شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۰ - ۰۳:۴۱
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: نرم‌افزارهای متن باز با فراهم آوردن زمینه تغییر کد، دست برنامه‌نویسان را برای گسترش سیستم‌های دانش‌بنیان باز می‌گذارند.

نرم‌افزار متن باز

به گزارش ایسنا، OSSها امروزه جزو معمول‌ترین شیوه‌های توسعه نرم‌افزاری به شمار می‌روند که مخفف Open Source Software و به معنای نرم‌افزارهای منبع باز هستند و به تمامی کاربران یک نرم‌افزار خاص منبع باز اجازه می‌دهند که علم و دانش خود را به مجموعه‌ی از پیش تعریف شده‌ای از زبان‌های برنامه‌نویسی بیفزایند.

more

 مفاهیم: سیستم عامل چیست؟

زمانی نرم‌افزار‌ها رایگان و همراه با سخت‌افزار ارائه می‌شدند و علاوه بر آن، کد‌های منبع برنامه‌ نیز ارائه می‌شد و در نتیجه عد‌ه‌ای به فکر افتادند تا از فروش نرم‌افزار‌ها و عدم ارائه کد منبع و فن‌آوری ساخت نرم‌افزار (انحصار علم‌) درآمدی کسب کنند.

در هر حال هر نرم‌افزار OSS باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

معمولا نرم‌افزارهای متن باز هیچ نیازی به فروش امتیاز ندارند و گستره توزیع آن‌ها فراگیر و همه‌جانبه است، به گونه‌ای که همگان می‌توانند به آن‌ها دسترسی داشته باشند.

البته برای تغییر کد منبع یک نرم‌افزار باید به کد منبع آن آگاه بود و سپس تغییر را شروع کرد؛ همچنین اصول توسعه و تغییر نیز بر این مبنا قرار دارد که کد منبع اصلی حفظ شود.

خصلت‌هایی که یک نرم‌افزار متن باز را به نسبت سایر نرم‌افزارها ویژه‌تر می‌کند، این است که تمامی اشکالات موجود در یک بسته نرم‌افزاری را می‌توان با تغییر و یا ویرایش کد برطرف کرد؛ در نتیجه هیچ نیازی به فروشنده و محل فروش نیست و کاربر به راحتی می‌تواند آن را توسعه دهد و حتی برای فروش آن اقدام کند که در این‌صورت می‌تواند مسیری برای کسب درآمد باشد.

تولیدکنندگان این نرم‌افزارها به‌راحتی می‌توانند با انتشار آن بر بستر وب، هرچه سریع‌تر نسبت به نقطه ضعف‌های سیستم نرم‌افزاری خود آگاه شده و در راستای بهبود آن اقدام کنند و با ایجاد یک هم‌فکری واحد مشکلات سریع‌تر مشخص و سریع‌تر نیز نسبت به برطرف شدن آن اقدام می‌شود.

کد خبر 153324
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز