همشهری آنلاین: تونل گاوشان، سد شیان و تفکیک شرکت برق منطقه ای غرب به دو شرکت برق منطقه ای کردستان و کرمانشاه مورد بهره برداری قرار گرفتند.

به گزارش روابط عمومی وزارت نیرو این طرحها از جمله طرح هایی بودند که روز پنجشنبه 19 بهمن ماه برابر با هشتمین روز از دهه فجر، وزیر نیرو به اتفاق معاون اول رییس جمهور به طور همزمان افتتاح شدند.

وزیر نیرو در مراسم افتتاح این طرح ها ضمن اعلام آبگیری سد شیان در اسلام آباد غرب در استان کرمانشاه، گفت: سد سنگ سیاه کردستان که کارهای اجرایی آن تمام شده و با 85 درصد پیشرفت فیزیکی آماده افتتاح بود، به علت شرایط نامساعد جوی آبگیری آن به فرصت دیگری موکول شد.

وی ضمن اشاره به این که 5 سد تا آخر سال از فاینانس استفاده می کنند، افزود: 500 میلیون دلار از صندوق ذخیره ارزی برای شبکه های آبیاری زهکشی استفاده خواهد شد.

وزیر نیرو با تاکید بر این که در صنعت آب و برق به مرز خودکفایی کامل رسیده ایم، اظهار داشت: در تاجیکستان و آفریقا نیز در حال احداث سد هستیم و در کشورهای دیگر نیز طرح هایی در دست اجرا داریم.

وی ادامه داد: در صنعت سدسازی جزو چند کشور اول دنیا هستیم و در برق و نیروگاه سازی جزو ده کشور برتر دنیا که در سال آینده جزو پنج کشوراول دنیا خواهیم بود.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: بالغ بر 18 سد امسال به بهره برداری رسیده و یا خواهد رسید و سال آینده نیز انشالله نیروگاه اتمی بوشهر به بهره برداری خواهد رسید و امیدواریم به اهداف چشم انداز سند 20 ساله که 20 هزارمگاوات ظرفیت پیش بینی شده است برسیم.
 
در این مراسم همچنین دکتر داوی، معاون اول رییس جمهور ضمن بیان این که کشور ما در آسیای میانه به اقتدار سیاسی،‌علمی و فنی رسیده، اظهار داشت: به همت تک تک شما در این موقعیت اقتدار قرار گرفته ایم و انشالله در روز بیست و دوم بهمن ماه برگ زرین دیگری رقم خواهد خورد.

وی افزود: در روز 22 بهمن ماه انشالله جشن هسته ای خواهیم گرفت و کشور ما به طور عینی جزو چهار- پنج کشور قدرتمند دنیا خواهد شد.

معاون اول رییس جمهوری همچنین گفت: دولت برای کردستان برنامه های وسیعی دارد و با تکیه بر شعارهای سال 58 کار خود را شروع کرده است و با استناد به فرمان مقام معظم رهبری راجع به اصل 44 به طور وسیعی بر خصوصی سازی تاکید دارد.

دکتر داوی ادامه داد: در این راستا فروش سهام شرکت ها و ارایه سهام عدالت به مردم در دستور کار این دولت قرار دارد که تا سال 87 حدود 20 میلیون نفر را شامل خواهد شد.

وی گفت: در بورس هم 40 درصئ سهم شرکت های صدر اصل 44 به فروش خواهد رسید و به تدریج بخش خصوصی افسار اقتصاد کشور را در دست خواهد گرفت.
 
معاون اول رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنانش گفت: از برنامه های دیگر دولت در جهت اشتغال زایی، تاسیس بنگاه های کوچک زودبازده می باشد.

وی افزود: سقف بودجه عمرانی سال 86 بیشتر از سال 85 شده و رشد جهشی داشته که این نشان از اهتمام دولت به عمران و آبادانی است.

وی سپس ضمن تماس تلفنی دستور آبگیری سد شیان و طرح های برق استان کردستان و کرمانشاه را به طور همزمان صادر کرد.

گفتنی است، برای سد گاوشان 142 میلیارد تومان هزینه شده است که ظرفیت ذخیره 500 میلیون مترمکعب آب را با 99درصد پیشرفت فیزیکی، دارد.

در تونل گاوشان با 88 درصد پیشرفت فیزیکی، 23 هزار و هشتصد و سه متر حفاری انجام و 14256 متر بتون ریزی شده است. این طرح سی هزارو ششصد و پنجاه و دو هکتار شبکه را تحت پوشش دارد.
این طرح برای 3760 نفر اشتغال زایی داشته که پس از پایان آن به 9400نفر می رسد.

شایان ذکر است، بند انحرافی و کانال انتقال آب سد شیان با صد درصد پیشرفت فیزیکی برای 800 نفر اشتغال زایی دارد.

کد خبر 15341

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز