گروه شهری: سید محمدهادی ایازی معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در چهارمین جشنواره پژوهش و نوآوری در حوزه مدیریت شهری رویکرد‌های مطالعاتی مدیریت شهری در مسیر تحقق «حکمرانی خوب شهری» را تشریح کرد.

 سیدمحمدهادی ایازی در این جشنواره گفت: حوزه مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران وظیفه دارد تا از طریق تولید و توزیع هوشمند ادبیات نظری و محتوای کاربردی زمینه لازم را برای تحقق حکمرانی خوب شهری فراهم کند.وی تصریح کرد: در این راستا تاکنون اقدامات و فعالیت‌هایی نظیر اجرای پروژه‌های پژوهشی کاربردی، مسئله مدار، محله محور و مشارکت جو، ارزیابی تأثیرات اجتماعی در قالب پیوست‌های اجتماعی و فرهنگی، اجرای طرح نظر سنجی سنجش رضایت، اجرای طرح پژوهشگر محله و برگزاری هم‌اندیشی‌های محله‌ای، راه‌اندازی پایگاه و سامانه‌های مدیریت مطالعات اجتماعی انجام شده است.

ایازی به تشریح رویکردهای مطالعاتی شهرداری تهران در مسیر تحقق حکمرانی خوب شهری پرداخت و گفت: محورهای هفتگانه شهروند‌مداری، مدیریت دانش‌بنیان، انعطاف‌پذیری، شفافیت و پاسخگویی، کارایی و اثربخشی، کاربردی بودن، مشارکت و عدم‌تمرکز رویکردهای اصلی مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران را در مسیر تحقق حکمرانی خوب شهری تشکیل می‌دهند.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران ادامه داد: راهکارها و فعالیت‌های منسجمی در هریک از محورهای مذکور اجرایی شده و از این میان می‌توان به تشکیل 8 کارگروه علمی، تولید نیمرخ شهری، برگزاری بیش از 6‌عنوان همایش علمی در سطح ملی، تالیف 40 عنوان کتاب، 10‌عنوان ترجمه و 430‌عنوان پژوهش، کمک به ایجاد و راه‌اندازی کرسی‌های تخصصی در دانشگاه‌ها، راه‌اندازی کتابخانه‌های تخصصی، تهیه ماتریس اجتماعی و فرهنگی همچنین اجرای جشنواره‌های دائمی نظیر شمسه اشاره کرد.

وی افزود: مدیران شهری برای آنکه زمینه تحقق حکمرانی خوب شهری را فراهم سازند می‌بایست شاخص‌های مربوط را از راه زمینه‌یابی، پژوهش، بازخوردگیری، رضایت سنجی و تهیه پیوست‌های اجتماعی و فرهنگی ایجاد کنند.ایازی گفت: در الگوی حکمرانی خوب شهری دولت، شهروندان و نهادهای خصوصی در یک جریان افقی و فرابخشی به مشارکت می‌پردازند و معیارهایی مانند مشارکت، پاسخگویی، انعطاف‌پذیری و کارآمدی مدنظر قرار می‌گیرد. در این بستر می‌توان امیدوار به حل مشکلات و معضلات ساختاری و کارکردی شهرها بود.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران پژوهش را یکی از الزامات حکمرانی خوب شهری دانست و تصریح کرد: از آنجا که پژوهش در تحلیل و تبیین مسائل جدید تواناست و دارای روش‌های متعدد و متنوع برای واکاوی موضوعات شهری است، پس ابزاری نیرومند، قابل اتکا و مطمئن برای ترسیم و تحقق چشم‌اندازهای سازمانی و تولید ادبیات و محتوای مورد نیاز جهت حکمرانی خوب شهری به‌شمار می‌آید.

 

کد خبر 153656
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز