یکشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۰ - ۰۸:۳۲
۰ نفر

وحیدرضا نعیمی: طراحی انقلابی که حسنی مبارک، رئیس‌جمهور مصر را از قدرت برکنار کرد، 30 سال زمان برد اما فقط چند ماه طول کشید تا نرخ رشد سالانه 7درصدی سال‌های اخیر مصر به حدود یک‌درصد در سال‌جاری برسد.

مصر

 ذخایر ارزی خارجی مصر امسال حدود 40درصد کاهش یافته است. به گزارش آسوشیتدپرس، این نزول اقتصادی به اعتراض‌هایی برمی‌گردد که از زمان سقوط مبارک ادامه داشته و به خصوص به تفاوت فراوان بین انتظار مردم پس از این خیزش و واقعیت آنچه دولت توانسته است به آن عمل کند، برمی‌گردد. از میدان تحریر -کانون انقلاب- تا محلات طبقه متوسط و زاغه‌نشین‌ها، درک این موضوع که امید به دمکراسی به بهبود سطح زندگی نینجامیده است، باعث سرخوردگی فزاینده مصری‌ها از حاکمان نظامی، دولت موقت و حتی خودشان شده است. ذخایر خارجی مصر از 36میلیارد دلار در پایان سال میلادی گذشته به 22میلیارد دلار در ماه گذشته میلادی رسید.بخشی از این پول صرف پشتیبانی از پوند مصر شده است که در معرض تهدید افت ارزش قرار دارد.

صنعت گردشگری مصر بسیار زیان دیده است. این صنعت 10درصد تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می‌دهد و عده زیادی را از راهنما تا کارگر هتل و هنرمند به کار مشغول می‌کند. یکی از مغازه‌داران در نزدیک اهرام ثلاثه که 20نفر را در استخدام دارد، می‌گوید، مغازه‌ها بیشتر کارکنان خود را مرخص کرده یا دستمزدشان را دست‌کم 50درصد کاهش داده‌اند. از زمان آغاز انقلاب، میزان بیکاری از 9درصد در سال گذشته به حدود 12درصد در 3ماه سوم سال‌جاری میلادی رسیده است.

ناآرامی‌های اخیر در قاهره به زیان سرمایه‌گذاری نیز تمام شده است. هزینه استقراض دولت بالا رفته و بانک مرکزی اخیرا مجبور شد برای نخستین‌بار ظرف 3 سال گذشته نرخ بهره را افزایش دهد. مؤسسه رتبه‌بندی استاندارد‌ اند پور به تازگی رتبه اعتباری مصر را یک درجه دیگر تنزل داد و این امر باعث بالا رفتن مجدد بهره استقراض دولتی خواهد شد. فضای مبهم اقتصادی در فرودگاه قاهره به روشنی دیده می‌شود. مقامات گزارش می‌کنند که حجم تردد مسافران به شدت از زمان شعله‌ور شدن مجدد درگیری‌ها کاهش یافته است و برخی پروازها با کمتر از 30 مسافر می‌رسند. در شهر اقصر که محل چند اثر باستانی ارزشمند مصر است، نرخ اشغال اتاق هتل‌ها به کمتر از 10درصد رسیده است.

رکود گردشگری به خصوص از این جهت نگران‌کننده است که عموماً در ماه‌های زمستان گردشگران به جنوب مصر و شهرهایی مانند اقصر و اسوان می‌رفتند. در قاهره نیز هتل‌های 5 ستاره عموما خالی هستند. تنها تفرجگاه‌های دریای سرخ مانند شرم‌الشیخ وضعیت خوبی دارند و نرخ اشغال هتل‌های آن حدود 70درصد است اما بسیاری از شرکت‌های گردشگری مجبور شده‌اند برای جذب گردشگر، بهای تورهای خود را حتی تا 50درصد پایین آورند.

همین وضع در دیگر بخش‌های اقتصاد و زندگی روزانه مصریان دیده می‌شود که می‌گویند تنها چیزی که از زمان سقوط مبارک دیده‌اند، افزایش قیمت‌‌ها به همراه رشد جرائم و دردسرهایی بوده است که در پی اعتراض‌های روزانه در قاهره ایجاد شده است. حدود نیمی از جمعیت 80میلیون نفری مصر نزدیک یا زیر خط فقر 2دلار در روز زندگی می‌کنند که بانک جهانی تعیین کرده است.

کد خبر 153470

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز