جمعه ۱۸ آذر ۱۳۹۰ - ۱۶:۵۰
۰ نفر

گروه بین‌الملل: درحالی‌که مقامات آمریکایی امیدوار بودند با جمع‌آوری اردوگاه‌های معترضان ضد‌وال‌استریت در شهرهای مختلف، این جنبش تحلیل برود، پایتخت آمریکا ظرف چند روز گذشته شاهد اعتراضی جدید بود که به‌رغم داشتن اسمی متفاوت، اهداف کمابیش یکسانی را دنبال می‌کند.

جنبش وال استریت

حدود 3 هزار نفر از 46 ایالت مختلف در 3 روز گذشته به دعوت چند اتحادیه کارگری به واشنگتن رفتند تا به گفته خود، کنگره را باز پس بگیرند. به این ترتیب معترضان آمریکایی که در مرحله نخست اعتراض‌های خود مقابل وال‌استریت، نماد اقتصادی تجاری آمریکا را هدف گرفته‌بودند، اکنون با اعتراض مقابل کنگره در حال وارد شدن به حریم سیاسی قدرت آمریکا هستند.

به گزارش منابع خبری، معترضان حرکت بازپس‌گیری کنگره می‌گویند قصدشان این است که نمایندگان خود را در مجلس نمایندگان و سنا وادار کنند از پیگیری منافع یک درصد ثروتمند دست بردارند و به منافع 99 درصد مردم عادی آمریکا توجه کنند. آنان به این منظور، در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه به ساختمان کنگره آمریکا رفتند و با تجمع و تحصن در راهروها و اتاق‌های ملاقات اعضای کنگره، خواستار دیدار با آنان و صحبت کردن درباره اشتغال‌زایی و دیگر مسائل اقتصادی شدند.

شمار بیکاران در آمریکا اکنون حدود 14 میلیون نفر برآورد می‌شود. این افراد که از ایالات مختلف به واشنگتن رفته‌اند، خواستار ملاقات با نماینده ایالت خود بودند اما نمایندگان یادشده عموماً از دیدار با معترضان سر باز زدند. روز پنجشنبه معترضان زیر پنجره اتاق جان بینر رئیس مجلس نمایندگان از حزب جمهوریخواه جمع شدند و شعار دادند. عده دیگری که به اتاق وی رفتند، با در بسته روبه‌رو شدند. دیگر معترضان در برابر دفاتر نمایندگان خود تحصن کردند.

اکثریت مجلس نمایندگان در اختیار حزب جمهوریخواه است که اکنون زیر فشار شدید گروه زیادی از شهروندان آمریکایی قرار دارد که آن را به نگهبانی از منافع شرکت‌های بزرگ، توجه به منافع یک درصد ثروتمند و بی‌توجهی به منافع 99 درصد دیگر متهم می‌کنند. حزب جمهوریخواه به‌شدت مخالف افزایش مالیات ثروتمندان است. معترضان به کنگره روز چهارشنبه به خیابان «کی» رفتند که مرکز فعالیت‌های پرسود لابی‌گری است و چندین کوچه آن را بستند.

پلیس ده‌ها نفر از آنان را بازداشت کرد. این معترضان خواستار تصویب طرح 447 میلیارد دلاری اوباما برای اشتغال‌زایی، تمدید قانون معافیت مالیاتی بخشی از درآمد افراد شاغل و نیز تمدید قانون مستمری بیمه بیکاری هستند که تا 20 روز دیگر منقضی می‌شود. روز یکشنبه، پلیس اردوگاه چادرهای معترضان ضد‌وال‌استریت را در واشنگتن برچید و 31 نفر را بازداشت کرد. مقامات آمریکایی تصور می‌کردند با این اقدام پلیس که پس از جمع‌آوری چادرهای معترضان در نیویورک، لس آنجلس، فیلادلفیا و برخی شهرهای بزرگ دیگر صورت گرفت، غائله اعتراض به پایان خواهد رسید اما به‌نظر می‌رسد این اعتراض‌ها به این زودی‌ها تمامی نداشته باشد.

کد خبر 153301
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز