یکشنبه ۶ آذر ۱۳۹۰ - ۱۸:۲۱
۰ نفر

نیلوفر قدیری: پاکستان درحالی اجساد 28نظامی کشته‌شده در حملات ناتو به خاک این کشور را به خاک سپرد که هنوز راهی مشخص و عملی برای تلافی این حمله و فشارهای پی‌در‌پی آمریکا نیافته‌است.

جنگ در پاکستان

نخست‌وزیر، وزیر خارجه، سخنگوی رئیس‌جمهور و فرمانده ارتش پاکستان هر یک جداگانه در نطق‌های آتشین، حمله اخیر به خاک پاکستان را محکوم کرده و آن را تجاوز به تمامیت ارضی کشور خواندند. آنها وعده دادند که نمی‌گذارند استقلال و عزت پاکستان لکه‌دار شود.

دولت پاکستان روز شنبه و بلافاصله بعد از اعلام خبر حمله ناتو، مسیر عبور تدارکات ناتو از خاک این کشور به افغانستان را مسدود کرد. الان صدها کامیون حامل سوخت و تدارکات غیرنظامی و حتی نظامی ناتو در مرز پاکستان سرگردان مانده‌اند.

دولت پاکستان سال گذشته هم به تلافی حمله مشابه ناتو به خاک خود چند روزی این مسیر را مسدود کرد اما بعد راه دیگری جز باز کردن دوباره این مسیر نداشت. دولت اسلام‌آباد همچنین اعلام کرده که در همه ارتباطات خود با ناتو و آمریکا تجدید نظر می‌کند.

به نشانه این تجدید نظر هم به یکی از پایگاه‌های هواپیمای بدون سرنشین آمریکا در مناطق مرزی 2 هفته مهلت تخلیه داده‌است. 6 ماه پیش نیز چنین مهلتی برای تخلیه همین پایگاه تعیین شده‌بود.

تدارکات ناتو برای افغانستان علاوه بر مسیر هوایی، از دو راه زمینی به این کشور می‌رسد. یکی از طریق دو گذرگاه خیبر و بلوچستان در پاکستان، دیگری از طریق همسایگان شمالی افغانستان یعنی روسیه و کشورهای آسیای میانه. تا‌کنون یک‌سوم تدارکات ناتو از طریق پاکستان به افغانستان منتقل می‌شده‌است اما رفت‌وآمدهای پرشمار مقامات دولت اوباما به کشورهای آسیای میانه مانند ازبکستان و تاجیکستان و ترکمنستان در ماه‌های گذشته به‌زودی نتیجه خود را نشان می‌دهد و سهم پاکستان از عبور تدارکات ناتو به افغانستان می‌تواند تا حد بسیار پایینی کاهش یابد. در یک سال گذشته کاروان تدارکات ناتو در خاک پاکستان بارها و بارها هدف حملات طالبان قرار گرفته و به آتش کشیده‌شده‌است. پاکستان دیگر مسیری نیست که برای ناتو صرف داشته‌باشد. از سوی دیگر آمریکا با حملات هواپیماهای بدون‌سرنشین خود بدون متحمل شدن هزینه چندانی، شبه‌نظامیان مستقر در خاک پاکستان را تعقیب می‌کند و می‌کشد.

حمله ناتو به خاک پاکستان یک روز بعد از آن صورت گرفت که ژنرال جان‌آلن فرمانده نیروهای آمریکا و ناتو در افغانستان در سفر به اسلام‌آباد با ژنرال اشفق کیانی فرمانده ارتش پاکستان دیدار کرد و به نوشته خبرگزاری رویترز گفت‌وگوی مفصلی داشته‌است. از سوی دیگر گزارش‌های ارتش پاکستان نشان می‌دهد حمله ناتو به دو پاسگاه ارتش و به هر کدام 2بار صورت گرفته‌است. سخنان فرماندهان ارتش پاکستان و شواهد موجود نشان می‌دهد که حمله اخیر ناتو تصادفی نبوده است.

از زلمی خلیل‌زاد دیپلمات آمریکایی افغان‌تبار که از سال‌های 2003 تا 2005 سفیر واشنگتن در افغانستان بود، روایت مشهوری وجود دارد. مشهور است که او در آن سال‌ها برای مذاکره با قبایل طرفدار طالبان در خاک افغانستان و حتی پاکستان چه به‌طور مستقیم و چه از طریق واسطه، به آنها می‌گفت که بهتر است با مذاکره کنار بیایند وگرنه (با اشاره به صدای هواپیمای جنگی که همان‌زمان از آن مسیر عبور داده‌می‌شد) با پیامدهای وخیمی روبه‌رو می‌شوند. دولت آمریکا در ماه‌های اخیر فشار بی‌امانی را بر پاکستان وارد کرده و این کشور را عامل همه مشکلات افغانستان و طولانی شدن جنگ با طالبان عنوان کرده‌‌است.

روزنامه واشنگتن پست در گزارشی نوشت، آمریکا درحالی در سال‌های اخیر نزدیک به 3 میلیارد دلار برای حفاظت از جان نظامیان خود مقابل حملات طالبان در افغانستان هزینه کرده‌است که بمب‌های 40‌دلاری طالبان با نیترات آمونیومی درست می‌شوند که در کارخانه‌های پاکستان تولید و به راحتی وارد خاک افغانستان می‌شوند. حمله شبانه اخیر ناتو به پاسگاه ارتش پاکستان را باید در چارچوب همین فشارها و نوعی تهدید علیه پاکستان ارزیابی کرد.

کد خبر 152363
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز