گروه شهری: گردشگران خارجی عموما به‌عنوان مشاهده‌گر بیرونی به خوبی قادر به گوشزد کردن برخی کاستی‌ها هستند که جامعه میزبان به‌دلیل روزمرگی آنها را به فراموشی سپرده است.

گردشگر مجارستانی

 از لزوم ایجاد تغییر در بلیت موزه‌ها گرفته تا لزوم توسعه بیشتر ناوگان حمل‌ونقل عمومی و همچنین چگونگی زیست شهری و احترام متقابل به تفاوت‌ها از آن دسته موضوعاتی است که گردشگران خارجی آنها را رصد می‌کنند.

«آکوش نمت» یکی از همین گردشگرانی است که اکنون در سفر دوساله خود به دور دنیا با یک موتورسیکلت 750سی‌سی به ایران رسیده است. وی به‌عنوان گردشگری که تاکنون به 45 کشور جهان سفر کرده است برای نخستین بار به ایران آمده تا از این مسیر به پاکستان، هندوستان، تبت و... مسافرت کند و سال آینده نیز به قاره اقیانوسیه برسد. نمت می‌گوید: تاکنون به کشورهای اسکاندیناوی، هلند، آمریکای جنوبی و مرکزی نیز سفر کرده‌ام و اکنون به ایران رسیده‌ام.

به گفته نمت فرایند درخواست ویزای او از سفارت ایران در بوداپست به‌رغم آنکه مقامات سفارت به او 2هفته اعلام کرده بودند به‌دلیل داشتن ویزای کشورهای بعدی تنها 2 روز به طول انجامید و او توانست با پرداخت مبلغی کمتر از 100‌دلار با ویزای ایران به کشورمان وارد شود.

این گردشگر مجارستانی می‌گوید: متأسفانه اخبار ایران به خوبی در کشورهای غربی منتشر نمی‌شود و در برخی موارد اخباری درباره نبود امنیت مطرح می‌شود که شفاف نیست ولی اکنون که من به ایران آمده‌ام این کشور را بسیار امن می‌بینم.

جهانگرد 32‌ساله مجارستانی به همشهری گفت: باید بگویم که ایران یک کشور بسیار زیبا با مردمانی دوست داشتنی است. پیش از شروع سفر وقتی به دوستان و خانواده‌ام گفتم قصد سفر به کشورهای خاورمیانه را دارم آنها گفتند خاورمیانه جای خطرناکی است و اگر می‌خواستم به حرف آنها گوش کنم اکنون اینجا در این کشور زیبا نبودم و می‌بایست در خانه می‌ماندم.

نمت گفت: یکی از مشکلاتی که هنگام ورود به ایران و رسیدن به شهر تبریز داشتم موضوع تهیه مسیریاب بود. چون نقشه‌های مسیریاب تنها اروپا را پوشش می‌دهند و بدین ترتیب نقشه ایران در دستگاه مسیریاب من وجود نداشت. وی افزود: تبریز شهر بزرگ و زیبایی است با هتل‌های تمیز و البته ارزان‌قیمت؛ به‌طوری که با پرداخت 20‌دلار می‌توان یک شب در یک هتل مناسب اقامت کرد. وی 3 روز از سفر خود به ایران را برای دیدار از دیدنی‌های شهر تبریز تعیین کرد و پس از آن به بندر انزلی رسید. در روستایی پس از بندر انزلی نیز به یک خانه محلی رفته و یک شب آنجا اقامت داشته است.

نمت می‌گوید: اندکی از وقت خود را برای شنا در دریای خزر و تماشای صیادانی که مشغول ماهیگیری بودند گذاشتم و پس از آن به تهران آمدم. یک شب را در کرج اقامت کردم و اکنون قصد دارم چند روز را در تهران بگذرانم. آکوش نمت اما از اقامت چندروزه در تهران حرف‌های جالبی دارد. او می‌گوید: مدتی برای یافتن محل اقامت ارزان‌قیمت در یکی از خیابان‌های تهران جست‌وجو کردم.

نمت در مورد مهمانپذیرهای موجود در خیابان ناصرخسروی تهران می‌گوید: بین 15 تا 20 اقامتگاه را جست‌وجو کردم. قیمت‌ها از 20‌دلار شروع می‌شد و در برخی موارد به 50 تا 60‌دلار نیز می‌رسید. به گفته این جهانگرد 32‌ساله مجارستانی مهمانپذیرهای خیابان ناصرخسرو وضعیت خوبی ندارند. نمت می‌گوید: مهمانپذیرهای ارزان‌قیمت وضعیت بسیار بدی داشتند.

بیشتر آنها دارای اتاق‌های بسیار کوچک با یک تخت نامناسب بودند که جایی برای راه رفتن در اتاق نداشت. حمام‌ها در راهروی مهمانپذیر قرار داشت که معمولا کثیف بودند و وضعیت بهداشتی بدی داشتند،بنابراین هیچ‌کدام از آنها را نتوانستم برای اقامت انتخاب کنم. وی که البته به شیوه کمپینگ میان کشورها سفر می‌کند معتقد است که ترافیک تهران یکی از پدیده‌های عجیب این شهر است.

آکوش گفت: پایتخت نیاز فراوانی به توسعه خطوط مترو و ناوگان حمل‌ونقل عمومی دارد. همچنین تابلوی مسیرهای درون شهری به‌ویژه در بزرگراه‌ها نیاز به متن کوچک انگلیسی هم دارد تا گردشگران بتوانند به راحتی مسیرها را پیدا کنند،البته می‌توانید از مردم آدرس بپرسید و آنها نیز با مهربانی به شما کمک می‌کنند ولی نبود تابلوها به زبان انگلیسی یکی از مشکلات گردشگران در تهران است.

وی البته متروی تهران را همانند آنچه در برخی شهرهای اروپایی همچون پاریس و بوداپست وجود دارد ارزیابی می‌کند.
نمت البته به مدیریت برخی موزه‌ها در تهران اشاره می‌کند و می‌گوید: در موزه‌ها بروشور وجود ندارد، بلیت موزه نیز به‌عنوان مثال در موزه سعد آباد با تصاویر تخت‌جمشید چاپ شده است، در حالی‌که می‌توانند با توزیع بلیت‌هایی در اندازه بزرگ‌تر و قرار دادن نقشه موزه‌های یک مجموعه در پشت آن و گذاشتن تصاویر خود موزه روی بلیت کمک بیشتری به گردشگران کنند و باید بدانند که گردشگران بلیت برخی موزه‌ها را به یادگار برای خود نگه می‌دارند.

وی افزود: به‌رغم آنکه کاخ‌ها و مناطق بسیار زیبایی در ایران وجود دارد ولی متأسفانه هیچ توضیحی به گردشگران خارجی داده نمی‌شود. در حالی‌که آنها واقعا علاقه‌مند به دانستن تاریخ و فرهنگ کشور زیبایی مانند ایران هستند.

وی البته تابلوهای معرفی مسیر در موزه‌های شهر را چندان مناسب و منطبق با واقعیت نمی‌‌داند و می‌گوید: ساعت 2 بعد از ظهر که برای بازدید از موزه سعدآباد مراجعه کردم برخی موزه‌ها تعطیل بودند و این چیز خوبی برای یک گردشگر نیست.
نمت همچنین خاطرات خوبی از سفر به ایران دارد.

او می‌گوید: از این پس رسانه‌ها هرگز نمی‌توانند مرا برای سفر به ایران بترسانند. مردم ایران بسیار مهربان و یاری‌کننده هستند. آنها قلب مهربانی دارند و من چیزهای خوبی از این کشور مشاهده کردم که البته شامل ترافیک نخواهد بود. ایران به اعتقاد من کشوری با فرهنگ قوی و مردمی مهربان است و این پیام من در طول سفر به کشورهای دیگر برای گردشگران خواهد بود که به ایران سفر کنند و زیبایی‌های این کشور را از نزدیک ببینند.

کد خبر 152274

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز