شنبه ۴ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۸:۱۳
۰ نفر

گروه اقتصادی:‌ وزیر نیرو در جمع خبرنگاران از خاموشی اخیر تهران و تعرفه جدید برای مصرف کنندگان سخن گفت.

پرویز فتاح وزیر نیرو در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر تأکید کرد، تعرفه‌های جدید مبتنی بر تخفیف برای مصرف‌کنندگان کمتر از الگوی مصرف و جریمه پلکانی برای مصرف‌کنندگان بالاتر از الگوی مصرف است.

 بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی دولت از ابتدای سال جاری مجوز اجرای این تعرفه‌ها را داشت ولی بر اساس تصمیم ریاست ‌جمهوری این مساله از نیمه دوم سال جاری اجرا می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: نحوه اعمال تعرفه‌های جدید در شورای اقتصاد به تصویب رسیده و در هفته‌های آینده جزییات این تعرفه‌ها اعلام و از ابتدای مهرماه در کشور اجرایی می‌شود.

خاموشی اخیر در تهران

 وزیر نیرو در مورد علت بروز خاموشی اخیر در تهران با تاکید بر این‌که بروز اشکالات فنی در شبکه‌های سراسری و بروز خاموشی ناشی از آن در هر نقطه از جهان رخ داده و می‌دهد تاکید کرد مساله مهم بررسی فنی دلایل این حادثه و پیشگیری از تکرار آن در آینده است.

فتاح خاطرنشان کرد، خاموشی سراسری سال 82 در کشور دست‌آورد و تجربیات قابل‌قبولی داشت که در رویداد اخیر امکان کنترل و پیشگیری از گسترش خاموشی و کنترل آن در تهران را فراهم کرد. وی ضمن عذرخواهی مجدد از مردم که دچار خاموشی شدند گفت: حادثه اخیر نیز تحت بررسی فنی دقیق کارشناسان است تا از تکرار آن پیشگیری شود.

افتتاح سد طالقان

وزیر نیرو با اشاره به کاهش متوسط بارندگی در کشور از 250 میلی‌متر به 203 میلی‌متر، تاثیر این کاهش 16 درصدی در مناطق خشک جنوب و شرق کشور را شدید توصیف کرد و بر ضرورت توجه به طرح‌های آبی کشور تاکید کرد.

به گفته وی در حال ‌حاضر 86 سد و 250 طرح آب‌رسانی و زهکشی در کشور در حال انجام است که 14 سد در سال جاری عملیاتی می‌شود. وی افزود: سد طالقان امروز افتتاح می‌شود. وزیر نیرو تاکید کرد که در سال جاری به دلیل فاصله‌ای که میان طرح‌های سدسازی و ذخیره‌سازی آب و طرح‌های آبیاری و زهکشی وجود داشت با موافقت شورای اقتصاد و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی 3 میلیارد دلار از محل صندوق ذخیره ارزی به مدت سه سال به طرح‌های آبیاری و زهکشی در کشور اختصاص یافته است.

 خرید کالاهای مورد نیاز طرح‌ها

 وزیر نیرو با اشاره به تأمین بودجه ارزی خرید کالاهای مورد نیاز طرح‌های وزارت نیرو از سوی دولت از تجهیزات و کالاهای مورد نیاز از کشورهای مبدأ خبر داد و خاطرنشان کرد این اقدام به تسریع در اجرای طرح‌ها کمک می‌کند.

کاهش مصرف برق

 فتاح با تاکید بر این‌که بر اساس برآوردهای اولیه از آمارهای مصرف در 5 ماهه سال جاری تغییر و یا عدم تغییر ساعت در مصرف برق تأثیری نداشته خاطرنشان کرد: تا زمانی که اهرم قیمت در مصرف به عنوان یک عامل فعال حضور نداشته باشد هیچ تمهیدی در کنترل مصرف نمی‌تواند موثر باشد.

 وی در عین ‌حال تأکید کرد مصرف در سه ماهه ابتدای سال با رشد غیرقابل کنترل به سوی 13 درصد در حال حرکت بود ولی در تیر و مرداد با درخواست‌ها و تبلیغاتی که صورت گرفت روند رشد مصرف کاهش یافت و به ترتیب به 8/8 و 3/8 درصد رسید.

 وی تأکید کرد مساله مصرف به عوامل متعدد و گوناگونی بستگی دارد و بررسی مساله تغییر ساعت نیاز به دقت و نگاه فنی و اقتصادی است که در پایان شهریورماه این بررسی و نتایج آن اعلام می‌شود.

کد خبر 2907

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز