گروه اجتماعی: فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران از آمادگی تهران برای آغاز به کار پلیس مشترک کشورهای عضو اکو خبر داد.

تشکیل پلیس مشترک کشورهای عضو اکو موسوم به «اکوپول»، که وظیفه‌ای شبیه به اینترپل (پلیس بین‌الملل) را در مقیاس کشورهای عضو اکو خواهد داشت، به تصویب کشورهای عضو اکو رسیده است و رئیسان پلیس کشورهای عضو اکو دیروز در تهران گرد هم آمدند تا تدوین اساسنامه این پلیس منطقه‌ای را آغاز کنند.سازمان همکاری اقتصادی که به‌طور مخفف از عبارت انگلیسی آن، اکو نامیده می‌شود، در سال 1341 خورشیدی با حضور ایران، ترکیه و پاکستان تشکیل شد.

در سال 1372 با استقلال جمهوری‌های شوروی سابق، کشورهای قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان و جمهوری آذربایجان به این سازمان پیوستند. افغانستان نیز در همان سال به عضویت اکو درآمد.تشکیل پلیس مشترک بین 10 کشور عضو اکو در خاورمیانه، قفقاز و آسیای مرکزی، نشان از آن دارد که اکو قصد گسترش همکاری‌ها بین اعضای خود را به همکاری‌های انتظامی و امنیتی دارد.از 10 کشور عضو اکو دست‌کم 4 کشور در مسیر تولید و ترانزیت مواد‌مخدر قرار دارند که بر همین اساس، باید یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های اکوپل مبارزه با تولید و قاچاق مواد‌مخدر باشد.

ماجرای روزنامه ایران از زبان رئیس‌پلیس

فرمانده ناجا در ادامه پاسخ‌های خود به خبرنگاران در حاشیه نشست رئیسان پلیس اکو، درباره حادثه روز یکشنبه در ساختمان روزنامه ایران توضیحاتی داد.

احمدی‌مقدم با بیان اینکه در آن روز مقام‌قضایی در صحنه حضور داشت، گفت: حاضران در روزنامه ایران در برابر دستور مقام ‌قضایی مقاومت کرده و قاضی پرونده نیز از واحد نظامی مستقر در منطقه درخواست اعزام نیرو کرده بود.

او ادامه داد: با مقاومتی که انجام شد، تنشی ایجاد و تعدادی نیز دستگیر شدند.فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه شب از این حادثه با خبر شدم، گفت: مقرر شد تمامی دستگیرشدگان با اخذ تعهد آزاد شوند و تعهدها نیز به دادسرا ارسال شود.احمدی‌مقدم ادامه داد: موضوع مقاومت در برابر قانون و ایجاد درگیری جالب نبوده و همکاران ما نیز می‌توانستند به شیوه مناسب‌تری برخورد کنند.او خبر داد: بازرسان نیروی انتظامی مامور شدند که شرح واقعه را گزارش کنند.

کد خبر 152039
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز