گروه دانش وسلامت- فتانه انفرادی: نخستین نرم‌افزار ویژه تحقیقات علوم انسانی با نامMRP، در 22 تیر ماه 1390 با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری رونمایی شد

رونمایی نرم افزار

اما تا این تاریخ هنوز عرضه عمومی نشده و برخی خبرها حکایت از دپوی این نرم‌افزار در انبار کتاب پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم دارد.

این نرم‌افزار که دکتر مهدی محسنیان‌راد، طراح آن است، دارای قابلیت‌های خاصی است که باعث شده با نرم‌افزارهای مشابه خارجی رقابت کند.

در مراسم رونمایی از این نرم‌افزار اعلام شد که این نرم‌افزار گواهینامه‌های لازم را از شورای‌عالی امور انفورماتیک و مرکز دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اخذ کرده و در کتابخانه ملی ایران نیز ثبت شده است.

این نرم‌افزار قابلیت‌هایی فراتر از spss دارد؛ همچون اجرای تحقیقات کتابخانه‌ای، پردازش داده‌های مربوط به پروژه‌های پیمایشی، اجرای انواع تحلیل محتوای متون (همراه با معرفی روش جدید تحلیل محتوای عمقی)، انجام بسیاری از آزمون‌های آمار استنباطی، تحلیل محتوای تصویری، صوتی، برنامه‌های رادیو - تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی و اتاق‌های گفت‌وگوی اینترنتی و کمک به تحقیقات کیفی، مثل روش مشاهده‌ای.

تلاش‌های خبرنگار همشهری برای گفت‌وگو با شخص وزیر علوم، به‌منظور اطلاع از سرنوشت این نرم‌افزار به جایی نرسید و حتی اجازه حضور وی در دفتر وزیر داده نشد. همچنین تلاش‌های روابط‌عمومی وزارت علوم برای فراهم‌کردن امکان گفت‌وگوی خبرنگار همشهری با وزیر علوم به نتیجه نرسید.

اهمیت موضوع در این است که اگر نرم‌افزاری این قابلیت را داشته که با حضور وزیر علوم رونمایی شده و نتایج زحمات بیست‌وپنج‌ساله یک استاد ارتباطات در یک برنامه خبری و تبلیغی در قالب اقدامات وزارت علوم جلوه داده شد، چرا اکنون به محاق تعطیلی و شبه‌توقیف رفته است؟

به‌دلیل اینکه این نرم‌افزار با حمایت پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مدت‌ها قبل به مرحله تولید رسیده است، خبرنگار همشهری، به‌منظور بررسی موضوع، با معاون این پژوهشکده، مهدی جمالی، گفت‌وگو کرده است.

  • تماس‌های تلفنی پژوهشگران و محققان حکایت از آن دارد که این نرم‌افزار به‌رغم کمک شایان به پژوهشگران حوزه علوم انسانی در کشور، به بازار عرضه نشده است؛جنابعالی این موضوع را تایید می‌کنید؟

نرم‌افزار MRP در راستای اهداف پژوهشکده مورد حمایت قرارگرفت چرا که این نرم‌افزار دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است. در این راستا، در نمایشگاه بین‌المللی کتاب، این نرم‌افزار عرضه شد و چند نسخه از آن به فروش رسید.

  • اما جویندگان این نرم‌افزار می‌گویند که در نمایشگاه تنها ثبت‌نام برای خرید نرم‌افزار انجام شده است.

خیر. در نمایشگاه بین‌المللی کتاب، تعدادی از این نرم‌افزار به فروش رسید.

  • چند نسخه از نرم‌افزار در نمایشگاه به فروش رسید؟

تعداد 25 نسخه از نرم‌افزار به فروش رسید. علاوه بر این سال گذشته در مراسم رونمایی و همچنین در همایشی که چندی پیش در دانشگاه الزهرا برگزار شد، چندین نسخه به فروش رسید.

  • پس در کدام‌یک از نمایشگاه‌ها، تنها از علاقه‌مندان برای خرید، ثبت نام به عمل آمده است؟

در نمایشگاه مطبوعات.

  • به چه دلیل؟

از آنجا که در نمایشگاه مطبوعات، مجوز فروش این نرم‌افزار داده نشد، از افرادی که تمایل به خرید آن داشتند، تنها ثبت‌نام به‌عمل آمد.

  • چرا تنها در نمایشگاه کتاب، آن‌هم فقط 25 نسخه؟ چرا توزیع عمومی نشده است؛ دلیل این امر چیست؟ و آیا علاقه‌مندان می‌توانند به راحتی با مراجعه به فروشگاه‌ها به این نرم‌افزار دست پیدا کنند؟

بله. به دلیل برخی مشکلات در چند مرکز پخش، به تعداد محدود (حدود 100نسخه) این نرم‌افزار قابل دستیابی است و ما به مراکز پخش اعلام کرده‌ایم که درصورت نیاز آماده ارائه هستیم.

  • چه مشکلاتی؟

احتمال دارد که قفل شکسته شود. باید مکانیسم توزیع عمومی حساب‌شده انجام شود. از طرف دیگر، باید بازار را هم خوب بشناسیم.

  • این روند برای مهیا شدن زمینه‌های مناسب، جهت عمومی شدن توزیع چقدر طول می‌کشد؟

مقرر شده که دبیرخانه‌ای تاسیس شود تا بتواند پاسخگوی سؤالات تخصصی خریداران باشد.

  • در نهایت چه زمانی این نرم‌افزار به بازار عرضه می‌شود؟

احتمالا ظرف یک ماه آینده این نرم‌افزار در بازار عرضه خواهد شد.

کد خبر 151894
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز