شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۰ - ۰۹:۳۷
۰ نفر

غنی‌سازی‌ مواد غذایی، شیوه‌ای برای جبران کمبود ریز مغذی‌ها در جامعه است که تمام کشورهای دنیا از آن استفاده می‌کنند تا بتوانند کمبود مواد مغذی ضروری در جامعه را به حداقل رسانده یا آن را تحت کنترل درآورند؛ به عبارت بهتر، غنی‌سازی‌ مواد غذایی یکی از 4 استراتژی مهم در بحث کنترل و پیشگیری از کمبود ریز مغذی‌هاست.

نان

به همین منظور، با دکتر حامد پور آرامی، کارشناس ارشد اداره بهبود تغذیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • استراتژی‌های مهم در بحث کنترل و پیشگیری از کمبود ریزمغذی‌ها، شامل چه مواردی است؟

این استراتژی‌ها شامل، اصلاح عادات و الگوهای غذایی مردم، مکمل یاری، غنی‌سازی‌ مواد غذایی و رعایت بهداشت عمومی است که در تمام کشورهای دنیا به‌منظور جبران کمبود برخی از ریزمغذی‌ها به کار گرفته می‌شود.

  • این استراتژی‌ها درکشور تا چه حد به کار گرفته شده است؟

درزمینه ارائه آموزش‌های لازم برای اصلاح عادات غذایی، رعایت بهداشت عمومی و مکمل یاری از سال‌ها قبل اقداماتی انجام شده است اما تنها حدود 10سال است که به‌منظور غنی‌سازی‌ مواد غذایی و چگونگی به کارگیری آن راهکارهای اجرایی اتخاذ شده است.

  • در زمینه غنی‌سازی‌ مواد غذایی چه اقدامی انجام شده است؟

درزمینه غنی‌سازی‌، تا 10سال قبل کار خاصی انجام نشده بود، به همین دلیل هم بود که با شیوع فقر آهن و به‌دنبال آن کم خونی مواجه بودیم. اما بعد از آن، اقدام به اجرای یک پایلوت آزمایشی در بوشهر کردیم با این هدف که مشکلات را شناخته و در جهت اجرای کشوری آن با آمادگی بیشتری ظاهر شویم. پس از اجرای پایلوت، مشکلات، شناسایی و مقدمات کار برای غنی‌سازی‌ مواد غذایی فراهم شد و از آنجا که نان در سبد غذایی خانوارهای ایرانی، جایگاه خاصی دارد، غنی‌سازی‌ را با بحث نان آغاز کردیم. بنابراین تصمیم گرفته شد که برای غنی‌سازی‌ نان، ریزمغذی‌هایی مثل آهن و اسیدفولیک به آرد نان افزوده شود.

  • عملیات غنی‌سازی‌ نان چگونه انجام می‌شود؟

در روش غنی‌سازی‌، به‌طور کلی، ابتدا یک ماده حامل انتخاب شده و سپس ریزمغذی‌های مورد نظر که کمبود آن احساس می‌شود به‌وسیله دستگاهی به آرد نان اضافه می‌شود؛ به عبارت بهتر، مخلوط آهن و اسید فولیک(پرمیک)به آرد اضافه می‌شود.

  • روند عملیات غنی‌سازی‌ نان در کشور در حال حاضر چگونه است؟

با اجرای هدفمندی یارانه‌ها، متأسفانه هزینه‌ای که دولت برای خرید پرمیک به کارخانه‌ها پرداخت می‌کرد، قطع شد و برنامه غنی‌سازی‌ نان با چالش مواجه و به عبارتی متوقف شد.

  • آیا وزارت بهداشت برای ازسر‌گیری دوباره عملیات غنی‌سازی‌ نان به‌دنبال راهکار اجرایی است؟

راهکار وزارت بهداشت این است که هزینه غنی‌سازی‌ در هزینه‌های مربوط به آرد، گنجانده شود.

  • هزینه غنی‌سازی‌ نان، برای هر نفر چقدر است؟

هزینه غنی‌سازی‌ برای هر فرد در روز حدود 4ریال است. به بیان دیگر، برای هر فرد درسال حدود 150 تومان برآورد شده است.

کد خبر 151499

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز