گروه شهری: عملیات واکاری درختان چنار خیابان 18 کیلومتری ولیعصر با دستور شهردار تهران در مناطق یک، 3، 6 و 11 از میدان تجریش تا میدان راه‌آهن آغاز شده است.

خیابان ولیعصر

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران با اعلام این خبر گفت: خیابان ولیعصر مهم‌ترین خیابان تهران و از سرمایه‌های اصلی این شهر است. با توجه به قدمت و وسعت این خیابان و اهمیت بالایی که دارد، نسبت به واکاری درختان چناری که در طول سال‌های متمادی بر اثر آفت از بین رفته است اقدام خواهد شد.

علی محمد مختاری در ادامه تصریح کرد: واکاری درختان چنار در محل‌هایی که مورد نیاز است براساس زمانبندی تا پایان اسفندماه به پایان خواهد رسید. وی به نوع گونه استفاده شده در خیابان ولیعصر اشاره کرد و گفت: حتما باید از درختانی که دارای محیط بن بالایی باشند استفاده کرد. از این‌رو از نهالستان‌های ویژه‌ای که درختان چنار با محیط بن بالای 40 سانت دارند، استفاده می‌شود.
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز همچنین اظهار داشت: در 4 منطقه یاد شده، همزمان عملیات واکاری آغاز شده است و براساس استانداردها، عمق گودال، خاک و آبیاری طبق دستورالعملی خاص و با نظارت کارشناسان صورت می‌گیرد تا مشکلی پیش نیاید.

مختاری به واکاری‌های انجام شده در این خیابان اشاره کرده و گفت: قبلا واکاری‌های انجام شده بر مبنای مسائل کارشناسی نبوده و مباحث مختلف از جمله جنس خاک و شیب تند زمین درنظر گرفته نشده است. از این‌رو نتیجه مطلوب به دست نیامده است. اما در این مرحله با مشاوره و نظارت دانشکده منابع طبیعی کرج که مشاور فضای سبز خیابان ولیعصر است، این اقدام صورت می‌گیرد و تمامی موازین علمی در آن لحاظ شده است.

وی از طرح واکاری بزرگراه چمران در آینده نزدیک خبر داد و گفت: مسلما خیابان ولیعصر تازه شروع کار سازمان پارک‌هاست و قصد داریم به‌زودی در بزرگراه چمران این طرح را نیز اجرایی کنیم.مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران در پایان گفت: تهران به چنارستان معروف بود. چنار درخت زیبایی است و قدمت زیادی دارد و از آنجا که در زمره درختان پهن برگ است، برای تصفیه هوا و کاهش آلودگی هوا تاثیر بسزایی دارد.

احیای درختان خیابان کهنسال

با توجه به اینکه خیابان ولیعصر جزو سرمایه‌های ملی شهر محسوب می‌شود، احیای درختان کهنسال این خیابان در دست اجراست. پژمان پشمچی‌زاده شهردار منطقه 3 با بیان این مطلب افزود: به‌منظور حفظ و نگهداری محیط‌زیست و جلب رضایت شهروندان با همکاری سازمان پارک‌ها، احیای درختان خیابان ولیعصر به تعداد 560 اصله انجام شد.

وی با بیان اینکه در این عملیات از درخت چنار استفاده شده است، تصریح کرد: از آنجایی که درختان از گونه چنار از قدمت بالایی برخوردار هستند تصمیم گرفته شد تا از این‌گونه گیاه در خیابان ولیعصر و مابین درختان استفاده شود تا به این ترتیب چهره شهرمان زیباتر شود.

شهردار منطقه 3 یادآور شد: درخت چنار، گونه غالب درختان موجود در فضای سبز اکثر شهرها از جمله تهران را به‌خود اختصاص داده که حفظ این درختان ارزشمند و سایر درختان موجود در حاشیه معابر یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مدیران و کارشناسان فضای سبز است.

پشمچی‌زاده از تعریف طرحی ویژه برای اجرای پروژه احیای درختان خیابان ولیعصر به‌ویژه درختان چنار کهنسال خبر داد و گفت: این پروژه شامل بررسی دقیق و ثبت وضعیت درختان موجود، مبارزه با بیماری‌ها و آفات، ایجاد فضای لازم برای آبیاری در پای درخت با حذف موانع سخت مانند بتن، آسفالت و...، حذف سرشاخه‌های خشک، آبیاری منظم و به اندازه است.

وی اظهار کرد: در این زمینه برای حصول نتیجه مطلوب پایش‌های منظمی صورت می‌گیرد که امید می‌رود با اجرای دقیق و استمرار این پروژه، وضعیت مطلوبی در زمینه درختان حاشیه معابر خیابان ولیعصر به‌خصوص چنار به‌وجود آید.شهردار منطقه 3 خاطرنشان کرد: این درختان نقش شکل‌‌دهی به مسیرها و محورهای اصلی را دارند و علاوه بر این برای ایجاد سایه هم مورد استفاده قرار می‌گیرند و در برابر شرایط سخت جوی مقاومت خوبی دارند.

کد خبر 153541
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز