شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۱
۰ نفر

ترجمه - آزاده خطیبی: فست‌فود عموما به غذاهایی اطلاق می‌شود که درآشپزخانه رستوران‌ها سریع آماده می‌شود، مشتری غذا را سفارش داده و گاهی آن را حتی با خود به خانه می‌برد.

فست فود - پیتزا

مصرف فست‌فود مضراتی دارد که از جمله آن می‌توان به کالری بالا، سدیم و چربی موجود در آن اشاره کرد. زیر به‌طور مشروح به مضرات فست‌فود‌ها اشاره می‌کنیم:

1 - میزان سدیم بالا

بسیاری از فست‌فودها میزان سدیم بالایی دارند. مصرف بیش ازحد نمک منجر به افزایش فشار خون، حفظ آب در بدن و چاقی خواهد شد. مصرف‌کنندگان فست‌فود حتی گاهی به برخی از مشتقات آن مانند سیب‌زمینی سرخ کرده نیز به‌طور جداگانه نمک می‌زنند.

2 - میزان چربی بالا

در رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها به فست‌فودهایی مانند چیزبرگر و چیکن‌ناگت چربی اضافه می‌کنند. شیوه طبخ بسیاری از این نوع غذاها که فروکردن مواد غذایی در روغن‌های اشباع‌شده است میزان چربی آنها را افزایش خواهد داد.

3 - میزان کالری بالا

هات داگ، مرغ‌سوخاری و ماهی سرخ‌شده سرشار از کالری هستند. یک وعده غذایی فست‌فودی مانند یک ساندویچ چیزبرگر یا سیب‌زمینی‌سرخ کرده می‌تواند میزان کالری مورد نیاز یک فرد در 2روز را یکجا داشته باشد. حتی غذاهای سالم‌تری مانند سالاد نیز اگر حاوی تکه‌های ژامبون و یا سس باشند میزان کالری بسیار بالایی خواهند داشت.

4 - نوشیدنی‌های قندی

نوشیدنی‌های رایج در بازار شامل انواع نوشابه و آبمیوه است که اغلب آنها غنی از شکر هستند. مصرف بیش از حد مایعات پرکالری می‌تواند ندانسته ما را به سمت چاقی سوق دهد.

5 - رژیم غذایی ناسالم

بسیاری از گزینه‌های موجود در منوی‌رستوران‌ها فاقد مواد غذایی ارزشمند هستند. تمرکز اصلی در وعده‌های غذایی روی پروتئین‌هایی است که آغشته به چربی بوده و نگهدارنده گوشت هستند. وعده‌های غذایی به ندرت حاوی میزان مناسبی از غلات، سبزیجات تازه و میوه‌های متنوعی هستند که برای یک رژیم غذایی سالم و متعادل لازم است.

6 - صرف غذا حین حرکت

خوردن فست‌فود افراد را تشویق به خوردن درحال حرکت می‌کند و روزبه روز افراد بیشتری به این سیستم عادت می‌کنند که سریعا غذا خورده و رستوران را ترک کنند یا اینکه غذایشان را حین انجام کار دیگری بخورند. این مسئله باعث می‌شود تا به‌تدریج لذت غذاخوردن از بین رفته و زمانی که افراد باید برای صرف غذا دور میز با یکدیگر صرف کنند کاهش یابد. سریع خوردن غذا باعث می‌شود کالری‌ها بی‌هدف مصرف شده و تمایل به پرخوری افزایش یابد.

فست‌فود امروزه بین مردم به سرعت رواج یافته و این به خاطر رقابتی شدن جامعه و بالارفتن سرعت زندگی است. همینطورکه زندگی در حال گذر است انسان‌ها به لحاظ زمانی مرتبا درتنگنا قرار داشته، خانواده‌ها به‌صورت امروزی درآمده و درنتیجه تمایل به سمت خوردن فست‌فود نیز افزایش یافته است. انسان‌های امروزی دیگر مانند گذشته فرصتی برای آشپزی کردن برای خود و خانواده‌شان ندارند.

اما فست‌فود همانطورکه از نامش پیداست هم سریع آماده می‌شود و هم اینکه به راحتی و حتی درحال حرکت نیز می‌توان آن را مصرف کرد. این نوع غذا امروزه وجه مشترک همه رژیم‌های غذایی متفاوت شده است و به‌دلیل تهیه ارزان و آسانش تبدیل به تنها گزینه مناسب برای جمعیت روزافزون افرادی شده که دائما در حال فعالیت هستند و برای هرچیزی جز کارشان هیچ زمانی را صرف نمی‌کنند. فست‌فود به‌رغم محبوبیتش باعث به‌ وجودآمدن بیماری‌های لاعلاج گوناگونی به‌خصوص در جوانان می‌شود. همانطور که پیش‌تر گفته شد درصد بالایی از سدیم در فست‌فودها وجود دارد که یکی از اجزای اصلی سازنده نمک بوده و مصرف بیش از حد آن مضرات مصرف بالای نمک را در پی خواهد داشت. سدیم بالای فست‌فودها احتمال بروز سکته را افزایش می‌دهد. پایین آوردن میزان نمک می‌تواند تا 30 درصد احتمال بروز سکته را کاهش دهد.

در تحقیقات جدید مشخص شده آمریکایی‌ها در تمامی بازه‌های سنی به خاطر مصرف بالای فست‌فود 4برابر بیشتر از حد مجاز سدیم دریافت می‌کنند. بسیاری از رستوران‌ها غذاهای خود را برای آنکه طعم لذیذتری پیدا کند آغشته به چربی می‌کنند یا غذا را در روغن زیاد سرخ می‌کنند. میزان مصرف مناسب چربی برای یک فرد به‌طور میانگین 60 گرم در روز است، این درحالی است که میزان چربی یک وعده فست‌فود بالاتر از این میزان مجاز است. کالری در واقع این میزان انرژی‌ای است که ما از یک غذا دریافت می‌کنیم. میزان کالری‌ای که در یک وعده غذایی فست‌فود مصرف می‌شود می‌تواند برای سلامت ما مصیبت‌بار باشد. کودکان روزانه نیاز به دریافت 2هزار کالری دارند حال آنکه میزان کالری مصرفی بزرگسالان حتی از این میزان نیز کمتر است. تا هنگامی که میزان انرژی مصرفی‌تان بیشتر از میزان انرژی دریافت شده باشد شما به‌طور قطع چاق خواهید شد چراکه مرتبا احساس گرسنگی می‌کنید. بی‌تحرکی، دائم در حال سکون قرار داشتن، مصرف غذاهای کم‌ارزش و ورزش نکردن، همه و همه در بروز چاقی و سایر عوارض مربوط به آن مؤثر هستند.

چربی‌های اشباع و اسیدهای چرب ترانس

مصرف زیاده از حد چربی‌های اشباع و اسیدهای چرب ترانس اثرات مرگباری خواهد داشت. این چربی‌ها معمولا در دمای اتاق به‌صورت جامد در می‌آیند و عوارضی مانند افزایش کلسترول خون و بیماری قلبی دارند. روش‌های گوناگونی برای افزایش میزان ماندگاری روغن وجود دارد که روش‌های ناسالمی هستند. اسیدهای چرب ترانس را بدن به سرعت زیر پوست به‌صورت چربی ذخیره می‌کند. این چربی‌ها میزان کلسترول بد خون را افزایش داده و باعث پایین آمدن کلسترول خوب می‌شوند.

اختلال در کبد

مصرف بی‌اندازه چربی و روغن باعث می‌شود تا کبد سنگین شده و بی‌وقفه برای تجزیه آنها تلاش کند. مصرف طولانی مدت فست‌فود می‌تواند همان ضرری را که الکل روی کبد می‌گذارد داشته باشد. تنها راه جلوگیری از تمامی عوارض ذکرشده کاهش مصرف فست‌فود و در نهایت متوقف کردن آن به‌منظور بالابردن میزان سلامتی و بهبود کیفیت زندگی است.

نیچر

کد خبر 151501

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز