سه‌شنبه ۸ آذر ۱۳۹۰ - ۱۹:۰۸
۰ نفر

گروه شهری: شورای شهر تهران هشتم آذر هنگام بررسی لایحه متمم بودجه سال 1390 درآمد 1800 میلیارد تومانی شهرداری تهران را تایید کرد.

شورای شهر

به گزارش همشهری درآمد شهرداری تهران در شش ماهه امسال نسبت به سال گذشته 30درصد افزایش نشان داده است. به گفته رسول خادم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تا پایان امسال میزان تحقق درآمدهای نقدی شهرداری تهران به 110درصد خواهد رسید. این رقم به‌گفته خادم در بخش غیرنقدی بین 180 تا 190‌درصد نسبت به زمان ارائه لایحه بودجه محقق شده است. بنا‌براین گزارش حمزه‌شکیب رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای شهر تهران طی سخنانی نسبت به نحوه رعایت اصول شهرسازی در تامین درآمدهای شهرداری ابراز نگرانی کرد و گفت: وضعیت درآمدها باید به‌گونه‌ای باشد که مشکلات شهرسازی به حداقل برسد. شکیب افزود: طبق قانون بودجه باید عوارض تغییر کاربری حدود 400 میلیارد تومان برای کل سال 90 باشد این درحالی است که این رقم در شش ماه نخست سال به 900 میلیارد تومان رسیده است. به گفته شکیب، هیچ اشکالی ندارد که درآمدها افزایش یابد و صرف توسعه شهر شود اما این افزایش درآمد باید مرز داشته باشد و به همین دلیل مسئولان شهرداری باید در این‌باره توضیح دهند. محمدعلی نجفی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر نیز اظهار داشت: درباره رشد بالای درآمد ناشی از عوارض و تغییر کاربری و پروانه‌های ساختمان ما نیازمند ارائه دلایل از سوی شهرداری هستیم.

محمدعلی نجفی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر افزود: ضمن اینکه پیشنهاد می‌کنم تمهیداتی اندیشیده شود که این درآمد بالا یکجا برای امسال صرف نشود و بخشی از آن برای سال‌های بعد هم قابل استفاده باشد. حسن بیادی نایب رئیس شورای شهر نیز طی سخنانی از کمرنگ‌بودن نقش برنامه‌ریزی در کل کشور گلایه کرد و گفت: در شهرداری تهران نیز به‌نظر می‌رسد در حوزه درآمد و هزینه برنامه‌ریزی نقشی نداشته باشد.

مرتضی طلایی رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر در پاسخ به این اظهارات از سوی بیادی ضمن اشاره به اینکه با تغییر سیستم مالی از نقدی به تعهدی شهرداری تهران به اتاق شیشه‌ای تبدیل شده که تمامی در‌آمدها و هزینه‌هایش به‌طور واضح و شفاف مشخص است گفت: اینطور نیست که شهرداری تهران بدون برنامه اداره شود اصلا مگر چنین چیزی ممکن است؟! وی ضمن اشاره به اینکه تحقق درآمدهای پایدار از اختیار شهرداری تهران خارج است گفت: اگر بتوانیم این درآمدها را هدایت کنیم به مسیری که خود تولید ثروت کند کار درستی است.به گزارش همشهری دیروز همچنین در پاسخ به نگرانی‌های مطروحه درباره نحوه درآمدزایی و هزینه‌کرد منابع محمد پورزرندی و سیدمناف هاشمی معاونین مالی اداری و هماهنگی و برنامه‌ریزی شهرداری تهران هریک به‌طور جداگانه پشت تریبون شورای شهر قرار گرفتند.

حسین پورزرندی معاون مالی اداری شهرداری تهران با اشاره به اینکه در پی شفاف‌سازی‌ امور مالی 1200 طرح مشارکتی شناسایی شده است گفت: 6 هزار میلیارد تومان حجم قراردادهای آن است که 400 میلیارد تومان آن تبدیل به پول شده است. به گفته پورزرندی، ما برای کار ساخت مجتمع‌های ایستگاهی مترو نیز یکسری پروانه و تغییر کاربری داشتیم که اتفاقا کمک بسیار خوبی برای تامین بخشی از درآمدهای مترو شده است. وی علاوه بر این از شناسایی 2میلیون متر مربع املاک به‌دنبال ممیزی املاک خبر داد که تغییر کاربری اینها نیز باید انجام شود و درصورت صدور پروانه ساخت برای آنها رقم تغییرکاربری‌ها افزایش نیز خواهد یافت.

سیدمناف هاشمی نیز ضمن تاکید بر افزایش میزان درآمدهای پایدار شهرداری تهران تا 800 میلیارد تومان گفت: از 3 هزار و 450 میلیارد تومان مصوب درآمدهای ناشی از عوارض عمومی و سایر کدهای ساختمانی در پایان 6ماهه امسال 2 هزار و 100 میلیارد تومان عملکرد داشتیم که از دلایل اصلی این رشد، رونق صدور پروانه بوده که سایر کدهای درآمدی را نیز تحت‌تأثیر قرار داده است. هاشمی ادامه داد: عوارض بر پروانه‌های ساختمان در کل سال 700 میلیارد تومان باید باشد که عملکرد ما تا پایان برج شش 500 میلیارد تومان بوده است. در زیر بنا نیز به گفته معاون هماهنگی شهرداری تهران 315 میلیارد تومان مصوب شورا بود که 230 میلیارد آن تا این تاریخ وصول شده است. وی در توضیح میزان درآمد ناشی از عوارض کاربری ساختمان گفت: مبلغ مصوب 230 میلیارد تومان است که تا امروز به ا‌ین رقم رسیدیم. مناف هاشمی میزان وصولی شهرداری تهران را 2 هزار و 800 میلیارد تومان اعلام کرد که نسبت به سال گذشته 30 درصد افزایش داشته است.

افزایش درآمد شهرداری هماهنگ با برنامه‌ریزی شهری

مناف هاشمی همچنین در پاسخ به اظهارات بیادی مبنی بر عملکرد‌های بدون برنامه از سوی مدیریت شهری ضمن تاکید بر اینکه در شهرداری تهران هرگز اقدامی مغایر با برنامه‌ریزی شهری و ضوابط شهرسازی صورت نمی‌گیرد گفت: در 6 ماه گذشته بالغ بر 200 جلسه برای لایحه بودجه سال 91 تشکیل دادیم و همه تلاش خود را برای تطبیق بودجه با برنامه سند چشم‌انداز نظام و برنامه عملیاتی شهرداری تهران انجام دادیم. وی ادامه داد: در شرایطی که دستگاه‌های اجرایی تنها 10 درصد موافقتنامه‌های خود را مبادله کردند ما در شهرداری تهران موفق به مبادله 98 درصد موافقت‌نامه‌ها شده‌ایم که این نشان‌دهنده پایبندی ما به برنامه‌ریزی است.در پایان این اظهارات مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: برای تحقق درآمدهای پایدار و مالیات بر ارزش افزوده بالغ بر 26 جلسه در جلسات مجلس شورای اسلامی شرکت کردیم تا بالاخره این مالیات بر ارزش افزوده تصویب و مقرر شد 30 درصد درآمدهای شهرداری برابر هزارمیلیارد تومان از نوع پایدار باشد.

چمران تاکید کرد: تغییر کاربری‌ها هرگز نباید مغایر ضوابط شهرسازی و طرح تفصیلی شهر تهران باشد به‌ویژه در بخش پارکینگ نباید هیچ‌گونه حذف پارکینگ داشته باشیم. رسول خادم نیز اظهار داشت: واقعیت این است که ساختار مالی در نظام مدیریتی کشور شفاف نیست؛ در شهرداری تهران نیز تا پیش از این هیچ‌وقت پروژه‌های مشارکتی و غیرنقدی ثبت نمی‌شد اما هم‌اکنون همه اطلاعات قابل ثبت است که نمونه آن آورده یک‌هزار میلیارد تومانی شهرداری تهران در 2 پروژه مشارکتی است که این ارقام با توجه به افزایش پروژه‌هایی از این دست قابل افزایش نیز هست.

دیروز پروین احمدی‌نژاد عضو شورای اسلامی شهر تهران درباره نحوه جمع‌آوری کارتن‌خواب‌ها که به‌منظور انتقال به گرمخانه‌های تحت پوشش شهرداری تهران صورت می‌گیرد انتقاداتی را مطرح کرد و گفت: بعضی از ضابطین شهرداری رفتار درستی هنگام جمع‌آوری کارتن‌خواب‌ها از خود نشان نمی‌دهند و بعضا مشاهده شده با باتوم و کابل آنها را دنبال می‌کنند. در پاسخ اما تقوی معاون حقوقی شهرداری تهران ضمن تشکر از تذکر خانم احمدی‌نژاد گفت: من تعجب می‌کنم برخی مباحث که از سوی روزنامه‌هایی خاص تیتر می‌شود در جلسات علنی شورای شهر دنبال می‌شود. وی گفت بسیاری از معتادان و ولگردان که در دستشویی پارک‌ها می‌خوابند و تهدید جدی برای امنیت شهروندان محسوب می‌شوند و در برابر انتقال به گرمخانه‌ها مقاومت می‌کنند اما با این همه شهرداری که لابد یا پول اضافه دارد یا بیکار است مسئولیت‌ جمع‌آوری و اسکان و تغذیه آنها را می‌پذیرد درحالی‌که به او ارتباطی ندارد. وی ادامه داد: بدیهی است آبروی نظام و مملکت از سوی دستگاه‌هایی نظیر بهزیستی به‌خطر می‌افتد که به وظایف ذاتی خود در قبال اینگونه افراد به‌درستی عمل نمی‌کنند.

تقوی ادامه داد: چقدر زیبا و منصفانه است که کلیات را فدای جزئیات نکنیم به همین دلیل تقاضا دارم وقتی در اختیار مسئولان شهرداری قرارگیرد تا اقدامات خود را در حوزه جمع‌آوری و اسکان کارتن‌خواب‌ها در گرمخانه‌هایی که به همین منظور اختصاص داده شرح دهد. بنا براین گزارش، در جلسه دیروز شورای اسلامی شهر تهران برنامه 5ساله خدمات آبرسانی به شهر تهران و طرح پیشنهادی دولت و مجلس جهت تامین بودجه مورد نیاز شرکت آب در سال 91 که 497 میلیارد تومان است به تصویب اعضای شورای شهر تهران رسید.

کد خبر 152619
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز