گروه شهری: متمم بودجه سال90 شهرداری تهران، در جلسه روز یکشنبه شورای شهر به تصویب رسید.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و بین‌الملل شورای اسلامی شهر تهران، مهندس مهدی چمران رئیس شورای شهر در جریان چهارصد و بیست و چهارمین جلسه این شورا، در ادامه بررسی لایحه متمم بودجه سال90 شهرداری تهران گفت: شورای شهر با اختصاص 124‌میلیارد تومان جهت جبران ضررهای ناشی از سوء مدیریت سازمان نوسازی به‌دلیل پرداخت تعهدات شهرداری نسبت به مردم موافقت می‌کند.

در جریان بررسی بخش هزینه‌ها و مصارف متمم بودجه سال 90 شهرداری تهران، عملکرد سازمان نوسازی مجددا موضوع بحث اعضای شورای شهر قرار گرفت؛ چراکه به گفته مدیرعامل جدید سازمان نوسازی مبلغ 230‌میلیارد تومان تحت عنوان وام، بدون مجوز شورای شهر دریافت شده است. چمران با طرح این سؤال که 230‌میلیارد تومان وام با چه مجوزی اخذ شده است؟ یادآور شد: حتی کسی از مسئولان شهرداری از جمله معاون مالی و اداری از نحوه دریافت این وام اطلاعی ندارد.

از سوی دیگر ضمانت‌های این وام و نحوه پرداخت آن چگونه است؟ خادم در این خصوص گفت: با تغییر مدیریت در سازمان مذکور این اطلاعات جدید در اختیار مدیریت فعلی قرار گرفته است. خادم اضافه کرد: در متمم بودجه مبلغ 124‌میلیارد تومان جهت کمک به سازمان نوسازی شهر تهران برای پرداخت سود اوراق مشارکت و مبلغ 130‌میلیارد تومان نیز جهت بازخرید فروش متری املاک در نظر گرفته شده است.

حمزه شکیب رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر تهران با اعتراض نسبت به این ردیف‌های بودجه گفت: طبق آیین‌نامه این ردیف‌های بودجه نباید در هزینه‌های جاری قرار گیرد. وی با اشاره به اینکه با اصل پولی که قرار است در اختیار سازمان نوسازی قرار بگیرد مخالف است، گفت: باید در اینجا ذکر شود که این ارقام جهت جبران خسارت ناشی از عدم‌مدیریت فروش اوراق مشارکت و فروش متری آپارتمان است که توسط سازمان نوسازی به بیت‌المال تحمیل شده است.

وی در ادامه با اعتراض نسبت به عملکرد مدیریت سابق سازمان نوسازی خاطر نشان کرد: چرا ما باید پول در اختیار سازمانی قرار بدهیم که به‌دلیل سوء مدیریت 320‌میلیارد تومان کم آورده است و مبلغ 230‌میلیارد تومان نیز بدون مجوز شورای شهر وام دریافت کرده است. شکیب افزود: ما به‌عنوان نمایندگان مردم و ناظر بر عملکرد شهرداری نباید بدانیم که این پول‌ها چه شده است؟
رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر با اشاره به اینکه شهرداری مبالغ زیادی در طول چندین سال به مردم بدهکار است خاطر نشان کرد: حالا چرا می‌خواهید به خاطر طلب مردم (سود اوراق مشارکت) این پول‌ها را در اختیار سازمانی قرار دهید که طبق تحقیق و تفحص در آن سازمان فساد بوده است؟

وی با ارائه این پیشنهاد که شورای شهر این مبلغ را در متمم بودجه قرار ندهد تأکید کرد: اجازه بدهید به آنها فشار بیاید تا خودشان مسئله را حل کنند و چه بسا در پس این بدهی، بدهی‌های دیگری نیز باشد که ما از آن بی‌خبریم. شکیب با اشاره به اینکه دریافت مبلغ 230‌میلیارد تومان وام بدون مجوز شورای شهر توهین به شوراست گفت: اجازه بدهید فعلا مبلغ 162‌میلیارد تومانی که در متمم بودجه آورده شده است به آنها پرداخت نشود تا حساب آنها مشخص شود.

وی در ادامه با اشاره به فروش اوراق مشارکت 400‌میلیارد تومانی این سازمان یادآور شد: چرا این پول به‌گونه‌ای مدیریت شد که حالا باید شهرداری تهران از بیت‌المال مبلغ 124‌میلیارد تومان بابت سود این اوراق پرداخت کند. خادم در پاسخ به اعتراضات شکیب، ضمن تایید سخنان وی گفت: من با اصل سخنان شما موافقم ولی الان دارم بحث بودجه‌ای می‌کنم چرا که هدف ما از تایید این بودجه، اصلاح بافت فرسوده بوده است.

وی افزود: بر فرض محقق شدن طرح توجیهی 670 ‌میلیارد تومانی فروش اوراق مشارکت، شهرداری موظف است ردیف پرداخت سود اوراق را در نظر بگیرد تا سود به مردم پرداخت شود و در نهایت سهم خود را برداشت کند. خادم ادامه داد: مردم با خرید اوراق مشارکت در این سرمایه‌گذاری مشارکت کردند و سود خود را می‌خواهند و ما موظفیم این سود را برای آنها در نظر بگیریم چرا که در غیراین صورت، بانک از حساب‌های این سازمان برداشت می‌کند که شامل بودجه عمرانی می‌شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با اشاره به اینکه ما از لحاظ بودجه‌ای داریم کارمان را درست انجام می‌دهیم تأکید کرد: ما ناچاریم برای دفاع از بیت‌المال ردیف پرداخت بدهی‌ها را ایجاد کنیم تا سودهای ناشی از اوراق مشارکت به مردم پرداخت شود. خادم در ادامه درخصوص ردیف 130‌میلیارد تومان جهت بازخریدی فروش متری املاک، گفت: این ردیف را به این دلیل گذاشتیم تا درصورتی که افرادی که در خرید متری املاک متراژهای پایین خریده‌اند و قادر به پرداخت مابه‌التفاوت باقیمانده واحد مسکونی ساخته شده نیستند و خواهان پول خود هستند بتوانیم از این ردیف بودجه پول آنها را پرداخت کنیم که طبق پیش‌بینی ما، دو سوم از افراد، متقاضی دریافت پول خود هستند. وی خاطر نشان کرد: با توجه به ارزیابی کارشناسان، پیش‌بینی می‌شود این رقم قابل بازگشت از طرف سازمان نوسازی است چرا که در نهایت سازمان با فروش واحدهای ساخته شده پول را به شهرداری بر می‌گرداند.

محمد علی نجفی عضو کمیسیون برنامه و بودجه در قالب پیشنهادی درخصوص رقم بازخرید فروش متری گفت: این پرداخت‌ها نباید از طریق سازمان نوسازی صورت گیرد بلکه از طریق معاونت مالی واداری و بانک عامل این بدهی‌ها پرداخت شود و درصورتی که از این مبلغ مقداری اضافه آمد به حساب بدهی‌های شهرداری به مردم واریز شود. حسن بیادی نایب‌رئیس شورای شهر تهران در جریان بحث بودجه سازمان نوسازی با تایید سخنان شکیب گفت: در این خصوص اگر کسی سهل‌انگاری کرده و این سهل‌انگاری باعث حیف و میل شده است باید از طریق شورا تا حصول نتیجه پیگیری شود. وی اضافه کرد: ما مجبوریم پول مردم را پرداخت کنیم و بعد با کسی که سهل‌انگاری کرده است برخورد کنیم.

چمران در این خصوص گفت: ما الان به بحث سوء‌مدیریت کاری نداریم. می‌خواهیم بدانیم بدهی به مردم را چه‌کار کنیم؟ وی افزود: فروش متری در بهمن ماه سر رسید آن است و پیش‌بینی ما نیز این است که 75‌درصد از مردم پولشان را می‌خواهند و توان خرید واحد مسکونی ندارند و ما باید با ردیف 130‌میلیارد تومان پیش‌بینی آن را بکنیم تا به مشکل برنخوریم.

وی ادامه داد: در نهایت سازمان نوسازی با فروش واحدهای ساخته شده پول شهرداری را برمی‌گرداند. رئیس شورای شهر تهران درخصوص فروش اوراق مشارکت خاطر نشان کرد: این 124‌میلیارد تومان بابت سود فروش اوراق مشارکت ناشی از عدم‌مدیریت در این سازمان است که آنها نتوانسته‌اند آن را به دست بیاورند. چمران افزود: این سهل‌انگاری باید بررسی حقوقی شود، سؤال شود، تا حقوق مردم پایمال نشود. خادم در ادامه خاطر نشان کرد: درست است که عملکرد سازمان نوسازی مورد قبول ما نیست ولی ما نمی‌توانیم خارج از ضوابط عمل کنیم و به آنها بگوییم که فاقد سند عمل کنند بنابراین ما باید برای بدهی مردم ردیف اعتباری ایجاد کنیم تا ضوابط رعایت شود.

هزینه‌های متمم بودجه سال 90

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران درخصوص بحث هزینه‌های متمم بودجه سال1390 شهرداری تهران گفت: بحث هزینه‌ها به 2 بخش جاری با مبلغ 322‌میلیارد تومان نقدی و بخش سرمایه‌ای با مبلغ یک هزار و 496‌میلیارد تومان ارائه شده است. وی افزود: در سرفصل هزینه‌های جاری 8میلیارد تومان، برای توسعه حمل‌ونقل عمومی غیرریلی 4‌میلیون تومان، برای نگهداری فضای سبز، دیون و تعهدات 10‌میلیارد تومان و برای کمک به صندوق بازنشستگی شهرداری 8‌‌میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

خادم درخصوص بودجه سرمایه‌ای نیز گفت: در بخش حمل‌ونقل مبلغ 55‌میلیارد تومان، در بخش فنی و عمرانی مبلغ 200‌میلیارد تومان، بابت پرداخت بدهی به پیمانکاران 250‌میلیارد تومان و بابت پرداخت بدهی املاک تصرفی مبلغ 300‌میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. وی درخصوص تبصره‌های متمم بودجه نیز گفت: مبلغ 640 میلیارد تومان افزایش اعتبار تملک اراضی و املاک جهت کاربری عبور و مرور محدوده شهر تهران است که 200‌میلیارد تومان آن به‌صورت نقدی و 440‌میلیارد تومان آن به‌صورت غیرنقدی هزینه خواهد شد.

کد خبر 153110
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز