک توانست مجوز فعالیت بگیرد. این حزب اسلامگرا یک هفته پس از سرنگونی رژیم مبارک تأسیس شد و مؤسسان آن اعضای سابق اخوان‌المسلمین هستند. مؤسسان این حزب از ۱۵ سال قبل ایده تشکیل چنین حزبی را داشتند و به همین خاطر از اخوان‌المسلمین جدا شدند.

کد خبر 153455

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز