یکشنبه ۱ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۵:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: پیمان سلطانی رهبر ارکستر ملل روز شنبه 30 دی ماه با حضور در سومین نشست نقد نغمه که در فرهنگسرای شفق برگزار شد به پرسش های منتقدان ارکستر ملل پاسخ داد.

به گزارش همشهری آنلاین وی در برابر این پرسش که چرا آثار آهنگسازان به نامی چون شوستاکوویچ را با تنظیم  یک جوان 22 ساله رهبری و اجرا کرده است، گفت: مقایسه شوستاکوویچ با آهنگساز جوان ایرانی که فقط 22 سال سن دارد، کار درستی نیست. ما خودمان خوب می‌دانیم که این جوان در قد و قامت آهنگسازان بزرگ جهان نمی تواند خلق اثر کند و تنظیم وی هم عرض تنظیم امثال شوستاکویچ نیست، اما اگر قرار باشد یک روزی به پای بزرگان جهان برسد، از کجا باید آغاز کند؟ چگونه اثر بنویسد، در حالی که هیچ امکانی برای اجرای آن نیست، و هیچ ارکستری آن را اجرا نمی کند که وی  نتیجه اش را بشنود و به رفع نواقص خود بپردازد.

اگر ما به این جوان میدان می دهیم به معنی آن نیست که  او را با  شوستاکوویچ مقایسه کنیم ،‌نه! بلکه می خواهیم به او اعتماد به نفس دهیم که گام بردارد و از تجربه کردن نهراسد. ارکستر ملل برای آهنگسازان جوان ایرانی به مثابه یک تریبون عمل می کند تا حرف های خود را از طریق آن بزنند.

سلطانی با اشاره به محدودیت های موجود بر سر راه جوانان موسیقی دان گفت :متاسفانه فضا برای رشد بسیاری از استعداهای جوان و خوش فکر موسیقی درایران محدود است و به دلایل مختلف ، از جمله نبود برنامه ریزی جامعی برای به میدان کشاندن جوانان ، آنها مجال بروز ظرفیتهای خود را نمی یابند.

از سوی دیگر نهادها دولتی چندان توجهی به موسیقی این گروه سنی ندارند و عملا برنامه خاصی هم در طول سال برای پوشش دادن به ابتکارات و ابداعات و تجربه های جوانان موسیقی دان و موسیقی دوست صورت نمی‌گیرد

وی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: ارکستر ملل دو تفاوت عمده با تمام ارکسترهای جهان دارد. اول اینکه ترکیب سازهای آن متفاوت است و دیگر اینکه این ارکستر در یک شرایط دشوار اجتماعی فعالیت خود را پی گرفته است. شرایط طاقت فرسایی را تحمل می کنیم که هیچکدام از ارکسترهای جهان با آن درگیر نیستند. زجری که ما برای گرفتن یک برگ مجوز می کشیم در تمام جهان موسیقی منحصر به فرد است.

کد خبر 13869

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز