گروه شهری: عملیات اجرایی اتصال بزرگراه شهید باکری به باند شمالی آزاد راه تهران - کرج در حالی به اتمام رسیده است که کارشناسان معتقدند بهره‌برداری از این قسمت طرح می‌تواند نقش بسزایی در تخلیه بار ترافیکی خروجی تهران داشته باشد.

مبادی ورودی غرب شهر تهران به‌دلیل همجواری با مناطق پرجمعیتی همچون استان البرز و مراکز شهری مانند ورزشگاه آزادی و مجموعه تفریحی ارم از اهمیت بسیاری برای ساماندهی محور ترددی برخوردار است به‌طوری که در مطالعات طرح ساماندهی مبادی ورودی شهر تهران آزاد راه تهران-کرج به دروازه طلایی پایتخت نامگذاری شده است.

بزرگراه6.7 کیلومتری شهید باکری که تکمیل‌کننده شبکه بزرگراهی غرب است 7 تقاطع غیرهمسطح دارد که نقش مهمی در توزیع بار ترافیکی و متعادل‌سازی‌ آن در محدوده غرب پایتخت ایفا می‌کند و همچنین امکان ارتباط مستقیم آزاد راه تهران کرج با بزرگراه‌های شهید حکیم، شهید همت، نیایش و معابر شریانی درجه 2 مانند بلوار فردوس، شهید کاشانی و خیابان لاله را فراهم خواهد کرد.

نقش بزرگراه شهید باکری در کاهش ترافیک

با پیگیری‌های مجموعه مدیریت شهری هم‌اکنون آخرین تقاطع بزرگراه شهید باکری در مرحله بهره‌برداری قرار گرفته است که با افتتاح آن نه تنها بزرگراه از بن‌بست خارج می‌شود بلکه اصلی‌ترین نقش را در کاهش ترافیک در معبر شریانی غرب ایفا خواهد کرد.
به گزارش شهرنوشت، منصور درویشی مدیرعامل سازمان فنی و مهندسی شهر تهران گشایش این بخش از تقاطع بزرگراه شهید باکری با آزادراه تهران- کرج را سبب کاهش ترافیک در بزرگراه شیخ فضل‌الله نوری و آزادراه تهران- کرج می‌داند و می‌گوید: تمام عملیات مربوط به نصب هندریل‌ها، ‌خط‌کشی و نصب علائم ترافیکی در رمپ‌های دسترسی باند شمال آزادراه تهران- کرج به شمال بزرگراه شهید باکری و شمال بزرگراه شهید باکری به باند شمال آزادراه تهران- کرج به‌پایان رسیده‌ و این بخش آماده تحویل به شهروندان است.

همچنین مجری طرح‌های بزرگراهی سازمان مهندسی و عمران شهر تهران نیز در تشریح عملیات اجرایی اتصال بزرگراه شهید باکری به باند شمال آزاد راه تهران _ کرج به خبرنگار می‌گوید: اتصال بزرگراه شهید باکری به آزاد راه تهران- کرج به اتمام رسیده و آماده بهره‌برداری است.

قاسم مالدار می‌افزاید: عملیات اجرایی در رمپ‌های دسترسی شرق آزادراه تهران- کرج به شمال بزرگراه شهیـد بـاکـری و شمال بزرگراه شهید باکری به غرب آزادراه تهران- کرج در بخش انتهایی پروژه احداث بزرگراه شهید ‌باکری، به اتمام رسید.
وی با بیان اینکه تقاطع بزرگراه شهید ‌باکری و آزاد‌راه تهران- کرج آخرین تقاطع باقیمانده از بزرگراه6.7 کیلومتری شهید باکری است تصریح می‌کند: این بخش شامل 4 رمپ اصلی، 2 رمپ فرعی و یک رمپ دسترسی خواهد بود.وی یاد آور می‌شود: هم‌اکنون رمپ‌های D و C به اتمام رسیده است.

به‌طور کلی این طرح بزرگراهی یک محور کمکی برای تسهیل تردد در غرب پایتخت است.مالدار اضافه می‌کند: با اتصال بزرگراه شهید باکری به آزاد راه تهران- کرج و بهره‌برداری از بخش انتهایی بزرگراه شهروندان می‌توانند از شرق آزاد راه وارد بزرگراه شهید باکری شده و به بزرگراه‌های شهید همت و شهید حکیم دسترسی پیدا کنند.

طراحی زیر گذر اختصاصی برای پارک ارم

تقاطع بزرگراه شهید باکری با آزادراه تهران- کرج علاوه بر 4 پل بتنی اصلی، شامل بخش‌ها و کارکردهای جنبی دیگری نیز هست که ضمن کمک به روان‌تر‌شدن ترافیک در آزادراه تهران- کرج، به‌مجموعه دسترسی‌های محدوده غرب پایتخت می‌افزاید.مهم‌ترین این عملکردهای جنبی، احداث رمپ، زیرگذر و مجموعه دسترسی‌هایی است که ضمن کاهش تأثیرات منفی مجموعه ورزشی- تفریحی ارم بر بار ترافیکی آزادراه تهران- کرج، بازدید شهروندان تهرانی از این مجموعه را تسهیل می‌کند.

مالدار درخصوص ایجاد زیرگذر اختصاصی برای پارک ارم نیز توضیح می‌دهد: این زیرگذر در حال بهره‌برداری است و یک اقدام جنبی محسوب می‌شود.گفتنی است در فاز بعدی این پروژه، یک رمپ دسترسی دیگر از آزادراه تهران- کرج به سه راه صنایع هوایی و بزرگـراه شهیـد‌ ستاری ایجاد می‌شود که نقش مؤثری در روان‌تر‌شدن ترافیک در آزادراه خواهد ‌داشت.

کد خبر 153109
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز