پایان پروژه‌های نیمه‌کاره عمرانی و ترافیکی مانند پروژه‌های بزرگراه «شهید بروجردی»، احداث تقاطع «دوگاز»، اتمام زیرگذر «گیشا» و «استاد معین» با روش‌های مشارکتی، از اولویت‌های کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای‌شهر اسلامی دوره پنجم بود.

محمد علیخانی

خوشبختانه با پیگیری‌های ویژه این کمیسیون، موانع موجود از طریق توافق با مالکان زمین‌های معارض، جلب مشارکت شورایاران در حل و فصل مشکلات و افزایش منابع غیرنقدی قابل تخصیص به این پروژه‌ها رفع شد تا با وجود بحران مالی تحمیل شده به درآمدهای شهرداری تهران در دوره «کرونا»، این پروژه‌ها به نتیجه برسد. ضمن اینکه نقش نظارتی این کمیسیون در جلوگیری از آغاز پروژه‌های جدید فاقد اولویت نظیر پروژه جمع‌آوری «پل حافظ» نیز مشخص است. در این میان، محدوده غرب تهران به‌ویژه منطقه ۲۱ که یکی از پهناورترین مناطق ۲۲گانه شهر تهران است موقعیت متفاوتی دارد. این منطقه شبکه بزرگراهی و مواصلاتی گسترده‌ای را در خود جای داده و به توجه ویژه‌ای، نیاز دارد.

در واقع ۳ شریان اصلی ورودی به پایتخت شامل بزرگراه‌های «شهید لشکری»، «فتح»، «شهید فهمیده» و بخشی از بزرگراه «آزادگان» در محدوده این منطقه واقع شده‌اند و همین امر لزوم توجه به موضوع ترافیک و زیرساخت‌های عمرانی‌ـ ارتباطی را در این منطقه دوچندان می‌کند. به همین دلیل بهره‌برداری از پروژه عمرانی‌ـ ترافیکی تقاطع بزرگراه شهید لشکری‌ـ بلوار «ایران‌خودرو» (دوگاز) که به نام «سه‌راه اندیشه» شناخته می‌شود، آخرین گره ترافیکی ورودی غربی پایتخت پیش‌بینی و در ۲ فاز تعریف شد. در فاز نخست با ساخت تقاطع غیرهمسطح دوگاز، تنها چراغ قرمز محور بزرگراه شهید لشکری حذف و مهم‌ترین گره ترافیکی این محور گشوده شد.
این تقاطع دسترسی بین محور فتح و بزرگراه شهید لشکری از شمال و جنوب و آزادراه «شهید همدانی» و شهید «فهمیده» از شرق را تکمیل کرد. در فاز دوم، قرار شد ادامه مسیر حرکتی به سمت شمال به آزادراه شهید فهمیده (تهران – کرج) متصل شود که با اجرای آن، علاوه بر توسعه و تکمیل شبکه بزرگراهی منطقه ۲۱ و ایجاد ارتباط مؤثر و ارتقای سطح ایمنی بین بزرگراه فتح با آزادراه تهران ـ کرج، موجب سامان یافتن هرچه بیشتر جریان ترافیکی و کاهش بارگذاری در این بزرگراه، به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین شریان‌های بزرگراهی در ورودی غربی کلان‌شهر تهران می‌شود و در نتیجه با اجرای طرح‌های مشارکتی شهروندان، مسافران و جمعیت شناور این محدوده با سهولت و آسایش بیشتری به سفرهای درون و برون‌شهری می‌پردازند.

کد خبر 610395

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha