بیش از یک دهه از انتظار ساکنان محله فتح برای بهره‌برداری از پروژه‌های عمرانی میدان بزرگ و قدیمی «فتح» می‌گذرد و هنوز هیچ خبری از افتتاح طرح‌های تفریحی و خدماتی این میدان نیست.

میدان فتح

همشهری آنلاین _ سحر جعفریان: میدان فتح به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین میدان‌های پایتخت  است که در ورودی غربی شهر جای خوش کرده است. میدانی وسیع که بیش از یک دهه از بلاتکلیفی پروژه‌های عمرانی آن می گذرد و به نظر می‌رسد عزم جدی برای اجرای طرح‌های آن وجود ندارد.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

شکست طرح‌ها در میدان فتح | ۱۰سال از وعده‌های مسئولان می‌گذرد

بلاتکلیفی یک میدان قدیمی با ظرفیتی وسیع

 میدان ۳۷ هزار متر مربعی فتح،  در میانه محله امام زاده‌عبدالله (ع)  قرار گرفته است و دسترسی‌های آن به بزرگراه‌های شهید آیت‌الله سعیدی و فتح می‌رسد. فضای سبز اطراف میدان نیز در وضعیت مطلوبی قرار دارد و ایجاد راه‌های ارتباطی و ترافیکی مهم و پرتردد از طریق این میدان نیز به اهمیت مواصلاتی بودنش افزوده است. در حال حاضر فقط یک سوم از مساحت میدان فتح با فضای سبز پراکنده پر شده و فضای باقی‌مانده یا با وسایل کارگاه‌های عمرانی جمع آوری شده، پُر شده یا خالی است. فضایی وسیع که بهره‌برداری برنامه‌ریزی شده و صحیح از آن، می‌تواند بخشی از معضل کمبود زمین  منطقه ۹  را رفع کند. اما سال‌هاست که سرنوشت پروژه‌های عمرانی میدان در هاله‌ای از ابهام فرو رفته و بلاتکلیفی در اجرای آنها، اهالی محدوده را از ظرفیت وسیع میدان، محروم کرده است.بررسی‌های میدانی خبرنگار نشان می‌دهد از میان چندین کارگاه عمرانی میدان فتح ،فقط پروژه تقاطع غیر هم‌سطح حاشیه غربی میدان فتح فعال است.

شکست طرح‌ها در میدان فتح | ۱۰سال از وعده‌های مسئولان می‌گذرد

سال‌های دور، زمین خاکی فوتبال بود

«میثم مختاری» در یکی از کوچه‌های شماره‌بندی شده بزرگراه فتح، کارگاهی صنعتی و جمع و جور دارد. او می گوید: «خیلی قبل‌تر، زمین میدان فتح، جایی برای ورزش و تفریح نوجوانان و جوانان محله‌های اطراف بود. اغلب می‌آمدند آنجا و فوتبال، بازی می‌کردند. آنقدر بزرگ بود که در مسابقات فوتبال محلی، کلی تماشاگر هم برای تشویق می‌آمدند. یادش بخیر؛ زمینش خاکی بود و فوتبال در آن، کلی صفا داشت. تقریبا همه اهالی از آن روزهای میدان فتح خاطره‌های شیرین دارند. به نظرم حالا که  قرار نیست پروژه عمرانی مشخصی در این میدان اجرا کنند،زمین‌های فوتبال در آن راه اندازی کنند. اتفاقا، جوانان محل، بسیار هم فوتبال دوست هستند و حتما استقبال می‌کنند.»

شکست طرح‌ها در میدان فتح | ۱۰سال از وعده‌های مسئولان می‌گذرد

در دوره مدیریت پیشین شهر تهران، کارگاه‌های عمرانی اطراف میدان فتح که فضایی بیش از هزار مترمربع را به طور مستقیم و غیرمستقیم اشغال کرده بودند با هدف رفع اغتشاشات بصری و آزادسازی فضاهای عمومی، جمع آوری شد تا براساس اولویت و میزان پیشرفت فیزیکی پروژه‌های شهر و منطقه دوباره فعال شوند. قرار بود در این میدان تفرجگاه‌،رستوران،کافی شاپ  راه اندازی و وسایل ورزشی نصب کنند، اما تا کنون کاری انجام نشده است.

شکست طرح‌ها در میدان فتح | ۱۰سال از وعده‌های مسئولان می‌گذرد

۱۱ هزار مترمربع گل‌کاری

در حال حاضر بیش از ۱۱ هزار مترمربع از فضای داخلی میدان فتح، گل‌کاری شده است و بقیه زمین خالی است.

ناصر البرز»، دبیر شورایاری محله فتح نیز می‌گوید:« وسعت میدان فتح بیانگر این نکته است که اجرای پروژه‌ای در آن به بودجه قابل توجهی نیاز دارد که شاید در شرایط فعلی چندان فراهم نباشد. بنابراین انتظار می‌رود که فضای کالبدی و بصری این میدان را به گونه‌ای موقت ساماندهی کنند تا هم رضایت اهالی جلب شود و هم پتانسیل‌های محلی به هدر نروند.»

«امیرعلی خانی» از کارگران حوالی میدان فتح که در همان محدوده سکونت دارد با اشاره به طرح راه‌اندازی بازار میوه و تره بار در میدان می‌گوید: «بعید می‌دانم راه‌اندازی میدان میوه و تره بار در اینجا با استقبال مواجه شود. به ویژه که مشکلات ترافیکی محدوده میدان فتح، دسترسی به آن را دشوار می‌کند. اهالی در این محدوده بیشتر به سرانه‌های ورزشی و تفریحی نیاز دارند وگرنه که میوه را هم می توانند با چند کیلومتر پیاده‌روی به سمت محله‌های استادمعین یا مهرآباد، تهیه کنند.»

مسئولان چه می‌گویند؟

طرح‌ها و پروژه‌های قدیمی میدان فتح سال‌ها پیش با وجود معارضاتی مانند پادگان جی و سوله‌های آموزش و پرورش منطقه، متوقف و بعد از آن به دستور شهردار وقت تهران، کارگاه‌های عمرانی  پروژه‌های غیرفعال جمع آوری شد. در زمان تنظیم گزارش پیش‌رو، علی رغم پیگیری برای دریافت «پاسخ مسئول» در ارتباط با سرانجام پروژه‌های میدان فتح، به سبب تغییر مدیریت شهری در منطقه ۹، به پاسخ روشنی نرسیدیم. با این حال در آخرین اظهار نظر مسئولان این منطقه، «فرزاد فرهادیان»، معاون فنی و عمران شهردار منطقه،  ساماندهی میدان فتح را  جزو پروژه‌های اولویت‌دار شهرداری منطقه و تهران بیان کرده اما گفته در مورد شروع به کار پروژه‌ها یا سرانجام آن‌ها هنوز تصمیمی گرفته نشده است.

شکست طرح‌ها در میدان فتح | ۱۰سال از وعده‌های مسئولان می‌گذرد

کد خبر 681153

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha