جمعه ۱۱ آذر ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: ثبت‌نام اینترنتی کنکور سراسری 91 از چهارشنبه 16 آذر همزمان با روز دانشجو به صورت سراسری در سراسر کشور آغاز می‌شود، البته داوطلبان از هم اکنون می‌توانند به صورت اینترنتی کارت اعتباری ثبت‌نام را خریداری کنند

کنکور

سید جلال طباطبایی معاون سازمان سنجش آموزش کشور در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به آغاز ثبت‌نام کنکور 91 از روز چهارشنبه از طریق سایت سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org گفت: مهلت ثبت‌نام شرکت در آزمون تا روز جمعه 25 آذر ماه ادامه دارد.

 وی با اشاره به آغاز توزیع کارت اعتباری و دفترچه راهنما در مراکز پستی از 16 آذر ماه، تصریح کرد: داوطلبان می‌توانند به صورت دو روش خرید اینترنتی کارت اعتباری و مراجعه به مراکز پستی نسبت به تهیه کارت و دفترچه راهنما اقدام کنند.

 وی در خصوص هزینه کارت اعتباری ثبت‌نام، اظهار کرد: داوطلبان باید مبلغ 8 هزار و 500 تومان برای کارت اعتباری اصلی و 4 هزار و 600 تومان برای کارت اعتباری گروه دوم در صورت شرکت در دانشگاه‌های پیام نور و موسسات غیرانتفاعی پرداخت کنند.

 تاثیر 25 درصدی سوابق تحصیلی در گزینش نهایی

 طباطبایی با اشاره به نحوه گزینش داوطلب در کنکور 91، گفت: گزینش دانشجو بر اساس 75 درصد نمره آزمون کتبی و 25 درصد سوابق تحصیلی با تاثیر مثبت انجام می‌شود.

 وی با اشاره به عدم تاثیر سوابق تحصیلی برای دیپلمه‌های سال 83 و ماقبل آن، تصریح کرد: همچنین فارغ‌التحصیلان شاخه فنی حرفه‌ای و کاردانی و فارغ التحصیلان نظام ترمی واحدی و دیپلمه‌های تطبیقی مدارس غیرایرانی خارج از کشور مشمول سوابق تحصیلی نمی‌شوند، بنابراین این دسته از داوطلبان در زمان ثبت‌نام باید بخش "دیپلمه‌های 83 و ماقبل آن" را انتخاب کنند.

 وی با اشاره به تاثیر مثبت سوابق تحصیلی برای دیپلمه‌های سال 84 و بعد از آن، گفت: این داوطلبان باید در زمان تکمیل فرم ثبت‌نام بخش "دیپلمه‌های سال 84 و بعد از آن در شاخه نظری سالی واحدی می‌باشم" را انتخاب کنند.

 معاون سازمان سنجش با بیان اینکه داوطلب پس از مشاهده اطلاعات ارائه شده لازم است اطلاعات مذکور را با توجه به مشخصات و مدارک تحصیلی تحصیلی خود بررسی و در صورت مطابقت تایید کند، اظهار کرد: در صورت تایید کلیه اطلاعات مذکور، از طریق سیستم کد سوابق تحصیلی در اختیار وی قرار می‌گیرد که باید از آن نگهداری کنند.

 وی افزود: پس از وارد کردن اطلاعات فردی داوطلب، کل سوابق تحصیلی آن دیده می‌شود و در صورتی که مغایرتی نداشته باشد داوطلب می‌تواند بخش «هیچگونه مغایرتی ندارد» را انتخاب کند و پس از آن مشخصات فردی داوطلب به صورت اتوماتیک وارد فرم الکترونیکی ثبت‌نام می‌شود و در صورتی که بخش "مغایرت دارد" را انتخاب کند می‌توانند سوابق تحصیلی خود را اصلاح کند و پس از آن تا 30 بهمن ماه مهلت دارند برای تایید نهایی ویرایش خود به آموزش و پرورش منطقه مراجعه کنند.

 آغاز مرحله دوم ثبت‌نام کنکور از 30 بهمن

 وی با بیان اینکه این دسته از داوطلبان می‌توانند از 30 بهمن ماه تا 3 اسفند ماه نسبت به ثبت‌نام در کنکور اقدام کنند، اظهار کرد: این مهلت هم برای ویرایش اطلاعات و هم برای ثبت‌نام این دسته از داوطلبان درنظرگرفته شده است.

 کنکور 91 نسبت به سال گذشته از لحاظ گزینش تفاوتی ندارد

 وی با تاکید بر اینکه کنکور 91 نسبت به سال گذشته از لحاظ گزینش تفاوتی ندارد، تصریح کرد: فقط در فرم ثبت‌نام بندی مبنی بر اینکه «علاقه‌مند به شرکت در گزینش رشته‌های تحصیلی دانشگاه ویژه فرهنگیان شامل مراکز تربیت معلم و تربیت دبیر شهید رجایی تهران می‌باشم» اضافه شده است که علاقه‌مندان می‌توانند آن را انتخاب کنند.

 وی افزود: این بند در دوره‌های گذشته فقط ویژه فرهنگیان بوده ولی امسال با توجه به درخواست وزیر آموزش و پرورش، داوطلبان علاقمند می‌توانند این بند را انتخاب کنند تا از میان آنان داوطلبان علاقمند موردنیاز آموزش و پرورش انتخاب شوند.

 طباطبایی در توصیه به داوطلبان کنکور، گفت: داوطلبان باید قبل از مراجعه به کافی نت نسبت به تکمیل پیش‌نویس تقاضانامه و تهیه فایل عکس اقدام کنند.

 وی با تاکید بر اینکه داوطلبان در زمان ثبت‌نام به ویژه افرادی که برای ثبت‌نام به کافی نت‌ها مراجعه می‌کنند باید در زمان انتخاب گروه آزمایشی دقت کنند، تصریح کرد: داوطلبان باید توجه داشته باشند که در زمان آزمون امکان اصلاح وجود ندارد.

 وی افزود: همچنین داوطلبان باید در انتخاب زبان امتحانی با توجه به شخصی سازی دفترچه سوالات دقت داشته باشند.

 معاون سازمان سنجش با تاکید بر اینکه داوطلبان باید پس از اتمام ثبت نام و دریافت کد رهگیری یک پرینت از اطلاعات ثبت شده دریافت کنند، خاطر نشان کرد: به داوطلبان توصیه می‌شود قبل از اقدام به ثبت نام الکترونیکی فرم پیش‌نویس ثبت‌نام را به دقت تکمیل کنند.

  جزییات برنامه زمانبندی کنکور 91

 معاون سازمان سنجش با اشاره به برنامه زمان بندی پیش‌بینی شده برای کنکور 91 از مهلت ویرایش اطلاعات و ثبت نام دوره دوم برای داوطلبانی که مغایرت اطلاعاتی دارند از سی ام بهمن ماه تا سوم اسفند ماه خبر داد و افزود: کنکور 91 در روزهای هشتم تا دهم تیرماه برگزارمی‌شود.

 وی با اشاره به اعلام نتایج اولیه داوطلبان به صورت کارنامه از 15 مرداد ماه، گفت: انتخاب رشته اینترنتی مجازین از 17 تا 23 مردادماه انجام می‌شود.

 طباطبایی از اعلام نتایج نهایی آزمون سراسری در محدوده زمانی 15 تا 17 شهریور ماه 91 خبر داد و افزود: کارنامه نهایی آزمون سراسری 28 شهریور ماه از طریق سایت سازمان سنجش منتشر می‌شود.

 منابع سوالات کنکور 91 اعلام شد

 فهرست منابع سوالات عمومی و اختصاصی زیر گروه‌های علوم ریاضی، علوم تجربی و علوم انسانی آزمون سراسری سال 91 دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور اعلام شد.

 سوالات کنکور 91 بر اساس کتب نظام جدید سالی واحدی و به شرح زیر طراحی می‌شود.

  •  دروس عمومی

 زبان و ادبیات فارسی

 داوطلبان کنکور 91 در رشته‌های مختلف باید برای شرکت در این آزمون، دروس زبان و ادبیات فارسی از دروس عمومی شامل ادبیات فارسی(2) برای کلیه رشته‌ها، ادبیات فارسی(3) برای کلیه رشته‌ها غیر ازعلوم انسانی، زبان و ادبیات فارسی (1) و (2) پیش دانشگاهی برای کلیه رشته‌ها، ادبیات فارسی(3) ‌تخصصی انسانی سال سوم مخصوص علوم انسانی، زبان فارسی (3) تخصصی انسانی سال سوم مخصوص علوم انسانی، زبان فارسی (3) غیراز علوم انسانی سال سوم برای کلیه رشته‌ها غیر از علوم انسانی را مطالعه کنند.

 عربی

 بنابراین گزارش، درس عربی از دروس عمومی نیز شامل عربی (2) غیر از علوم انسانی سال دوم برای کلیه رشته‌ها غیر از علوم انسانی، عربی (2) (علوم انسانی) سال دوم مخصوص علوم انسانی، عربی(3)(غیر از علوم انسانی) سال سوم برای کلیه رشته‌ها غیر از علوم انسانی، عربی(3)(علوم انسانی) سال سوم مخصوص علوم انسانی است.

 فرهنگ و معارف اسلامی

 منابع دروس فرهنگ و معارف اسلامی برای داوطلبان کنکور 91 نیز شامل قرآن و تعلیمات دینی (2)(دین و زندگی) سال دوم برای کلیه رشته‌ها، قرآن و تعلیمات دینی(3) (دین و زندگی) سال سوم برای کلیه رشته‌ها، معارف اسلامی (دین و زندگی) پیش دانشگاهی برای کلیه رشته‌ها می‌شود.

 زبان انگلیسی

 همچنین از دروس عمومی زبان انگلیسی (3) سال سوم برای کلیه رشته‌ها و انگلیسی 1 و 2 پیش دانشگاهی برای کلیه رشته‌ها منبع آزمون درس زبان انگلیسی در کنکور 91 است.

  • دروس تخصصی

 گروه علوم ریاضی 

 ریاضیات

 منابع دروس تخصصی گروه علوم ریاضی کنکور سال آینده در درس ریاضیات شامل هندسه (1) سال دوم، آمار و مدلسازی سال دوم، هندسه(2) سال سوم، ریاضیات(2) سال دوم، حسابان سال سوم، جبر و احتمال سال سوم، هندسه تحلیلی و جبر خطی پیش دانشگاهی، حساب دیفرانسیل و انتگرال (1) و (2) پیش دانشگاهی و ریاضیات گسسته پیش دانشگاهی است.

 فیزیک

 منابع سوالات در درس فیزیک شامل فیزیک (1) و آزمایشگاه سال اول، فیزیک (2) و آزمایشگاه سال دوم، فیزیک(3) و آزمایشگاه (ویژه ریاضی) سال سوم و فیزیک (1) و(2) ویژه ریاضی پیش دانشگاهی است.

 شیمی

 منابع سوالات درس شیمی نیز دراین آزمون شامل شیمی(2) و آزمایشگاه سال دوم، شیمی (3) و آزمایشگاه سال سوم و شیمی (1) و(2) پیش دانشگاهی است.

 گروه علوم تجربی

 زمین شناسی

منابع دروس تخصصی گروه علوم تجربی در درس زمین شناسی شامل زمین شناسی سال سوم وعلوم زمین پیش دانشگاهی است.

 ریاضیات

 منابع درس ریاضیات در کنکور سراسری سال91 نیز شامل هندسه (1) سال دوم، ریاضیات (2) سال دوم، آمار و مدلسازی سال سوم،‌ ریاضیات(3) (ویژه علوم تجربی) سال سوم و ریاضیات عمومی 1 و 2 پیش دانشگاهی می‌شود.

 زیست شناسی

 بنابراین گزارش منابع درس زیست شناسی در این آزمون هم شامل زیست شناسی و آزمایشگاه (1) سال دوم، زیست شناسی و آزمایشگاه (2) سال سوم و زیست شناسی پیش دانشگاهی است.

 فیزیک و شیمی

 منابع درس فیزیک در این گروه برای داوطلبان کنکور سال آینده شامل فیزیک (1) و آزمایشگاه سال اول، فیزیک (2) و آزمایشگاه سال دوم، فیزیک (3) و آزمایشگاه (علوم تجربی) سال سوم، فیزیک (1) و(2)(علوم تجربی) پیش دانشگاهی و در درس شیمی هم شامل شیمی (2) و آزمایشگاه سال دوم، شیمی (3) و آزمایشگاه سال سوم و شیمی (1) و(2) پیش دانشگاهی است.

 گروه علوم انسانی

 ریاضیات

 بر اساس این گزارش، داوطلبان کنکور 91 در گروه‌های علوم انسانی باید برای شرکت در آزمون دروس تخصصی گروه علوم انسانی در درس ریاضیات شامل ریاضیات(1) سال اول، آمار و مدلسازی سال دوم، ریاضی (ویژه علوم انسانی علوم و معارف اسلامی) سال سوم و ریاضی پایه پیش دانشگاهی را مطالعه کنند.

 اقتصاد

 منابع درس اقتصاد در کنکور سراسری سال 91 شامل اقتصاد سال دوم می‌باشد.

 زبان وادبیات فارسی

 درس زبان وادبیات فارسی هم شامل تاریخ ادبیات ایران و جهان(1) سال دوم، تاریخ ادبیات ایران و جهان(2) سال سوم، آرایه‌های ادبی سال سوم، ادبیات فارسی(1) پیش دانشگاهی و ادبیات فارسی(2) پیش دانشگاهی است.

 عربی

 بنابراین گزارش، منابع درس زبان عربی رشته‌های علوم انسانی در کنکور سراسری سال91 شامل عربی 2(ویژه علوم انسانی) سال دوم، عربی (3) (ویژه علوم انسانی) سال سوم و عربی (1) و(2) پیش دانشگاهی است.

 تاریخ

 منابع درس تاریخ نیز شامل تاریخ ایران و جهان (1) سال دوم، تاریخ ایران و جهان (2) سال سوم و تاریخ شناسی پیش دانشگاهی می‌شود.

 جغرافیا

 بنابراین گزارش، منابع درس جغرافیا هم در این آزمون شامل جغرافیای (1) سال دوم، جغرافیای (2) سال سوم و جغرافیا پیش دانشگاهی می‌شود.

 علوم اجتماعی

 منابع درس علوم اجتماعی شامل جامعه شناسی (1) سال دوم، جامعه شناسی(2) سال سوم و علوم اجتماعی (جامعه شناسی نظام جهانی) پیش دانشگاهی است.

 فلسفه، منطق و روانشناسی

 منابع درس فلسفه در کنکور سراسری سال91 نیز شامل فلسفه سال سوم، فلسفه (آشنایی با فلسفه اسلامی) پیش دانشگاهی، در درس منطق شامل منطق سال سوم و در درس روان شناسی شامل روان شناسی سال سوم می‌شود.

کد خبر 152754
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز