دوشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۰
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: گروه صهبای کهن در دومین سالگرد درگذشت استاد فرامرز پایور و به یاد او کنسرتی در روزهای 2و 3 آذر در سالن شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار خواهد کرد.

 به گزارش همشهری‌آنلاین سه تن از اعضای گروه در نشستی که در خانه موسیقی برگزار کردند درباره ویژگی‌های این اجرا نکاتی را با خبرنگاران در میان گذاشتند.

رامین بحیرایی در آغاز این نشست به سه سبک آهنگسازی زنده یاد فرامرز پایور اشاره کرد و درباره کنسرت این گروه اینگونه توضیح داد که گروه صهبای کهن بخشی از برنامه خود را به سبک های مختلف آهنگسازی پایور اختصاص داده است. در بخش اول برنامه چهارمضراب دشتی چپ کوک همراه با سنتور و تنبک و پس از آن قطعه گفتگو برای کمانچه و سنتور اجرا می شود که این قطعه یکی از اولین قطعات سنتور نوازی نوین محسوب میشود؛ در بخش دوم نمونه ای از بهترین قطعات ساخته شده توسط فرامرز پایور به اجرا در می آید که با همکاری احمد عبادی ساخته شده است، این قطعه یکی از نمونه های عالی تنظیم برای ارکستر ایرانی است؛ در بخش سوم که طولانی ترین بخش کنسرت نیز محسوب میشود، قطعاتی از ایشان اجرا میشود که با گروه اساتید موسیقی ایران به اجرا در آمده و تزئینات سازی در این بخش حرف اول را می‌زند.

رامین بحیرایی درباره تکنوازی سه تار این قطعه که به عهده پیام بحیرایی است بیان کرد که نوازنده سعی داشته که به سبک نوازندگی احمد عبادی نزدیک شده و ریز کاری های تکنوازی این هنرمند را به خوبی رعایت کند.

در پاسخ به دلیل انتخاب سالن جلیل شهناز خانه هنرمندان برای کنسرت صهبای کهن، سجاد پورقناد، مدیر هنری و نوازنده تار گروه، یاد آور شد که خانه موسیقی حامی گروه در این کنسرت بوده است و این سالن از سوی خانه موسیقی پیشنهاد گردیده است. پورقناد در ادامه گفت: با اینکه این سالن از نظر آکوستیکی چندان مناسب کنسرت نیست، بیشتر به دلیل زیبایی صحنه و ساختمان خانه هنرمندان، اجرا در این سالن را پذیرفتیم؛ ضمن اینکه با امکانات خوب صدابرداری و وجود 9 ساز، احتمال داشتن صدای مناسب دور از انتظار نخواهد بود.

جایگاه بداهه نوازی در گروه صهبای کهن پرسشی بود که مطرح گردید و پورقناد در پاسخ به آن توضیح داد که در مانیفست این گروه بداهه نوازی جایگاهی ندارد. وی در ادامه گفت که بداهه نوازی هایی که از استادان بزرگ هم می شنویم کمتر بداهه واقعی است و بیشتر جابجایی یکسری تم های پیش ساخته است: ما در اجرای این گروه سعی کردیم حتی جواب آوازها را هم تمرین شده اجرا کنیم و از اجرا شدن جمالات کم کیفیت به اصطلاح بداهه بپرهیزیم.

این نوازنده تار و سه تار با تأکید بر وجود تفکر موسیقی کلاسیک در گروه صهبای کهن این نکته را افزود که: در کنسرتهای موسیقی کلاسیک غربی بیشتر از اینکه جدید بودن اثر اهمیت داشته باشد، کیفیت اثر اهمیت دارد و به همین دلیل است که بیشتر نوازندگان بزرگ موسیقی کلاسیک در آلبوم هایشان آثار با ارزش گذشتگان را اجرا میکنند تا آثار جدید که هنوز جواب خود را در تاریخ نداده اند.

آرش لطفی، نوازنده تنبک این اثر، در همین زمینه درباره کم ریسک تر و مطمئن تر بودن اجرای قطعات موفق گذشتگان توضیح داد و به معلوم نبودن موفقیت قطعات امروزی در طول تاریخ اشاره کرد. او افزود که مبنای این تفکر را میشود در کمال گرایی در فلسفه یونان پیگیری کرد که در موسیقی کلاسیک غربی امروز هم به خوبی دیده می‌شود.

پورقناد با اشاره به سامان دهی کنسرت های پیشین خود بر اساس قطعات ساخته شده بزرگان موسیقی افزود: از اجرای اثر جدید هم در صورت داشتن کیفیت مناسب استقبال میکنیم و جالب اینجاست که در موسیقی کلاسیک غربی همه سعی میکنند کنسرتهایی بروند که قطعات آن را قبلا شنیده باشند و با اکراه به کنسرتی که قطعات جدید در آن اجرا میشود میروند، در صورتی که ما از این سمت بام افتاده ایم و اگر قطعه ای در کنسرتمان از آثار گذشتگان باشد همه مردم اعتراض می‌کنند!

سپس آرش لطفی درباره کمال گرایی گروه صهبای کهن به این نکته اشاره کرد که این ویژگی در راستای راهی است که وزیری، خالقی و پایور پیموده اند. لطفی معتقد است: اگر من در این گروه برای کوک تر شدن صدای ارکستر از تنبک کوکی آقای حسین عمومی استفاده کردم و آقای نجفی سرپرست و نوازنده نی گروه از نی کلید دار ساخته آقای عمومی استفاده کرده است به این خاطر است که گمان میکنیم، اگر آقای پایور هم هنوز مشغول فعالیت بودند از این سازها استفاده می کردند، همانطور که از سازهای جدیدی مثل قیچک و قیچک آلتو برای اولین بار، برای بهبود کیفیت صدای ارکستر ایرانی استفاده کردند.


لطفی در پایان از خانه موسیقی به خاطر حمایت از برگزاری کنسرت این گروه تشکر کرد و به نقش این حمایت در کاستن از دوندگی‌های مربوط به برگزاری کنسرت اشاره کرد. او همچنین درخواست کرد که خانه موسیقی از گروه هایی که به کیفیت آثار خود توجه دارند در زمینه فراهم آوری مکان تمرین نیز حمایت کند. لطفی همچنین از خانه هنرمندان نیز تشکر و قدردانی نمود.

کنسرت گروه صهبای کهن، بزرگداشت استاد فرامرز پایور، در تاریخ 2 و 3 آذرماه در خانه هنرمندان بر روی صحنه می رود. در اصل قرار بود که این کنسرت در روزهای 17 و 18 آذر ماه و مصادف با دومین سالگرد درگذشت فرامرز پایور اجرا شود که به دلیل آغاز ایام محرم این کنسرت به اوایل آذرماه منتقل شد. در اجرای گروه صهبای کهن، سعید رحیمی: سنتور‌، سجاد پورقناد: تار‌، علی نجفی ملکی: نی‌، آرش لطفی: تنبک،‌ پیام بحیرایی‌: سه تار و عود‌، علیرضا دریایی: کمانچه‌، محمدعلی کشانی‌: کمانچه‌ و حمیدرضا آفریده‌: قیچک آلتو مینوازد.

کد خبر 151752
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز