همشهری آنلاین: رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد با توجه به سیاست‌های فعلی رژیم صهیونیستی، این رژیم تبدیل به باری بر دوش کشورهای متحد خود شده است.

عبدالله گل

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه زمان -چاپ ترکیه- عبدالله گل، رئیس جمهوری ترکیه در سخنرانی خود در ویلتون پارک لندن گفت: اسرائیل در جریان فرآیند صلح شیوه‌ای باز را در پیش نگرفت. تل آویو اعلام کرد، باید از اعمال صلح اطمینان حاصل شود، اما همچنان به شهرک سازی ادامه می‌دهد.

رئیس جمهوری ترکیه افزود: اسرائیل با تاکید بر سیاست ستیزه جویانه خود، صلح عادلانه، جامع و قانونی را از دست می‌دهد و قوانین بین‌المللی را بیش از گذشته نقض می‌کند.

گل با تاکید بر اهمیت امنیت در خاورمیانه اعلام کرد که هیچ امری در منطقه پایدار نمی‌ماند مگر آنکه یک توافق جامع میان اعراب و رژیم صهیونیستی به دست آید و رژیم صهیونیستی باید خود را با شرایط جدید سیاسی در منطقه سازگار کند.

عبدالله گل در ادامه سخنرانی خود افزود: از مقام‌های اسرائیلی می‌خواهم که به فرآیند صلح با روندی استراتژیک و نه تحرکات تاکتیکی دست یابند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد که ترکیه از دگرگونی‌های دموکراتیک در منطقه حمایت می‌کند و خواهان این است که شاهد یک وضعیت صلح آمیز در منطقه خاورمیانه باشد که می‌تواند باعث همکاری برای رونق و اعتلای منطقه باشد. بانک جهانی و صندوق بین الملل پول نیز باید برنامه احیای اقتصادی را برای کشورهای منطقه بوجود آورند.

وی همچنین بر اهمیت یک رقابت سالم اشاره و اعلام کرد که حکومت‌های دموکراتیک نمی‌توانند بدون اکثریت پا بر جا بمانند.

رئیس جمهوری ترکیه همچنین از رژیم صهیونیستی خواست تا گام‌هایی را برای "قطعنامه‌ تشکیل دو کشور" بردارد.

روزنامه حریت - چاپ ترکیه - نیز نوشت که عبدالله گل با انتقاد از دولت رژیم صهیونیستی اعلام کرد که اقدام "مزورانه" این رژیم در فرآیند صلح خاورمیانه باعث ایجاد تنفر متحدان از رژیم صهیونیستی می‌شود.

کد خبر 152111
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز