چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۶:۱۰
۰ نفر

پنج سال وقت صرف آن شد، خطوطی از کد که برای چندین بار پوشاندن کره خاکی کافی است، هزاران ساعت از وقت توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان که برای نگهداری و بررسی همه آنها به یک سوپرکامپیوتر نیاز داشتند – و سرانجام ویندوز ویستا (Vista) ارائه شد.

توسعه ویستا،  با هسته ویندوز سرور 2003 آغاز شد و آن نیز به نوبه خود با هسته ویندوز XP SP2 شروع شد و نه چندان دور از کار انجام شده روی ویندوز NT غول‌پیکر.

چه شما ویندوز را دوست داشته باشید چه نداشته باشید، چه به توانایی مایکروسافت در نوآوری ایمان داشته باشید چه نداشته باشید، نمی‌توانید تلاش‌های بخش تحقیق و توسعه(R&D) غول نرم‌افزاری را در مورد ویندوز نادیده بگیرید.

سوال این است، همه این کارها برای شما و برای مراکز تجاری سرتاسر دنیا چه مفهومی در بر دارد؟ مزایای آن چیست؟ معایب آن چیست؟ هیچ شکی نیست که ویستا دارای جنبه‌های مثبت و منفی است، از نصب و مدیریت ساده‌تر تا ویژگی‌های ضد سرقت سختگیرانه، از گرافیک‌های سه بعدی ویدئویی پیشرفته تا یک پیشرفت قابل توجه در نیازهای سخت‌افزاری ویدئویی، از هزاران پیشرفت امنیتی تا تجربه کاربر User Account Control مأیوس کننده.

اما تغییرات به وجود آمده در مقایسه با کل مجموعه چشمگیر نیست. در هر حال ویستا آشکارا یک سیستم عامل بهتر از XP است.

اما یک نسخه جدید عمده از ویندوز مایکروسافت چگونه می‌تواند قابل اجتناب باشد؟ این معمای ویندوز ویستا است. دورنمای ویستا ایجاد زیربنایی برای آینده بود. پس می‌توان انتظار داشت که مزایای آن طی زمان آشکار شوند. در حال حاضر، دو ویژگی بارز عبارتند از امنیت و ظاهر آن.

ویندوز ویستا باید در آینده شما حضور داشته باشد؟ برای کمک به شما جهت ارزیابی این پرسش، این مقاله روی بزرگترین نقاط قوت و ضعف محصول مذکور تمرکز می‌کند. شما قاضی باشید.

در این ستون مجالی یافتیم تا توانایی‌ها و برخی معایب ویندوز جدید شرکت مایکروسافت را برای شما بیان کنیم.

البته این ویندوز تازه وارد بازار جهانی شده و باید کمی صبر کنیم و ببینیم تا کاربران آن که احتمالا به میلیون‌ها نفر می‌رسند نیز چه نظری در این رابطه دارند.

ظاهر دیداری

بسیاری از منتقدان نرم‌افزار کلا تصور نادرستی در مورد رابط جدید Aero و زیرسیستم گرافیکی Windows Presentation Foundation (یا WPF، با نام مستعار Avalon) ویستا داشته‌اند.

به Aero اغلب به عنوان یک تزئین غیر کارکردی بیهوده نگریسته شده است؛ چیزی زیبا برای پوشاندن رابط کاربر. افرادی که در مورد این که منوی گرافیکی باید عمودی حرکت کند یا افقی بیخود بحث می‌کنند همان‌هایی هستند که توان به نمایش گذاشته شده از سوی Avalon برای انتقال برنامه‌های آینده ویندوز را نادیده می‌گیرند.

موضوع کاری نیست که مایکروسافت با رابط ویستا انجام می‌دهد، موضوع مفهومی است که می‌تواند با وجود همه این توان در دستان طراحان و توسعه‌دهندگان برنامه‌های کاربردی با نرم‌افزار شما تحقق یابد.رابط Aero و رابط‌های کاربر برنامه‌های کاربردی که از WPF در آینده به صورت کامل بهره خواهند برد، می‌توانند از این افکت‌های گرافیکی استفاده کنند: D2، 3D، انیمیشن 3D، مقیاس‌بندی آسان، متن مبتنی بر بردار و حرکت و رندر شکل، شفافیت، بلور کردن، سایه‌های حرکت، حرکت‌های شیء و موارد بسیار زیاد دیگر.

رابط کاربر ارتقا یافته ویستا

رابط کاربر Aero یک نمایش کمینه از برخی از چیزهایی است که سازندگان برنامه‌های کاربردی می‌توانند با استفاده از WPF از آنها بهره ببرند. مشخص است که مایکروسافت عمدا طراحان خود را از تبدیل سیستم عامل به یک گردشگاه theme باز داشته است.

به هر حال، استفاده از شفافیت در Sidebar ویندوز تصوری از چیزهای ممکن به شما می‌دهد. آیکون‌های قابل تغییر (از نظر اندازه) Windows Explorer نشانه دیگری هستند.

Photo Gallery ویندوز یک ابزار عالی برای مدیریت تصاویر است که تا حد زیادی به توان WPF وابسته است. شفافیت (Transparency) یک دسک‌تاپ درهم و برهم را به نمایش می‌گذارد.

هیچ چیز مانند احساس آزاردهنده تلاش برای یافتن یک پنجره در میان 20 پنجره باز نیست. و هنوز بسیاری از کاربران قدرتمند به این صورت کار می‌کنند.

استفاده مایکروسافت از شفافیت در ویستا ظریف و ماهرانه است. آن چیزی نیست که هنگامی که به ویستا نگاه می‌کنید ببینید؛ چیزی است که در هنگام استفاده از آن احساس خواهید کرد.

هر چه حس زیبایی‌شناسی شما قوی‌تر باشد، بهتر و بیشتر آن را احساس خواهید کرد. شما می‌دانید که پنجره در پشت پنجره فعلی قرار دارد. شما قادر به مشاهده آن هستید و آن را گم نکرده‌اید.

اما یک تغییر مهم در منوی Start، ارائه جستجوی مبتنی بر متن است. این ایده از وب گرفته شده است. هنگامی که شما برای اجرا کردن یک برنامه اقدام می‌کنید و نمی‌دانید که کجای منوی Start قرار دارد، فقط کافی است نام برنامه را درون جستجوی یکپارچه منوی Start تایپ کنید.

Control Panel روی برخی سیستم‌ها حدود 50 اپلت دارد. تایپ کردن نام اپلت مورد نظرتان در قسمت جستجوی یکپارچه Control Panel بسیار ساده‌تر از آن است که بخواهید مستقیما سراغ آن بروید. یافتن راه خود در ویندوز همیشه آسان نبوده است.

اما مایکروسافت ویژگی‌های متعدد کلیدی به ویستا افزوده است که مدیریت پنجره‌ها و یافتن فایل‌ها را بسیار ساده‌تر کرده است.

کد خبر 15224

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز