دوشنبه ۹ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۴:۲۶
۰ نفر

سید افشین امیرشاهی : چند وقتی است که ثبت نام دانش آموزان آغاز شده است و در چشم به هم زدنی، اول مهر از راه می رسد و مدرسه ها می بایست کارشان را آغاز کنند.

2 ماه باقی مانده به آغاز  رسمی کار مدرسه ها، فرصت بسیار کوتاهی است و در این فاصله مدیران مدرسه ها می بایست همه پیش بینی های لازم برای آماده سازی مدرسه را در نظر بگیرند و مدرسه شان را به همه وسایل مورد نیاز دانش آموزان، معلمان و کادر اداری برای یک سال تحصیلی تجهیز کنند.

آماده سازی مدرسه دارای شرایط و مراتبی است که همه موارد آماده سازی ساختمان مدرسه، تهیه وسایل و امکانات مورد نیاز، توجه به محوطه مدرسه، وسایل آموزشی و... را در بر می گیرد.

البته آماده سازی مدرسه و رساندن آن به استانداردهای مطلوب در مقاطع پیش دبستانی، ابتدایی، راهنمایی و متوسطه، در عین مشابهت ها، تفاوت هایی نیز دارد و مدیر مدرسه با توجه به دوره آموزشی مربوطه، می بایست تمهیدات لازم را نیز بیندیشد.

طراحان فضاهای آموزشی و کارشناسان مجرب و با سابقه تعلیم و تربیت درباره شرایط یک محیط آموزشی نظریاتی دارند که می  تواند مورد توجه مدیران مدرسه ها قرار گیرد. به عنوان نمونه توصیه شده است که کلاس های درس تا آن جا که ممکن است در طبقه همکف قرار گیرد. این نکته به ویژه در خصوص دوره های پیش دبستانی اهمیت بیشتری دارد.

در این فاصله کوتاه لازم است سیستم حرارتی و برودتی ساختمان مورد بررسی دقیق قرار گیرد و ایرادهای احتمالی سیستم تهویه هوا و لوله کشی آب گرم و سرد ساختمان رفع شود.

اگر مدرسه دارای حفاظ راه پله و پنجره نیست، در این مدت باید نسبت به ایجاد حفاظ مناسب اقدام شود؛ به ویژه در مهدهای کودک، دوره های پیش دبستانی و دوره ابتدایی لزوم این کار دوچندان است.
همچنین ایجاد حفاظ ویژه پریزهای برق؛ به ویژه پریزهایی که در ارتفاع پایین قرار دارند، ضروری است.

حادثه دلخراش و غم انگیز آتش سوزی در یکی از مدرسه  های استان چهار محال و بختیاری در دی ماه سال 83 هنوز از خاطر مان نرفته است. لازم است همه تمهیدات لازم برای بروز آتش سوزی های احتمالی در مدرسه ها اندیشیده شود. تهیه لوازم اطفاء حریق در مدرسه ها بسیار ضروری است.

ضمن این که وجود وسایل کمک های اولیه در مدرسه ها نیز بسیار ضروری است. حتی ضرورت دارد مدیر مدرسه شرایطی را فراهم کند تا برخی از معلمان یا کارکنان مدرسه، آموزش رسیدگی به مصدوم و آموزش کمک های اولیه را طی کنند تا اگر حادثه ای برای یکی از دانش آموزان رخ داد بتوانند به وضعیت او رسیدگی کنند.

توجه به لغزنده نبودن کف اتاق ها و سالن مدرسه نیز یکی از موارد مهم آماده سازی مدرسه ها است. کف مدرسه می بایست علاوه بر این که قابل شست وشو و ضدعفونی کردن باشد، به هیچ عنوان لغزنده نباشد.

در مورد مهدهای کودک و دوره های پیش دبستانی که می بایست دارای فضایی مناسب برای بازی بچه ها باشند، لازم است همه تمهیدات لازم برای امنیت بچه ها در نظر گرفته شود. از این رو پوشاندن زمین بازی کودکان از کف پوش اسفنجی، چمن و یا موادی که احتمال آسیب دیدن کودکان را به حداقل می رساند، ضروری است. نبودن موانع آسیب زا و همه وسایلی که احتمال خطر را افزایش می دهد باید در فضای بازی کودکان مورد توجه ویژه قرار گیرد.

تهیه همه مواد بهداشتی و مناسب بودن سرویس بهداشتی مدرسه نیز یکی از موارد قابل توجه برای آماده سازی مدرسه است.

همچنین بوفه های مدارس نیز می بایست با اقلام مصرفی مجاز و خوراکی های بهداشتی، سالم، مطمئن و مورد نیاز دانش آموزان تجهیز شود.

تهیه وسایل صوتی و تصویری، فیلم های آموزشی و تربیتی ویژه رده های مختلف سنی و تجهیزات آموزشی که به رشد عاطفی و اجتماعی دانش آموزان منجر می شود نیز یکی از موارد آماده سازی مدرسه برای سال تحصیلی جدید است.

در خصوص مهدهای کودک و دوره های پیش دبستانی نیز می توان به مصداق هایی چون عروسک های پارچه ای، پلاستیکی و نمایشی، کارت های قصه گویی و کتاب های مناسب اشاره کرد. کمد و قفسه نگهداری وسایل نیز یکی دیگر از لوازم مورد نیاز برای مدرسه ها است.

به هر حال کمتر از 2 ماه دیگر مدرسه ها باز می شوند و خیل عظیم دانش  آموزان می بایست هر روز ساعت های متوالی را در خانه دوم خود بگذرانند. پس در این فاصله کوتاه به فکر همه لوازم و ضرورت های مدرسه باشیم.

کد خبر 1516

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز