میدان «فتح» در غرب شهر تهران، به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین میدان‌های پایتخت، جای خوش کرده است.

فتح در بن بست بودجه

همشهری آنلاین _ سحر جعفریان:  میدان وسیعی که بیش از یک دهه از بلاتکلیفی پروژه‌های عمرانی و ترافیکی و حاشیه پر تردد آن می‌گذرد و هر بار مدیران شهری با طرح‌ها و وعده‌های بسیار، شهروندان را دلگرم می‌کنند. اما این دلگرمی دیری نمی‌پاید که به انتظاری طولانی می‌انجامد و میدان فتح همچنان با انبوهی از طرح‌های نیمه‌کاره شهری به حال خود رها می‌شود. اما این رها شدگی، دودی دارد که فقط به چشم ساکنان آن حوالی می‌رود. در گزارش این هفته و پس از یک سال، دوباره پیگیر مشکلات پروژه نیمه‌تمام میدان فتح می‌شویم.

  • بلاتکلیفی یک میدان قدیمی

 میدان ۳۷ هزارمترمربعی فتح، در میانه محله «امامزاده عبدالله» (ع) قرار گرفته و به بزرگراه‌های «شهید آیت‌الله ‌سعیدی و «فتح» متصل است. فضای سبز اطراف میدان نیز با توجه به همجواری با بوستان‌های «لادن» و «فتح»، در وضعیت مطلوبی قرار دارد. ایجاد راه‌های ارتباطی و ترافیکی مهم و پر تردد از طریق میدان فتح، به اهمیت مواصلاتی بودن محور آن افزوده است. در حال حاضر یک سوم از مساحت میدان فتح با فضای سبز پراکنده و آثار کارگاه‌های جمع‌آوری شده فعالیت‌های عمرانی دهه‌های گذشته، پُر شده است. فضای وسیعی که روشن است با اجرای طرح‌ها و پروژه‌های مختلف شهری می‌تواند معضل همیشگی کمبود فضا را برای افزایش سرانه‌های فرهنگی، ورزشی و تفریحی منطقه ۹ رفع کند. اما سال‌هاست که سرنوشت عمرانی این میدان در ابهام فرو رفته است.

«داود کریمی» در یکی از کوچه‌های شماره‌بندی شده بزرگراه فتح، کارگاهی جمع و جور دارد. او که روزی ۲ بار مجبور است از حاشیه میدان فتح عبور کند. می‌گوید: «پیش‌ترها، زمین میدان فتح جایی بود که نوجوانان و جوانان محله‌های اطراف برای فوتبال بازی کردن به اینجا می‌آمدند. آنقدر وسیع بود که در مسابقات مهم و بزرگ فوتبال محلی، تماشاگران بسیاری هم برای تشویق می‌آمدند. زمینش خاکی و رسیدن به آن دشوار بود اما حداقل تکلیف‌مان مشخص بود که کاربری آن چیست. با وجود این همه وسعت، در حاشیه آن گره‌های ترافیکی عجیب و غریبی وجود دارد. فرقی هم نمی‌کند معبر شمال به جنوب میدان باشد یا جنوب به شمال! در هر صورت به‌ویژه در ساعت‌های پایانی روز، اینجا جای سوزن انداختن نیست. مشکل امروز و فردا هم نبوده، سال‌های سال است که اینجا را به حال خود رها کرده‌اند.»

فـتح در بن‌بست بودجه

  • بودجه و زیرساخت فراهم نیست

در دوره مدیریت کنونی شهر تهران، کارگاه‌های عمرانی اطراف میدان که فضایی بیش از هزارمترمربع را به‌طور مستقیم و غیرمستقیم محصور کرده بودند، با هدف رفع اغتشاشات بصری و آزادسازی فضاهای عمومی، جمع‌آوری شدند تا براساس اولویت و پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها، دوباره فعال شوند. «علی مسلمی» یکی از ساکنان اطراف میدان فتح در این‌باره می‌گوید: «این اقدام شهرداری که فضاهای دارای حصار کارگاهی میدان فتح را آزاد کردند، بسیار خوب بود. اما سرانجام پروژه‌هایی که وعده داده بودند، از امتداد بخشی بزرگراه «یادگار امام» (ره) و تقاطع‌سازی گرفته تا ساخت تونل‌های حاشیه‌ای با هدف کنترل ترافیک میدان و ایجاد تفرجگاه‌های بزرگ، به دلایلی که نمی‌دانیم، همچنان درهاله‌ای از ابهام فرو رفته است. از طریق شورایاری بارها پیگیری کرده‌ایم اما هر بار به پاسخ‌هایی مانند کمبود بودجه و فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم رسیده‌ایم. زیرساخت‌ها اگر فراهم نیست، پس چرا کارگاه‌های عمرانی را فعال کرده‌اند؟»

  • کمبود سرانه فرهنگی و ورزشی

با افتتاح میدان «میوه و تره‌بار فتح» که بعدها به «مهرآباد» تغییر نام داده شد، کاربری هزارمترمربع از وسعت میدان فتح مشخص شد. اما اهالی همچنان، گلایه دارند. «حسن تربت» از کاسبان حوالی میدان فتح می‌گوید: «میدان میوه و تره‌بار، چندان کارآیی و مشتری ندارد. کاش پیش از اجرای هر طرح و پروژه‌ای، از اهالی و شهروندان نیز نظرسنجی و نیازسنجی می‌کردند. اهالی در این محدوده بیشتر به سرانه‌های ورزشی، تفریحی و فضاهای زیبای بصری برای نشاط و افزایش روحیه خود، نیاز دارند. چون میوه را هم می‌توانند با چند کیلومتر پیاده‌روی به سمت محله «استادمعین» تهیه کنند. محله فتح که به محله‌ای «صنعتی» شهرت دارد، به امکانات‌های شهری از جمله وسایل تفریحی و ورزشی نیاز دارد که در حال حاضر هیچ یک از اینها فراهم نیست.»

فـتح در بن‌بست بودجه
فرزاد فرهادیان، معاون فنی و عمران شهردار منطقه ۹

  • هنوز تصمیمی گرفته نشده است

طرح‌ها و پروژه‌های قدیمی میدان فتح، سال‌های پیش با وجود معارضاتی مانند پادگان «جی» و سوله‌های در تملک «آموزش و پرورش» منطقه متوقف شد و پس از آن به دستور شهردار تهران، کارگاه‌های عمرانی پروژه‌های غیرفعال، جمع‌آوری و به این‌ترتیب بر مساحت قلمروهای عمومی محله‌های مرتبط افزوده شد.
«فرزاد فرهادیان»، معاون فنی و عمران شهردار منطقه ۹، در جواب به این سؤال که سرانجام، پروژه‌های میدان فتح به کجا خواهند رسید، بسیار کوتاه پاسخ می‌دهد: «پروژه‌های میدان فتح، جزو پروژه‌های اولویت‌دار شهرداری منطقه و تهران هستند. اما درباره آغاز به کار آنها و یا سرانجام میدان فتح، در حال حاضر هیچ تصمیمی گرفته نشده است.»

۳۰  لچکی فضای سبز و پراکنده در حاشیه شمالی و شرقی میدان فتح.

 ۱۳ هزارمترمربع درختکاری و نهال‌کاری در محدوده میدان فتح.

۱۱ هزارمترمربع گلکاری در فضای داخلی میدان فتح.

کد خبر 612075

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha