همشهری‌آنلاین: نزدیک به سه دهه بعد از خلق قطعه معروف «کجایید ای شهیدان خدایی» ‌آهنگساز آن گفت: این اثر چگونه تولید و معترض شد که صدا و سیما بدون اجازه او این اثر را پخش می‌کند.

هوشنگ کامکار

به گزارش همشهری‌آنلاین، هوشنگ کامکار ‌آهنگساز نامدار که یکشنبه 6 آذر برای نقد و بررسی تازه‌ترین اثرش، پوئم سمفونی خرمشهر و حلبچه به هفدهمین برنامه نقد و نغمه در فرهنگسرای شفق‌آمده بود ضمن اعلام این مطلب گفت: من هرگز دست به ساخت آثار سفارشی نزده‌ام و حتی در آن سال‌های دهه 60 نیز قطعه «کجائید ای شهیدان خدایی» را با هزینه‌های شخصی و با فروش سکه‌های اهدایی عروسی‌ام ساختم و ضبط کردم که متاسفانه مسئولان صدا و سیما امروز این اثر را به نام خودشان پخش می‌کنند و اعتنایی به حقوق مادی و معنوی من مولف این اثر ندارند.

آهنگساز «کجائید ای شهیدان خدایی» در ادامه افزود: من هرگز امتیاز این اثر را واگذار نکرده‌ام؛ فقط دو بار از طرف ارشاد برای اجرای زنده آن از من اجازه خواستند که گفتم ایرادی ندارد. اما هم در صدا و سیما و هم در رادیو به هر شکلی که بخواهند و بدون هیچ‌گونه اجازه‌ای آن را به نام خودشان پخش می‌کنند. همچنین در قبال تمام سال‌هایی که این اثر پخش شده هرگز حق و حقوقی پرداخت نشده است.

به گزارش همشهری‌آنلاین، قطعه «کجایید ای شهیدان خدایی» از جمله آثار ماندگار موسیقی به شمار می‌رود که با صدای بیژن کامکار و بر اساس شعر معروف مولانا در دیوان شمس در سال‌های ابتدایی دهه شصت توسط هوشنگ کامکار ساخته شد.

وی همچنین تصریح کرد: این در حالی است که هزینه‌های تولید آثار موسیقایی در کشورمان بسیار بالا است و نه تنها صدا و سیما حق و حقوق مولف را پرداخت نمی‌کند بلکه رعایت نکردن مسئله کپی رایت در میان مردم نیز به معضل دیگری برای شکست اقتصادی آثار موسیقایی تبدیل شده است.

کامکار ادامه داد: من در طول چند سال اخیر پنج آلبوم را با هزینه‌ای بالغ بر 200 میلیون تومان منتشر کرده‌ام اما به دلیل کپی غیرقانونی این آثار در سایت‌های اینترنتی، ناشران تنها حدود چهار میلیون تومان را به من پرداخت کرده‌اند. اگر مردم هم به این رویه ادامه دهند و به کپی اینترنتی غیرمجاز آثار موسیقی بپردازند شاید در آینده دیگر شاهد تولید آثار جدی نباشیم.

کامکار در این نشست که به نقد و بررسی پوئم سمفونی خرمشهر و حلبچه اختصاص داشت در این باره گفت: من این اثر را به سفارش کسی ننوشته ام و معتقدم این آلبوم کامل‌ترین اثر من تا به امروز محسوب می‌شود و هر دو پوئم سمفونی خرمشهر و حلبچه را بسیار دوست دارم. من حتی تصمیم داشتم اگر نتوانم این کار را با شکل و شمایل مرسوم تولید و عرضه کنم حتما آن را بر روی فضای مجازی اینترنتی و از طریق شبکه‌های اجتماعی منتشر کنم.

کامکار در مورد نحوه شکل گرفتن حمایت‌های مالی این اثر تصریح کرد: روزی ماجرای آرزوی انتشار چنین اثری را که برای قهرمانان خرمشهر و فاجعه حلبچه در ذهن داشتم برای یکی از دوستان تعریف می‌کردم. از قضا این فرد در بانکی سمتی داشت و گفت که ظاهرا در این بانک بودجه‌ای برای حمایت از چنین فعالیت‌های فرهنگی وجود دارد و با پیشنهاد خود او این اتفاق به سر انجام رسید.

هفدهمین نشست نقد نغمه عصر یکشنبه 6 آذر با حضور هوشنگ کامکار و سیاوش صاحب‌نسق در فرهنگسرای شفق برگزار شد.

کد خبر 152466
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز